Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Lingefan skrev for 1 time siden:

Kragerø er litt spesielt. Der kjører alle alltid i plan i de fleste sund og i halvplan utenfor gjestehavner og forbi de smaleste sundene. Slik har det vært i 20-30 år kanskje lenger, men det har blitt verre og verre. Og slik er det jo overalt nå. Taxibåtene gjør også det. 

 

De nye fartsgrensene har ikke endret noe som helst. Alle kjører stort sett som før. Meg selv inkludert. Bedre å innrette seg etter slik verden er enn å syte og klage over hvordan det har blitt, har jeg kommet frem til, men du ser aldri meg i halvplan forbi gjestehavner. Har alltid synes det ser dumt ut å ligge i halv plan med planende båt. Bruker mest mulig drivstoff gjør det også. 
 

Hvorfor er det slik? Skal jeg spekulere: Tipper at uerfarne båtførere tenker at båten føles mer stødig i slik fart og når baugen er høyest mulig så tenker de at det ikke spruter eller den tar bølgene bedre.

 

Jeg synes personlig det er mye verre at folk kjører i plan i mørket. Det burde vært maks 10 knop i mørket. Mye dårlig lanterneførijg og en del fyllekjøring hjem fra byen osv… ikke bra.

Jeg har vært noen turer til Kragerø med båt og synes også at det har vært mye rar kjøring der (til og med en av Båtplassens profilerte debattanter kjørte litt rart der synes jeg, ikek noe farlig, men så litt klønete ut, men kan jo ha vært andre som kjørte båten).

 

Verste jeg så var vel da jeg holdt stødig kurs for å komme bort til og kikke på den hurtigbåten som stod på lekter etter å ha tapt en slosskamp mot moderjord, som var steinhard. En cabincruiser kom fra babord i god fart og viste ikke antydning til å vike, så da var jeg glad jeg hadde 100 hk og kunne bakke kraftig for å unngå sammenstøt. Men alltid risikabelt med sånne som kjører fort uten å se seg for, for bare en liten kursendring gir store utslag så det blir i praksis nesten umulig å unngå dem om man holde seg innafor lovlig fart og de ikke følger med og kanskje vingler litt i kurs (man vet jo aldri hva som foregår hos dem, har vurdert å kjøpe sånn "horn på boks" eller lignende så jeg kan gi et signal om at de burde våkne opp og kikke litt rundt seg.

 

Ser jo også hvordan cabincruiserne tar lite hensyn allerede når man kjører de trange partiene mellom Risør og Kragerø og møter tre i slengen i smale passasjer hvor de lager store bølger så man med liten 15-foter helst skulle lagt baugen mot bølgene, men det ikke nytter da de kommer så tett at man ville endt opp under baugen på nummer 2 eller 3 om man la seg opp mot bølgene. kjøpte etterhvert større båt som takler cabincruiserbølger bedre, og forrige uke bygget jeg om så jeg får tiltet opp motor mer så bakenden ikke dukker like langt ned i bølgene når motoren er lavt nok til å ikke spinne i lufta så mye under kjøring i bølger (pleier å unngå full gass i mye bølger med minste motoren, for det høres ikke bra ut å ruse på halv gass med propellen i lufta og da blir det ikke bedre på full gass).

 

Da jeg overnattet i Kragerø-skjærgården ifjor eller forfjor så var det et lite skjær i nærheten, men selv etter det var blitt mørkt så suste båtene forbi i høy hastighet, noen med lanterner og andre uten.

 

Lurer også på om det ikke var i Kragerø jeg for endel år siden ankret opp og det kom ei plastsjekte (ca 24 fot) i god fart (til å være så nært land i mørket) i den smale passasjen mellom meg og et lite skjær. Trodde den skulle gå på, men det gikk bra. Ei stund hvertfall, for de svingte deretter og dro inn i en liten bukt der de ruset motoren forover og bakover og det kom noen dunk da de kom litt borti fjell eller grunner. ikke alle virket helt edru, og jeg vet ikke om båtfører var det. De var vel iland en liten tur og skremte opp noen måker på reir om jeg ikke husker helt feil.

 

Angående planing så nevner du drivstofforbruk. Du har vel såpass god inntekt at du ikke trenger å bry deg så mye om dette som oss andre, men hvor mange tusen liter pleier du å bruke årlig på største båten din? Selv har jeg brukt over 1000 liter årlig på min største, men skal prøve å komme under 1000 liter i år.

