Jump to content

Automatisk ankerbøye - selvlaget

frankive

Recommended Posts

Du vil hive ut bøya sammen med ankeret, og så legger det seg over ankeret uten innblanding fra deg? 

Fest en glatt ring under bøya, fest en line i ankeret og tre gjennom ringen under bøya. I den løse enden fester du så en passelig vekt. Vekten i enden vil sørge for at linen holdes stram og bøya blir liggende over ankeret. Eneste ulempe er at du må tilpasse lengden på linen så den er mellom 1 og 2 ganger dybden der du ankrer opp.

Heldigvis er jeg dritgod i fingertegning på iPhone 😂, så jeg har laget denne ikke måleriktige skissen som illustrerer løsningen:

5EB9A2CE-B4A5-46AF-8D6D-6D04A1CCC5E4.jpeg.a60a7169720ae5d76c84ab2266d3dd60.jpeg

Ankeret ligger på bunnen med gul line opp til rød bøye. Den blå vekten drar nedover (grønn pil), holder gul line stram og sørger for at bøya blir liggende over ankeret. I kraftig vind kan bøya bli dratt ut hvis den blir tatt vinden, men da har du trolig større problemer enn at bøya flytter seg noen meter vekk fra ankeret…

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er det egentlig noe kjekt med enda et tau som samler gørr og som kan tvinne seg rundt dreggtauet og som kan komme i propellen både egen og andres. Greit å vite hvor dreggen er, men ikke så viktig synes jeg.

Passerte gjestehavn i Arendal og møtte en annen båt. Var ei bøye i veien der det da var mest naturlig å kjøre, så da måtte jeg litt nærmere båtene ved brygga enn jeg ellers normalt ville kjørt. Er det egentlig en fordel å tvinge båttrafikken nærmere dreggtauet?

Og hva skjer når Stålfjæra i trommelen ikke virker lenger? Sannsynligvis at tauet blir dratt ut, men ikke går inn igjen så man har en bøye i et altfor langt tau. Flyter eller synker da dette tauet?

Når jeg skal dra opp dreggen synes jeg det er en enklest å bruke motor til jeg er over dreggen må jeg bare løfte dreggen og slipper å dra båten mot vinden. Hvor dette er finner jeg enkelt ut ved å dra litt i dreggtauet og se hvilken vei det peker. Hadde jeg hatt ei bøye borte ved dreggen måtte jeg holdt meg litt lenger unna dreggen med propellen og brukt mer muskelkraft siste biten.

Kan kanskje være kjekt på steder der man helst ikke burde hatt dreggen pga båtlei og grunt vann, men ellers tror jeg slik bøye er mest til plage.

Og passere noen i mørke og får vinsjer inn dreggen din med propellen så har du ikke dreggfeste mer og vil dunke på land sammen med båten du nå er festet til, og som sikkert har litt fart også.

Kommer kun på et tilfelle der ei slik bøye kunne vært litt nyttig for meg. Det var en gang jeg ankret opp og noen etterpå ankret opp like ved og la dreggtauet sitt over mitt. Men det var jo kjapt og enkelt å løse da jeg dro før dem, og antakelig ville det vært mer styr med slik bøye enn å flytte litt på det tauet som lå over mitt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...