Jump to content

Avhende flagg - er jeg «unormal»?

Popeye70

Recommended Posts

Kona så bare rart på meg da jeg ba om en liten kniv for å splitte det gamle båtflagget i sine enkelte farger for å kvitte oss med det. «Jeg vet at du sa at det er sånn man skal gjøre, men ingen gjør vel det??»

Så da spør jeg dere - er det bare jeg som er sær, eller er det flere der ute som splitter flagget før det avhendes?

C53D7118-CC4F-47AB-ABA3-593066E28FC6.jpeg.abf2056c708451387dbb8c27da45b86b.jpeg

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hva med flagg av den typen som er et stoffstykke med 3 ulike farger på uten sømmer? Sal disse etter boka klippes i småbiter da?

Tror aldri jeg har avhendet flagg enda, da jeg sliter lite på dem. Ble riktignok endel slitasje i tuppen da et flagg til 1-5 kroner viste seg å ikke tåle 80 km/t på vei hjem fra båttur 17. mai et år. "flaggstanga" var forsvarlig gaffateipet fast i båtens flaggstangfeste (og mye grovere dimensjon naturligvis), men stoffet frynser seg fort opp på en biltur på 25 km.

Forresten ganske irriterende at reklamen legger seg over teksten man skriver nederst på siden (da skal jeg hvertfall ikke reise med Finnair).

Sikker morsomt å overholde gamle skikker. Jeg mener dette opprinnelig var fordi man ikke skal bruke flagget til annet enn å flagge med. For eksempel ikke sy seg klær. Men det var OK å ta vare på tøyfillene etter å ha splittet det. Sånt hadde jo verdi før i tiden og ble nok gjenbrukt. Jeg tipper at trådstarter ikke bruker fillene etter å ha splittet flagget. Ellers er jeg likevel ikke enig med Hulda. Det tar seg dårlig ut med norsk flagg i søpla.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men jeg tror nok de færreste gjør dette. Svaret på ditt spørsmål er nok at du er «unormal».

Personlig synes jeg at det er så mange som viser lite respekt for flagget for tiden at jeg egentlig har gitt opp hele greia. Folk som skal på fotballkamp maler det i ansiktet. Idrettsstjerner som vinner tar det på seg som en kappe og løpet rundt med det (før det havner på bakken når kamera vinkles en annen vei). En italiensk klesprodusent bruker det som varemerke. Folk lager «morsomme» hatter eller T-skjorter av flagget når de skal på idrettsstevner. Det er ingen respekt for flagget lenger, og det er ingen respekt for at andre kan legge andre følelser og en annen symbolikk i det enn det disse idrettsfolka og fotballsupporterene gjør. 

Jeg begynner vel å bli gammel og «unormal» jeg også…

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Hulda skrev 6 minutter siden:

Nei, etter gamle skikker skulle flaggbitene brennes på bålet.

Mener å huske å ha hørt eller lest at det kan/skal graves ned, adskilt, men ikke helt sikker.

Flaggbrenning høres jo ikke helt greit ut, men oppsplittet er det jo ikke et flagg lenger.

Otto Jespersen hedret jo en eller annen nasjon (Amerika?) for noen år siden ved å tenne lys og ha oppe flagget deres. Lys og flagg litt nærme hverandre da (var nok meningen), da ble det jo veldig mye rabalder pga flaggbrenningen.

Jeg deler også opp flagget i sine enkelte farger før det går i bosset, det skulle bare mangle at en ikke viste litt respekt for nasjonalflagget.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NilsPils skrev 21 minutter siden:

Ellers er jeg likevel ikke enig med Hulda. Det tar seg dårlig ut med norsk flagg i søpla.

Hvis flagget etter å ha ligget i ei gørr av skitne bleier deretter blafrer i vinden på søppelbilen så tar det seg jo dårlig ut. Men hvis man bare putter det i en svart sekk og putter sekken i dunken så er det vel ingen som ser flagget før det ender i forbrenningsovnen og blir borte uten at noen har sett det?

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Jeg deler også opp flagget i sine enkelte farger før det går i bosset, det skulle bare mangle at en ikke viste litt respekt for nasjonalflagget.

Lars H.

Lurer på hvordan amerikanerne gjør det. Ser for meg litt av en jobb med kniv eller evt klipping når ca 52 hvite stjerner skal fjernes fra det blå underlaget før man tar fatt på jobben med alle stripene.

De som syr flagg der borte har jo heller ikke en enkel jobb (dengang ting ble gjort manuelt).

Redigert av 19 fot (see edit history)
19 fot skrev 55 minutter siden:

Forresten ganske irriterende at reklamen legger seg over teksten man skriver nederst på siden (da skal jeg hvertfall ikke reise med Finnair).

Ser det blir diskutert, er visst testing. Jeg betalte for å slippe reklame i seks mnd, vet ikke om det tilbudet eksisterer fortsatt. Når alle andre streiker, så blir du kanskje nødt til å fly Finnair, skummelt å være kategorisk i disse tider. 

Popeye70 skrev for 6 timer siden:

er det bare jeg som er sær,

Jeg er rimelig trygg på det er sosialt akseptert blant folk i 2022 å hive flagget i søpla,bade før det har godt en halv time etter man har spist og henge ut vaska på en søndag hvis det skulle passe seg slik.
Men folk får gjøre som de vil for meg enten den ene eller andre veien.

Artig diskusjon.

Googlet litt og fant et innlegg fra 2009 hvor @Lars H. beskriver oppklipp og brenning.

Mener jeg lærte i speidern som @Hulda nevnte at flagget skal brennes. Ikke på gata, men diskre i en ovn.

Tror vel de fleste lar det gå i søpla pakket inn så det ikke synes så godt.

Jeg hadde ikke hjerte til å brenne vårt siste flagg så det ble rullet pent sammen og tatt vare på som reserveflagg.

Hilsen

Lurvetass

Jeg synes dette er en fin skikk. Deles opp og brennes evt. kastes… det er viktig å ta vare på noen kulturtradisjoner samt respektere flagget og alle de som har kjempet for og med det. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg har et to kvadratmeter flagg i silke. Fra rundt-omkring siste krig. Sist gang det ble heist var etter frigjøringen. På en hytte vi hadde på Krokskogen. Siden det har ikke familien hatt flaggstang. Det flagget har et annet sus over seg enn et polyesterflagg fra Biltema.

Dette flagget er i ren bomull. Trude har arvet det etter sin bestefar som hadde det på snekken sin for 70 år siden. Vi har det ikke på båten til vanlig, det ligger helst hjemme pent brettet sammen.

flagg_70aa2r.jpg.b21ea33fbc4bfb47b7eacfca64985cc0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...