Jump to content

Optimal føring av bomuthal på Bavaria seilbåt med rullestorseil?

__jallis__

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en Bavaria 38 Cruiser 2008-mod som vi holder på å bli bedre kjent med i disse dager.

Reagerer litt på at rullestorseil (orginalt med spiler) er tungt å få både ut og inn. Må i stor grad bruke vinsj begge veier, og det krever mye kraft.

Dette kan nok skyldes både gammelt tauverk og manglende smøring av rulle inni mast, men jeg har stusset litt over hvordan tauene føres inn i cockpit, se vedlagt bilder.

Bomuthalet ligger og gnager på vinsjen som er montert på masta, og det uendelige skjøtet som brukes for å rulle inn storseilet (hvitt med blå flekker) har en veldig skrå vinkel. Spørsmålet gjelder tauene på babord side av masten.

Har forrige eier satt opp en lite optimal føring av tauene, eller er dette standard løsning på denne båten?

20220720_184402[1].jpg

20220720_184425[1].jpg

20220720_184327[1].jpg

Redigert av __jallis__ (see edit history)
Code0 skrev for 2 timer siden:

Jeg har bav 36 med fullspilet rullestorseil. Det ruller jeg ut og inn uten bruk av winch. Du har nok noe forbedringspotensiale. Hvordan ruller det uten seilet montert? Får du ikke svar her så har Bavariaklubben en aktiv facebookside og en nyetablert mentorordning.

Takk for svar. Da vet jeg i allefall at det skal være mulig uten bruk av vinsj!

Har ikke forsøkt uten seil montert enda.

VonSchnellfahrer skrev 11 minutter siden:

Ført på samme måte på Bav 42'en vår. Skal prøve å smøre litt på løpehjulet i enden av bommen... 

Da får jeg også la det forbli slik inntil videre,  om det er det som er den "originale" løsningen.

Code0 skrev 30 minutter siden:

Det er lett å teste. Ruller du greit inn med slakt uthal? Drar du lett ut om du drar direkte i uthalet på bommen?

Uthalet *ser* fint ut, men forrige eier demonstrerte at han selv pleide å dra ut storseilet ved å gå frem og dra det ut direkte på bommen. Dersom det er betydelig lettere så taler vel det for at feilen ligger på selve uthalet og ikke inne i masta? (Men man får vel også litt ekstra moment/hjelp om man drar uthalet ut sidelengs på tvers av bommen, og ikke langs med bommen)

Vår 2011 36 er ganske lett å rulle inn og ut. Lineføring er identisk. Ut lar jeg ofte bare vinden ta den. Inn ruller jeg oftest bare ved å dra i revesiden for hånd, men er det litt vind kreves ofte vinsj kombinert med å holde igjen på motsatt side av endeløs line for å unngå sluring på vinsjen på masta. Har litt fliset uthal som planlegges byttet nå. 

Redigert av lr-80 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...