19 fot

19 fot

Lingefan skrev 1 time siden:

Kragerø er litt spesielt. Der kjører alle alltid i plan i de fleste sund og i halvplan utenfor gjestehavner og forbi de smaleste sundene. Slik har det vært i 20-30 år kanskje lenger, men det har blitt verre og verre. Og slik er det jo overalt nå. Taxibåtene gjør også det. 

 

De nye fartsgrensene har ikke endret noe som helst. Alle kjører stort sett som før. Meg selv inkludert. Bedre å innrette seg etter slik verden er enn å syte og klage over hvordan det har blitt, har jeg kommet frem til, men du ser aldri meg i halvplan forbi gjestehavner. Har alltid synes det ser dumt ut å ligge i halv plan med planende båt. Bruker mest mulig drivstoff gjør det også. 
 

Hvorfor er det slik? Skal jeg spekulere: Tipper at uerfarne båtførere tenker at båten føles mer stødig i slik fart og når baugen er høyest mulig så tenker de at det ikke spruter eller den tar bølgene bedre.

 

Jeg synes personlig det er mye verre at folk kjører i plan i mørket. Det burde vært maks 10 knop i mørket. Mye dårlig lanterneførijg og en del fyllekjøring hjem fra byen osv… ikke bra.

Jeg har vært noen turer til Kragerø med båt og synes også at det har vært mye rar kjøring der (til og med en av Båtplassens profilerte debattanter kjørte litt rart der synes jeg).

 

Verste jeg så var vel da jeg holdt stødig kurs for å komme bort til og kikke på den hurtigbåten som stod på lekter etter å ha tapt en slosskamp mot moderjord, som var steinhard. En cabincruiser kom fra babord i god fart og viste ikke antydning til å vike, så da var jeg glad jeg hadde 100 hk og kunne bakke kraftig for å unngå sammenstøt. Men alltid risikabelt med sånne som kjører fort uten å se seg for, for bare en liten kursendring gir store utslag så det blir i praksis nesten umulig å unngå dem om man holde seg innafor lovlig fart og de ikke følger med og kanskje vingler litt i kurs (man vet jo aldri hva som foregår hos dem, har vurdert å kjøpe sånn "horn på boks" eller lignende så jeg kan gi et signal om at de burde våkne opp og kikke litt rundt seg.

 

Ser jo også hvordan cabincruiserne tar lite hensyn allerede når man kjører de trange partiene mellom Risør og Kragerø og møter tre i slengen i smale passasjer hvor de lager store bølger så man med liten 15-foter helst skulle lagt baugen mot bølgene, men det ikke nytter da de kommer så tett at man ville endt opp under baugen på nummer 2 eller 3 om man la seg opp mot bølgene. kjøpte etterhvert større båt som takler cabincruiserbølger bedre, og forrige uke bygget jeg om så jeg får tiltet opp motor mer så bakenden ikke dukker like langt ned i bølgene når motoren er lavt nok til å ikke spinne i lufta så mye under kjøring i bølger (pleier å unngå full gass i mye bølger med minste motoren, for det høres ikke bra ut å ruse på halv gass med propellen i lufta og da blir det ikke bedre på full gass).

 

Da jeg overnattet i Kragerø-skjærgården ifjor eller forfjor så var det et lite skjær i nærheten, men selv etter det var blitt mørkt så suste båtene forbi i høy hastighet, noen med lanterner og andre uten.

 

Lurer også på om det ikke var i Kragerø jeg for endel år siden ankret opp og det kom ei plastsjekte (ca 24 fot) i god fart (til å være så nært land i mørket) i den smale passasjen mellom meg og et lite skjær. Trodde den skulle gå på, men det gikk bra. Ei stund hvertfall, for de svingte deretter og dro inn i en liten bukt der de ruset motoren forover og bakover og det kom noen dunk da de kom litt borti fjell eller grunner. ikke alle virket helt edru, og jeg vet ikke om båtfører var det. De var vel iland en liten tur og skremte opp noen måker på reir om jeg ikke husker helt feil.

 

Angående planing så nevner du drivstofforbruk. Du har vel såpass god inntekt at du ikke trenger å bry deg så mye om dette som oss andre, men hvor mange tusen liter pleier du å bruke årlig på største båten din? Selv har jeg brukt over 1000 liter årlig på min største, men skal prøve å komme under 1000 liter i år.



×
×
  • Create New...