webbo Startet 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2022 hei, jeg har en båtplass som er 3 meter bred, båten min er 250 bred og 27 fot lang, jeg vurderer å kjøpe en ny for meg båt som er 255 bred og 28 fot lang, hva vil vanligvis være maksimal lengde i et 3 meter bredt sted? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 webbo skrev 10 minutter siden: hva vil vanligvis være maksimal lengde i et 3 meter bredt sted? Først og fremst så må du finne ut om 3 meters bredde er selve åpningen mellom utriggerne elelr om det er senter - senter, og isåfall hvor tykke utriggerne er. Angående spørsmålet om ha som er vanlig lengde i et 3 meter bredt sted så bør du ikke stille spørsmål om hva som er vanlig, men hva som tillates i akkurat din havn, og det er det nok helst havnestyret eller noe sånt som kan svare på. Ofte er det noen regler fordi lange båter ofte er tunge og drar brutalt sideveis i utriggerne og en lang båt vil dra lenger ute så det er verre enn en kort og tung båt. En annen ting er jo at hvis alle skal ha veldig lange båter blir det ofte vanskelig å få plass til å manøvrere i havna. Og når du vet hvor bred båt du kan ha så kan du begynne å lete etter en passende båt, hvor du da utelukker raskt dem som er for brede. Der jeg har båtplass er maks lengde 20 og 22 fot, mens breddene er c-c 250 og 300 cm (uten at det er helt samsvar mellom de to tallene, stedvis kan det være tillatt med lengre båt på de smalere plassene). Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Er utrigger 6m-8m-10m??? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Cerberus Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Hvor lang båt passer i x bred bås. Det var et rart spørsmål uten nåke holdepunkter for å kunne meine nåke som helst Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 På Svalbard så blir det ikke så lang båt som i Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Er dette i en båtforening? Da må du sjekke med foreningen hva som er definert. Noen definerer lengden på båt, andre ikke. Jeg har en 3-meters plass i organisert båtforening, og i praksis har folk 30" i disse plassene. Men våre plasser er store 3-metere. Min 26" båt er 315 cm bred. Nabo båten er 325 cm bred og 30". Men jeg har jolle i daviter som tar mer plass. Hos oss er maks lengde definert på 2,5 meters plassene og mindre, men 3 meters plassene og oppover handler mer om å gi andre manøvreringsplass. Så der er det bryggeansvarliges (del av styret) sitt ansvar og myndighet å gi tillatelse eller ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Denne får god plass. Den er 14,99m lang og 2,04 bred. Mer info om båten her: https://www.sylux.de Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
webbo Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 da jeg fikk båtplassen fortalte jeg dem at båten min var 250 bred og 27 fot, de ga meg en 3 meters plass Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Er det vanlig praksis rundt om med så latterlig korte fortøyningsbommer og gangveg? Sitér dette innlegget Link to post
webbo Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 ser på de andre virker det sånn med mindre du går for 3,5 eller 4 meter bredde, men jeg tok det de ga meg Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Er kanskje egne regler i havna der du ligger, men hos oss er det ikke spesifisert - annet enn at det skal være plass til federe som er store nok til å beskytte båt og utriggere. Lengden på utriggere er vanligvis tilpasset båsbredden, så det ville jeg ikke vært så bekymret for. I praksis så er nok en 3-meter bred bås (lysåpning) ok for båter opp til ihvertfall 270 cm. Husk at for mange båter er bredeste punkt ytterst på fenderlist, dvs at båtbredden nede ved utriggere/fendere er noe mindre. KK Redigert 31.Juli.2022 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Hos oss er 3-meter litt mer enn 3 meter lysåpning. Elwaro 9000, Scand Baltic og min Neptim 8000 (310 bredde) ligger alle på 3-meters plasser. Så ulike foreninger har ulike oppsett for hva "3 meter" inkluderer. Noen sier at det er 3 meter mellom senter for utrigger, og da mister man jo fort 40 cm til lysåpningen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.