Familiesnekke
Hei,
Beklager enda en tråd om Yamaha 9.9 2T, men jeg finner ikke ut det jeg lurer på med å lese gamle tråder…
Jeg har fra før en Steady 320 med Yamaha 9.9 2T; «standard» med grått deksel. Dette er en kjapp liten sak, som går «rett opp i plan». Den er litt «våt» med en gang det blir litt bølger, så jeg kjøpte i går en GH11 deLux med Yamaha 9.9 2T Vmax jr. Denne tar bølger mye bedre, men akselerasjonen føles litt mer slapp, selv om båtene veier omtrent det samme. Jeg ble litt overrasket, siden jeg nå trodde jeg hadde fått tak i selve «grom-motoren».
Nå kan det jo hende at motoren på Steady’n er trimmet opp til 15 hk, mens Vmax’n på GH11 fremdeles er 9.9 hk, men jeg tviler jo litt på dette da…
Jeg sammenlignet motor-kodene, og disse var mistenkelig like. Det jeg nå lurer på er;
1. Er den nye Vmax-motoren jeg har kjøpt egentlig en «standard 9.9» men med bare Vmax-deksel?
2. Er den gamle grå 9.9-motoren egentlig en Vmax, men med «standard grått deksel»?
3. Klarer dere å se ut fra bildene under om motorene er «trimmet» ved å fjerne/bøye denne mye omtalte metallplata? Er det noen som fremdeles har denne platen/metallbiten på som originalt, og som kan dele ett bilde av det?
Først bilder fra «Vmax», så kommer bilder fra «standard» i neste post.
Motorkode «Vmax»:
Under gass-håndtak:
Gass-mekanisme under deksel: