Jump to content

Daycruiser (?)med motorstopp i Skagerak

Hedwig

Recommended Posts

Eksakt posisjon er nok vanskelig for mange, men de felste vet vel feks hvilken by de dro ut fra og sånn ca hvilken retning og hvilken fart de har holdt så man kan få en viss peiling på området så noen kan kikke der?

Hvordan er været uti der? Er jo fint vær på sørlandskysten nå hvertfall.

Selv har jeg to motorer på største båten min så faren for motorstopp er blitt ganske mye redusert.

@Bjørn Løvjomås, det blir redningsskøyta med slepejolle...

Håper det går bra med alle, og at det bare er været som gjør et slep i 17 knop til noe fornuftig. Er ganske rolig utpå i dag, utenfor Torungene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ut i fra det jeg hørte var dette en Flipper 630 og at han hadde gått ca 2 timer i 25 knop fra Skagen retning Kr. Sand.  Mener og vedkommende ikke hadde mobildekning og benyttet håndholdt VHF. Kystradio sør holdt på lenge via kanal 16 før til slutt Inge Steensland var på vei. Virket til å være dårlig samband pga avstand og det tok tid før vedkommende fant GPS posisjon via app på tlf. 

Nøtterøy skrev On 30.7.2022 at 12.43:

Så alle som krysset Skagerak før 1990 var uansvarlige?

Vis hele sitatet  

Nå leser du min tekst som fanden leser bibelen.
Men, for å svare deg, om det trengs å mates med bitteliten teskje:
Nei. Men alle som i dag legger ut på en slik reise bør ha en måte å finne korrekt posisjon. Det kan gjøres ved hjelp av enhver smarttelefon, kartplotter, pad og ganske mange VHFer, for å nevne noe.
Videre vil jeg si at enhver som legger ut fra Skagen til Norge i en liten Flipper 630 DC, uten noen form for backup eller beredskap heller ikke er særlig god på sikkerhet. Vedkommende fikk på et tidspunkt beskjed om å gå nordover og satte kursen mot solen. Hvis det er kunnskapsnivået bør man ikke forlate kaia, langt mindre gå ut på havet.

Bonus skrev On 30.7.2022 at 13.31:

Og nå er Inge Stensland i nærheten av et par fiskebåter og ligger stille.

Vis hele sitatet  

Så vidt jeg fikk med meg det på VHFen så fant til slutt en fiskebåt havaristen. Havaristen brukte flere timer med Kystradio på VHF uten å klare å oppgi sin posisjon og heller ikke kurs de hadde holdt fra Danmark (bare "generelt mot Kristiansand"=.

Jeepcherokee skrev On 30.7.2022 at 20.31:

Ut i fra det jeg hørte var dette en Flipper 630 og at han hadde gått ca 2 timer i 25 knop fra Skagen retning Kr. Sand.  Mener og vedkommende ikke hadde mobildekning og benyttet håndholdt VHF. Kystradio sør holdt på lenge via kanal 16 før til slutt Inge Steensland var på vei. Virket til å være dårlig samband pga avstand og det tok tid før vedkommende fant GPS posisjon via app på tlf. 

Vis hele sitatet  

Stemmer, og flere forsøk på å finne posisjon var også helt feil så vidt jeg forsto. 
Dette burde ha blitt en nyhetssak, gjerne anonymisert for å unngå å henge ut noen, men til advarsel og "husk på dette før du prøver på noe slikt".

Havelle skrev On 30.7.2022 at 22.08:

Så vidt jeg fikk med meg det på VHFen så fant til slutt en fiskebåt havaristen. Havaristen brukte flere timer med Kystradio på VHF uten å klare å oppgi sin posisjon og heller ikke kurs de hadde holdt fra Danmark (bare "generelt mot Kristiansand"=.

Vis hele sitatet  

Men hvis man vet hvilket sted båten startet fra og at den har holdt kursen mot Kristiansand i en gitt tid ien gitt hastighet så burde det jo være enkelt for dem som sitter på land å tegne en rett strek på kartet mellom startstedet og Kristiansand og så sette et punkt passe langt fra start basert på fart og tid. Da har man et forholdsvis greit utgangspunkt for hvor havaristen bør være og kan da oppgi de koordinatene videre til dem som skal holde utkikk.

Når det gjelder å finne slike folk så måtte det vel være perfekt oppgave for en flyklubb eller lignende, fly ut til følgende posisjon og kikk etter an Flipper 630 og oppgi mer nøyaktig posisjon om du finner den så vi kan dirigere en båt dit for ytterligere hjelp. Evt kunne man tatt et flydropp av nødvendig utstyr hvis det feks var bensintom som var problemet.

Hvor mye kostet denne redningsaksjonen for den som fikk motorstopp? Selv om vedkommende kanskje er totalmedlem så dekker det vel bare inntil 1 times hjelp, og her blir det jo snakk om ganske mange timer til en hy timespris (dyr båt med høyt drivstofforbruk og flere folk på jobb).

Tenker han/hun kunne fått en god dorgemotor for den summen han/hun nå må ut med.

Og var det egentlig nødvendig å sende ut redningsskøyta på en tur som er 2x50 km? Hvis båten ble funnet av noen fiskere og det ikke var noe akutt for Flipper-føreren annet enn motorstopp så hadde det vel gått an å få slep av fiskerne inn til land når dagens fiske er over. Om fiskerne er danske så er det jo ikke verre enn at man må ringe en kamerat som tar en liten danmarkstur med bil og båthenger for å hente båt og båtfører.

Havelle skrev On 30.7.2022 at 22.08:

finne korrekt posisjon. Det kan gjøres ved hjelp av enhver smarttelefon, kartplotter, pad og ganske mange VHFer, for å nevne noe.

