Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

4 hours ago, Grand Banks jr said:

Hvis du har motoren under inngang til kabin så må du kanskje stille kranbilen bak akter, slik at den får løftearmen inn i kabinen og kan løfte motor litt frem før opp og ut. Kanskje i flere operasjoner. Det kan kranbilfører best. 

 

Her var det virkelig mange gode forslag. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at man skulle ligge ved brygga og så bruke noe ala en kraftig masteheis for å løfte og styre motoren ut. Det hadde jo blitt et kjempestress og sannsynligvis endt med katastofe.

 

Når man bruker "kranbilmetoden", så har man god tid, og man kan dele jobben opp i  flere "teiger". Først så kan man klargjøre ved å demontere slanger og alt elektrisk og løsne på motorfester, osv, og båten står helt stabilt, uten å vippe ute i sjøen og uten risiko for å ta inn vann, og man har god nok tid.

 

Når kranbilen kommer, så kan man fokusere på en eneste oppgave, løfte ut og sette på bakken.

 

Så kan man sende kranfører hjem, eller på jobb, og så kan man fokusere på neste oppgave som er klargjøring for innmontering.

 

Når alt er gjort klart, i båten og på motoren som skal inn, så kan man ringe etter kranbilen på nytt, og da er det fokus på en eneste oppgave: Løfte opp og inn og styre på plass.

 

Så er det etterarbeidet med å koble opp og få det hele ferdig.

 

Dette var egentlig rene mekanikerskolen. Nå endret denne jobben status fra å være "noe ganske ubegripelig" til å være "noe som faktisk kan la seg gjennomføre".

 

Mange takk for fantastisk gode tips!

 

 

Arne2

Arne2

4 hours ago, Grand Banks jr said:

Hvis du har motoren under inngang til kabin så må du kanskje stille kranbilen bak akter, slik at den får løftearmen inn i kabinen og kan løfte motor litt frem før opp og ut. Kanskje i flere operasjoner. Det kan kranbilfører best. 

 

Her var det virkelig mange gode forslag. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at man skulle ligge ved brygga og så bruke noe ala en kraftig masteheis for å løfte og styre motoren ut. Det hadde jo blitt et kjempestress og sannsynligvis endt med katastofe.

 

Når man bruker "kranbilmetoden", så har man god tid, og man kan dele jobben opp i  flere "teiger". Først så kan man klargjøre ved å demontere slanger og alt elektrisk og løsne på motorfester, osv, og båten står helt stabilt, uten å vippe ute i sjøen og uten risiko for å ta inn vann, og mnan har god nok tid.

 

Når kranbilen kommer, så kan man fokusere på en eneste oppgave, løfte ut og sette på bakken.

 

Så kan man sende kranfører hjem, eller på jobb, og så kan man fokusere på neste oppgave som er klargjøring for innmontering.

 

Når alt er gjort klart, i båten og på motoren som skal inn, så kan man ringe etter kranbilen på nytt, og da er det fokus på en eneste oppgave: Løfte opp og inn og styre på plass.

 

Så er det etterarbeidet med å koble opp og få det hele ferdig.

 

Dette var egentlig rene mekanikerskolen. Nå endret denne jobben status fra å være "noe ganske ubegripelig" til å være "noe som faktisk kan la seg gjennomføre".

 

Mange takk for fantastisk gode tips!

 

 

Arne2

Arne2

4 hours ago, Grand Banks jr said:

Hvis du har motoren under inngang til kabin så må du kanskje stille kranbilen bak akter, slik at den får løftearmen inn i kabinen og kan løfte motor litt frem før opp og ut. Kanskje i flere operasjoner. Det kan kranbilfører best. 

 

Her var det virkelig mange gode forslag. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at man skulle ligge ved brygga og så bruke noe ala en kraftig masteheis for å løfte og styre motoren ut. Det hadde jo blitt et kjempestress og sannsynligvis endt med katastofe.

 

Når man bruker "kranbilmetoden", så har man god tid, og man kan dele jobben opp i  flere "teiger". Først så kan man klargjøre ved å demontere slanger og alt elektrisk og løsne på motorfester, osv, og båten står helt stabilt, uten å vippe ute i sjøen og uten risiko for å ta inn vann.

 

Når kranbilen kommer, så kan man fokusere på en eneste oppgave, løfte ut og sette på bakken.

 

Så kan man sende kranfører hjem, eller på jobb, og så kan man fokusere på neste oppgave som er klargjøring for innmontering.

 

Når alt er gjort klart, i båten og på motoren som skal inn, så kan man ringe etter kranbilen på nytt, og da er det fokus på en eneste oppgave: Løfte opp og inn og styre på plass.

 

Så er det etterarbeidet med å koble opp og få det hele ferdig.

 

Dette var egentlig rene mekanikerskolen. Nå endret denne jobben status fra å være "noe ganske ubegripelig" til å være "noe som faktisk kan la seg gjennomføre".

 

Mange takk for fantastisk gode tips!

 

 

Arne2

Arne2

4 hours ago, Grand Banks jr said:

Hvis du har motoren under inngang til kabin så må du kanskje stille kranbilen bak akter, slik at den får løftearmen inn i kabinen og kan løfte motor litt frem før opp og ut. Kanskje i flere operasjoner. Det kan kranbilfører best. 

 

Her var det veldig mange gode forslag. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at man skulle ligge ved brygga og så bruke noe ala en kraftig masteheis for å løfte og styre motoren ut. Det hadde jo blitt et kjempestress.

 

Når man bruker "kranbilmetoden", så har man god tid, og man kan dele jobben opp i  flere "teiger". Først så kan man klargjøre ved å demontere slanger og alt elektrisk og løsne på motorfester, osv, og båten står helt stabilt, uten å vippe ute i sjøen og uten risiko for å ta inn vann.

 

Når kranbilen kommer, så kan man fokusere på en eneste oppgave, løfte ut og sette på bakken.

 

Så kan man sende kranfører hjem, eller på jobb, og så kan man fokusere på neste oppgave som er klargjøring for innmontering.

 

Når alt er gjort klart, i båten og på motoren som skal inn, så kan man ringe etter kranbilen på nytt, og da er det fokus på en eneste oppgave: Løfte opp og inn og styre på plass.

 

Så er det etterarbeidet med å koble opp og få det hele ferdig.

 

Dette var egentlig rene mekanikerskolen. Nå endret denne jobben status fra å være "noe ganske ubegripelig" til å være "noe som faktisk kan la seg gjennomføre".

 

Mange takk for fantastisk gode tips!

 

 



×
×
  • Create New...