Jump to content

Yanmar 4lh dte 1993, hvorfor er det aldri problemer?

Martine29

Recommended Posts

Dette forumet er jo genialt. Men når sommeren endelig kommer til Trøndelag så har jeg et spørsmål. Kjøpte båten i 2013 og har brukt den sommer som vinter. Motor har nå gått ca 6000 timer og i mitt eie har jeg fylt og brukt ca 9000 liter diesel. Bytter olje en gang i året. Bytta eksosbend i 2016 og ellers ikke rørt noe. Kan noen forklare en enkel sjel hvorfor denne sølvklumpen bare funker. Det må jo komme en smell en gang, kanskje i morgen? 

IMG_20220729_154946.jpg

Mine forrige sett VP D-serie kjørte jeg vel noe sånn som 25 000 liter pr. motor gjennom de 8 sesongene jeg hadde de, og helt problemfritt også der så du har litt igjen for å komme på topp om du skal måle funksjonaliteten på motoren ut i fra på hvor mye diesel som har rent gjennom den....

Jeg har D-serie også i dag og venter ingen problemer rundt neste hjørne.

@Martine29, kan jeg kjøpe noe strøm av deg? :giggle:

Her koster den 565 øre + 54 øre / kWt i skrivende stund.

Hvordan bruker du motoren? Hvor mye går den feks til dorging eller lengre strekk godt under marsjfart?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Hva må du betale pr kwh. etter refusjonen fra myndighetene?

Strømstøtte ligger an til å bli beregnet ut fra 328 øre, så da ca 193 øre per kWh  er strømstøtte. 

Så da betaler jeg ca 426/ kWh etter fratrekk av strømstøtte.

Det er litt vanskelig å være nøyaktig da jeg ikke sitter med nøyaktig tall for gjennomsnittsprisen for juli, kun min egen gjennomsnittspris  

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@Martine29, ja det er jo vanligvis ikke antall timer som dreper en motor men hvordan den behandles. 

Varmes opp, brukes på lett marsjfart, får utblåsninger, gode servicer etc.

Hørte senest i dag om en VP 41 maskin som rundet 20000 timer før problemer kom. Stod i en fiskebåt. Så bruk har mye å si. 

Yanmar er generelt meget bra motorer og det er nok ikke oppsiktsvekkende at denne har gjort 6000 problemfrie timer med jevnt og godt ettersyn. De eneste problemene jeg har hatt med tidligere Yanmar motorer er relatert til brennstoffventiler som røk etter bare 50 timer og blandebend. Etter bytte av brennstoffventilene holdt de nye så lenge jeg hadde motoren men blandebendene skal man være obs på da konsekvensene kan være svært store ved feil.

De bør byttes å 5 år som foreskrevet.

Det går veldig mange av de 6-sylindrede både 369 hk og 340 hk variantene i Viknes 1030 fiskebåtutgavene med mange tusen timer på tellerene selv om driftsforholdene i utgangspunktet ikke er helt optimale med mye tomgangskjøring.

At dette er kvalitetsmotorer er det derfor ingen tvil om. Det er således ingen grunn til å lure på når tid motoren vil rase om den fortsatt får godt stell framover. Den kan holde i mange tusen timer til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...