Vis hele sitatet  

Med en vanlig telefon nær land i Norge så kan man jo se hvor man er med Seaber-appen, googlle maps og man kan ringe og sende sms osv.

Hvordan vil dette fungere om man tar seg en båttur over til Danmark?

Når man tar danskeferga (noen år siden riktignok) så kommer man ikke langt før det kommer sms om at man går over fra norsk nettverk til fergas egne dyre nettverk, og når man nærmer seg Danmark så får man melding om at man går over på dansk nett. Men dette er kanskje for å tjene grovt på telefonbruk ombord at de settes til denne kilden? Er man i egen båt så vil man jo ikke kunne bruke danskefergas nett.

Også har man kanskje slått av roaming for å unngå dyre telefoonregninger i utlandet, og vet ikke hvordan man slår den på igjen (når det er viktigere å kunne bruke telefonen enn om det betyr en hundrelapp ekstra i mobilregning).

Redigert av 19 fot (see edit history)
  Bjørn Løvjomås skrev On 30.7.2022 at 13.35:

Kjenner guttene på Inge  Steensland godt

Vis hele sitatet  

Må vel ha vært den jeg så kjørte en litt rar utrykning senere samme kvelden ca klokka 2145.

Den kom med blålys østfra inn Tromøysund og svingte deretter godt mot styrbord som om den skulle dratt nordover på vestsida av Flostaøya. Men så svingte den mot babord og fulgte Tromøysundet videre vestover forbi Eydehavn og enda litt lenger før den forsvant ut av syne.

Kjører man utrykning så skulle man jo tro det var raskest og best å kjøre i rettest mulig linje uten å ta lange avstikkere. Jeg så ikke annen trafikk som skulle tilsi en lik omvei. Hvis man har en litt uklar beskrivelse av hvor man skal så kan det jo hende man må ta noen avstikkere (feks melding om at hvit båt har problemer et eller annet sted i Tromøysundet, for den holdt kursen mot en hvit båt på denne avstikkeren).

Lurte litt på om det kunne være for å skåne brygger og båter langs Tromøya for bølger, men det var faktisk ganske skånsomme bølger fra den redningsskøyta, såpass at jeg ikke så noen hensikt i å ta baugen opp mot bølgene, så jeg lot de komme fra siden uten at det var noe problem. Mye mindre bølger enn fra mange cabincruisere.

Så hva kan være grunnen til en slik utryknings-omvei?

19 fot skrev On 31.7.2022 at 0.22:

Med en vanlig telefon nær land i Norge så kan man jo se hvor man er med Seaber-appen, googlle maps og man kan ringe og sende sms osv.

Hvordan vil dette fungere om man tar seg en båttur over til Danmark?

r man tar danskeferga (noen år siden riktignok) så kommer man ikke langt før det kommer sms om at man går over fra norsk nettverk til fergas egne dyre nettverk, og når man nærmer seg Danmark så får man melding om at man går over på dansk nett. Men dette er kanskje for å tjene grovt på telefonbruk ombord at de settes til denne kilden? Er man i egen båt så vil man jo ikke kunne bruke danskefergas nett.

Vis hele sitatet  

Posisjonen er det i de aller fleste tilfeller telefonens innebygde GPS som oppgir, dette er ikke avhengig av mobilnett.

Generell bruk av mobilnettet vil kunne fungere inntil 30km fra land tenker jeg, dette avhenger av vær og hvor høyt mobilsenderen er plassert.

Redigert av Anonym (see edit history)
  19 fot skrev On 31.7.2022 at 0.16:

Men hvis man vet hvilket sted båten startet fra og at den har holdt kursen mot Kristiansand i en gitt tid ien gitt hastighet så burde det jo være enkelt for dem som sitter på land å tegne en rett strek på kartet mellom startstedet og Kristiansand og så sette et punkt passe langt fra start basert på fart og tid. Da har man et forholdsvis greit utgangspunkt for hvor havaristen bør være og kan da oppgi de koordinatene videre til dem som skal holde utkikk.

Vis hele sitatet  

De oppga at de hadde holdt 260 grader, noe som vil si mot England. Det stemte jo ikke, så ikke rart det var vanskelig å lokalisere denne båten. 
I følge HRS så hadde de en iPhone. Det er nærliggende å tro at det var den de navigerte med, da de ikke hadde noe annet de kunne bruke for å oppgi posisjonen sin. iPhone har vel hatt egen GPS-modul siden siden v4, så merkelig at dette skulle være så vanskelig. 

19 fot skrev On 31.7.2022 at 0.33:

til en slik utryknings-omvei?

Vis hele sitatet  

Den grunnen kjenner jeg meget godt. Det er desverre mange som klager på bølgene fra skøyta, selv når den går på utrykning.  Derfor kjører de alltid slik i det området du nevnte.

Jeg har selv vært rundingsbøye for dem ved Torungen fyr. Da øvde de på å komme inntill meg uten å lage bølger i høy fart.  Den ene gangen kunne jeg nesten tatt på skøyta i det den passerte, men pga god manøvrering,  ble bølgene ikke nevneverdig plagsomme. 

Endelig ble det Bobåt

Jobbet om bord og hadde som normalt på VHF'en. Det var mye preik rundt dette om hvor de hadde solen :-) Tenkte det var fint de hadde solskinn og flatt vann. De må vel ha hatt et eller annet kartprogram som oppga pos.data? Sjekket min egen Samsung. Av de app'ene jeg har, er det kun Navionics som oppgir lesbare pos.data. mange app'er bruker slike data, men oppgir dem ikke.

Men K16 var opptatt en meget lang periode med å finne båtens lokasjon. Det ble en hel underholdning ut av det. Bare slått av Flesnes 'LA PV4'.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...