FrøkenKaptein Startet 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2022 Jeg har hørt litt forskjellige forklaringer på gamle og nye mål på båter. Noen mener de gamle målene er målt i vannlinjen og noen mener det er målene rundt lista. Mens andre sier at forskjellen er med og uten plattform og baugspyd. Dette er en rundskriv fra sjøfartsdirektoratet som sier at plattform og baugspyd skal utelates med måling. Dokumentet er gyldig til 2023: https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/veiledning-om-maling-av-storste-lengde-pa-skip2/ Noen som kan hjelpe å oppklare dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Total lengde er vel som den alltid har vært. Men om båtmodellen får påstøpt baugspyd og stor badeplattform regnes vel dette med. Dvs som en integrert del av skroget, ikke skrudd på. Uten at selve båten har blitt lengre. Men enkelte produsenter faller for pristelsen til å strekke målene litt i modellbetegnelsen da, for å konkurrere med større båter. Sånn har det alltid vært. Viksund 880 er f.eks 808cm... Lengde i vannlinje er kun aktuelt for å bergne skrogfart, og lengde langs fenderlist er det vel bare en båtprodusent jeg kjenner til som har brukt. Var det Nord West mon tro? Ellers er det skroglengde fra ende til annen som gjelder, nå som før. Enten det er i fot eller meter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Korsfjord Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 index skrev for 3 timer siden: Total lengde er vel som den alltid har vært. Men om båtmodellen får påstøpt baugspyd og stor badeplattform regnes vel dette med. Dvs som en integrert del av skroget, ikke skrudd på. Uten at selve båten har blitt lengre. Men enkelte produsenter faller for pristelsen til å strekke målene litt i modellbetegnelsen da, for å konkurrere med større båter. Sånn har det alltid vært. Viksund 880 er f.eks 808cm... Lengde i vannlinje er kun aktuelt for å bergne skrogfart, og lengde langs fenderlist er det vel bare en båtprodusent jeg kjenner til som har brukt. Var det Nord West mon tro? Ellers er det skroglengde fra ende til annen som gjelder, nå som før. Enten det er i fot eller meter. For Viksund sin del var det vel kanskje om å gjøre å modellen til å passe inn i «mønsteret», de hadde jo 660, 770 og 990 på den tiden, og 880 bygget vel på et skrog de allerede hadde, nemlig 27 Columbie? Ellers tror jeg at det var Mørebas som målte lengden langs fenderlist. 27-foteren het 9400, og modellen 8400 var vel rundt 24 fot osv. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Skulle tro Sjøfartsdirektoratet da mener båtens mål uten baugspyd og plattform skal bruker i forhold til båtførerbevis og fritidsskipper sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Før målte vi i norske fot og tommer, nå måler vi i imperial ( imp)fot og tommer. En båt på ca 6m vil være en fot større i imperial fot, en i norske fot. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
index Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 aileenll skrev for 15 timer siden: Før målte vi i norske fot og tommer, nå måler vi i imperial ( imp)fot og tommer. En båt på ca 6m vil være en fot større i imperial fot, en i norske fot. Den norske foten ble avviklet i 1875, så den er uaktuell for de aller fleste av dagens båter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Da Hulda ble målt av Sjøfartsdir., målte han over stevner og over fenderlister. Alt annet forholdt han seg ikke til. Han målte heller ikke ned på mm-nivå. Hulda måler 12995 mm. Det ble 13,0 meter. Og bredde 4040 mm ble 4,0 meter. Når jeg skal betale havneavgift, er jeg litt fleksibel. I Gilleleje blir bredden 4,0 meter. Andre plasser kryper jeg under 13,0 meter. Med alle utstikk, er Hulda ca. 14 meter LOA. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Vestpåbudet har gjort lengden viktig. Nytter ikke med løst påskrudd baugspyd og badetrappa før å få de nødvendige 25 fot. Må enten støpe fast eller kappe skroget og forlenge det. Innen fiskeri er mange båter utstyrt med ekstremt tykk gummibuffer foran, eller har fått kappet av baugen og erstattet den med ei rett plate alt ettersom båten skal være lengre eller kortere. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 index skrev for 5 timer siden: Den norske foten ble avviklet i 1875, så den er uaktuell for de aller fleste av dagens båter. Vel den eksisterte på tommestokker som var i handelen og i bruk i byggningsindustrien til, opp på 1990 tallet! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
index Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 aileenll skrev for 7 timer siden: Vel den eksisterte på tommestokker som var i handelen og i bruk i byggningsindustrien til, opp på 1990 tallet! Det har jeg aldri sett! Sikker på dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bellil Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Hulda skrev for 21 timer siden: Da Hulda ble målt av Sjøfartsdir., målte han over stevner og over fenderlister. Alt annet forholdt han seg ikke til. Han målte heller ikke ned på mm-nivå. Hulda måler 12995 mm. Det ble 13,0 meter. Og bredde 4040 mm ble 4,0 meter. Når jeg skal betale havneavgift, er jeg litt fleksibel. I Gilleleje blir bredden 4,0 meter. Andre plasser kryper jeg under 13,0 meter. Med alle utstikk, er Hulda ca. 14 meter LOA. Andre er betydelig mer nøyaktig i noteringen av avlest lengde. Hentet fra sdir.no info om en Princess 85. Tror ikke det har noe med å få den under 24 meter og dermed innenfor fritidsskippersertifikat ? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Maika Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Det fins jo ikke ett riktig mål. Definisjonen hos Sdir er viktig når det gjelder sertifikater, for havneplass er det jo den totale lengden som er interessant, for fart gjennom vannet så er det vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 index skrev for 12 timer siden: Det har jeg aldri sett! Sikker på dette? Det er jeg. Hos min byggevarehandel kjøpte jeg disse tommesokkene med norske tommer og fot, fra jeg begynte i faget i 82. Men de norske foten ble bare brukt ved beregning av havneleie!;-). Ellers har det gått i mm. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.