Jump to content

Båtens lengde- gamle og nye mål.....

FrøkenKaptein

Recommended Posts

Jeg har hørt litt forskjellige forklaringer på gamle og nye mål på båter. 

Noen mener de gamle målene er målt i vannlinjen og noen mener det er målene rundt lista. Mens andre sier at forskjellen er med og uten plattform og baugspyd. 

Dette er en rundskriv fra sjøfartsdirektoratet som sier at plattform og baugspyd skal utelates med måling. Dokumentet er gyldig til 2023: https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/veiledning-om-maling-av-storste-lengde-pa-skip2/

Noen som kan hjelpe å oppklare dette? :) 

Total lengde er vel som den alltid har vært. Men om båtmodellen får påstøpt baugspyd og stor badeplattform regnes vel dette med. Dvs som en integrert del av skroget, ikke skrudd på. Uten at selve båten har blitt lengre. Men enkelte produsenter faller for pristelsen til å strekke målene litt i modellbetegnelsen da, for å konkurrere med større båter. Sånn har det alltid vært. Viksund 880 er f.eks 808cm...

Lengde i vannlinje er kun aktuelt for å bergne skrogfart, og lengde langs fenderlist er det vel bare en båtprodusent jeg kjenner til som har brukt. Var det Nord West mon tro? Ellers er det skroglengde fra ende til annen som gjelder, nå som før. Enten det er i fot eller meter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 3 timer siden:

Total lengde er vel som den alltid har vært. Men om båtmodellen får påstøpt baugspyd og stor badeplattform regnes vel dette med. Dvs som en integrert del av skroget, ikke skrudd på. Uten at selve båten har blitt lengre. Men enkelte produsenter faller for pristelsen til å strekke målene litt i modellbetegnelsen da, for å konkurrere med større båter. Sånn har det alltid vært. Viksund 880 er f.eks 808cm...

Lengde i vannlinje er kun aktuelt for å bergne skrogfart, og lengde langs fenderlist er det vel bare en båtprodusent jeg kjenner til som har brukt. Var det Nord West mon tro? Ellers er det skroglengde fra ende til annen som gjelder, nå som før. Enten det er i fot eller meter. 

For Viksund sin del var det vel kanskje om å gjøre å modellen til å passe inn i «mønsteret», de hadde jo 660, 770 og 990 på den tiden, og 880 bygget vel på et skrog de allerede hadde, nemlig 27 Columbie? 

Ellers tror jeg at det var Mørebas som målte lengden langs fenderlist. 27-foteren het 9400, og modellen 8400 var vel rundt 24 fot osv. 

aileenll skrev for 15 timer siden:

Før målte vi i norske fot og tommer, nå måler vi i imperial ( imp)fot og tommer. En båt på ca 6m vil være en fot større i imperial fot, en i norske fot.

Den norske foten ble avviklet i 1875, så den er uaktuell for de aller fleste av dagens båter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da Hulda ble målt av Sjøfartsdir., målte han over stevner og over fenderlister. Alt annet forholdt han seg ikke til. Han målte heller ikke ned på mm-nivå. Hulda måler 12995 mm. Det ble 13,0 meter. Og bredde 4040 mm ble 4,0 meter. Når jeg skal betale havneavgift, er jeg litt fleksibel. I Gilleleje blir bredden 4,0 meter. Andre plasser kryper jeg under 13,0 meter. Med alle utstikk, er Hulda ca. 14 meter LOA.

Vestpåbudet har gjort lengden viktig. Nytter ikke med løst påskrudd baugspyd og badetrappa før å få de nødvendige 25 fot. Må enten støpe fast eller kappe skroget og forlenge det.

Innen fiskeri er mange båter utstyrt med ekstremt tykk gummibuffer foran, eller har fått kappet av baugen og erstattet den med ei rett plate alt ettersom båten skal være lengre eller kortere.

Hulda skrev for 21 timer siden:

Da Hulda ble målt av Sjøfartsdir., målte han over stevner og over fenderlister. Alt annet forholdt han seg ikke til. Han målte heller ikke ned på mm-nivå. Hulda måler 12995 mm. Det ble 13,0 meter. Og bredde 4040 mm ble 4,0 meter. Når jeg skal betale havneavgift, er jeg litt fleksibel. I Gilleleje blir bredden 4,0 meter. Andre plasser kryper jeg under 13,0 meter. Med alle utstikk, er Hulda ca. 14 meter LOA.

Andre er betydelig mer nøyaktig i noteringen av avlest lengde.

Hentet fra sdir.no info om en Princess 85. Tror ikke det har noe med å få den under 24 meter og dermed innenfor fritidsskippersertifikat ?

Screenshot_20220731-073932.png.da76ca40a14e8bc1e8fa9f120ffd6fe2.png

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...