Martine29 Startet 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2022 Dette forumet er jo genialt. Men når sommeren endelig kommer til Trøndelag så har jeg et spørsmål. Kjøpte båten i 2013 og har brukt den sommer som vinter. Motor har nå gått ca 6000 timer og i mitt eie har jeg fylt og brukt ca 9000 liter diesel. Bytter olje en gang i året. Bytta eksosbend i 2016 og ellers ikke rørt noe. Kan noen forklare en enkel sjel hvorfor denne sølvklumpen bare funker. Det må jo komme en smell en gang, kanskje i morgen? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Mye dårlig vær i Trøndelag denne sommeren, og da kan man lett kjede seg. Spørsmålet som stilles kan tyde på det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Mine forrige sett VP D-serie kjørte jeg vel noe sånn som 25 000 liter pr. motor gjennom de 8 sesongene jeg hadde de, og helt problemfritt også der så du har litt igjen for å komme på topp om du skal måle funksjonaliteten på motoren ut i fra på hvor mye diesel som har rent gjennom den.... Jeg har D-serie også i dag og venter ingen problemer rundt neste hjørne. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Beklager, ville bare få noe positivt her inne. NB strømpris i Trlag ca 2 øre pr kW. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 @Martine29, kan jeg kjøpe noe strøm av deg? Her koster den 565 øre + 54 øre / kWt i skrivende stund. Hvordan bruker du motoren? Hvor mye går den feks til dorging eller lengre strekk godt under marsjfart? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Svart 29.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Blir en god del tomgangskjøring så klart men prøver å få noen minutter med max ca hver 10 time eller noe sånt. Ang strøm så kommer det vel en dag her oppe også, men enn så lenge er det ok å være trønder. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 23 minutter siden: Her koster den 565 øre + 54 øre / kWt i skrivende stund. Hva må du betale pr kwh. etter refusjonen fra myndighetene? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 29.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Noen har drukket for meget Møllers Tran... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Hva må du betale pr kwh. etter refusjonen fra myndighetene? Strømstøtte ligger an til å bli beregnet ut fra 328 øre, så da ca 193 øre per kWh er strømstøtte. Så da betaler jeg ca 426/ kWh etter fratrekk av strømstøtte. Det er litt vanskelig å være nøyaktig da jeg ikke sitter med nøyaktig tall for gjennomsnittsprisen for juli, kun min egen gjennomsnittspris Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 @Martine29, ja det er jo vanligvis ikke antall timer som dreper en motor men hvordan den behandles. Varmes opp, brukes på lett marsjfart, får utblåsninger, gode servicer etc. Hørte senest i dag om en VP 41 maskin som rundet 20000 timer før problemer kom. Stod i en fiskebåt. Så bruk har mye å si. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Yanmar er generelt meget bra motorer og det er nok ikke oppsiktsvekkende at denne har gjort 6000 problemfrie timer med jevnt og godt ettersyn. De eneste problemene jeg har hatt med tidligere Yanmar motorer er relatert til brennstoffventiler som røk etter bare 50 timer og blandebend. Etter bytte av brennstoffventilene holdt de nye så lenge jeg hadde motoren men blandebendene skal man være obs på da konsekvensene kan være svært store ved feil. De bør byttes å 5 år som foreskrevet. Det går veldig mange av de 6-sylindrede både 369 hk og 340 hk variantene i Viknes 1030 fiskebåtutgavene med mange tusen timer på tellerene selv om driftsforholdene i utgangspunktet ikke er helt optimale med mye tomgangskjøring. At dette er kvalitetsmotorer er det derfor ingen tvil om. Det er således ingen grunn til å lure på når tid motoren vil rase om den fortsatt får godt stell framover. Den kan holde i mange tusen timer til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.