Sørlandet2
Sammen med flaggregler så er vel 5 knopsgrense det som skaper stort engasjement her på forumet.
Jeg lå i helga i uthavn, like ved Blindleia i Lillesand. Leia som gikk like ved, gikk gjennom smale sund. Med det mindre enn 50 m fra land, og 5 knops grense. Jeg lå skjermet, men god anledning å observere.
Jeg vil anslå 20% kjørte i 5 knop lite bølger.
70 % kjørte i plan, men pent, lite bølger. I denne kategorien var vannscooter i 30 knop til lokale pensjonister med krabbeteiner i sin 14fot With fra 80-tallet som skled forbi i 16-20 knop.
Diplomen for de størst tullingene gikk utvilsomt til de tullingene som kjørte i 6-10 knop og lagde de største bølgene. Samtidig så skal jeg ikke se bort fra de samme "tullingene" trodde de var flinke som reduserte farten, og mente de var flinke og de som skle lett forbi var tullingene. Samtidig ville disse mest sannsynlig ikke fått bot, ihvertfall ikke av politiet i Kristiansand, fordi de bare bøtlegger båter som kjører i plan, når det er 5knops-grende...
Gjennom denne tråden så viser det seg folk på sjøen har litt forskjellig oppfatning hva som er viktig. Jeg tror det å tilpasse farten, vise hensyn, redusere fart der det ligger båter er viktig. Uavhengig av hva som appen på telefonen viser. Det kan også virke som det lokale politiet, i Lillesand, har litt samme tankegang.