Jump to content

Daycruiser (?)med motorstopp i Skagerak

Hedwig

Recommended Posts

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det ble en hel underholdning ut av det. Bare slått av Flesnes 'LA PV4'.

Trodde Fleksnes var LA8PV, men mulig jeg husker feil.

De brukte vel et kallenavn som allerede tilhørte en annen, så mulig de har vært nødt til å endre noe også etterhvert?

Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden:
19 fot skrev for 12 timer siden:

til en slik utryknings-omvei?

Den grunnen kjenner jeg meget godt. Det er desverre mange som klager på bølgene fra skøyta, selv når den går på utrykning.  Derfor kjører de alltid slik i det området du nevnte.

Jeg har selv vært rundingsbøye for dem ved Torungen fyr. Da øvde de på å komme inntill meg uten å lage bølger i høy fart.  Den ene gangen kunne jeg nesten tatt på skøyta i det den passerte, men pga god manøvrering,  ble bølgene ikke nevneverdig plagsomme. 

Jeg synes de utrykningsbølgene var ganske små sammenlignet med mange cabincruisere. Men det er vel slik at en cabincruiser er ganske anonym og slipper unna, mens Redningsskøyta er velkjent og alle vet hvordan de skal få kontakt med Redningsskøyta som laget bølger for dem, så da blir vel klagene dessverre slik.

Jeg synes forøvrig man skal tåle mer bølger og andre ulemper fra nødetatene enn fra vanlige folk da det faktisk er en god grunn til bølgene fra disse. Husker godt en sak med klage til luftfartstilsynet pga bråk fra ambulansehelikopter som måtte ned og fylle drivstoff på vei til dødsulykke. Landing og letting skjedde nemlig etter klokka 22 på kvelden og da skal det ikke være helikoptertrafikk der ifølge noen regler. Bråket fra ambulansehelikopteret forstyrret nattesøvnen til han som sendte klagen.

En slik omvei for Redningsskøyta må da ta litt ekstra tid. Og i tillegg så lurer man andre båtførere feks ved Eydehavn til å tro at de ikke skal dit, før de så svinger dit likevel, det kan lett bety at saktegående båter er iveien fordi de altfor seint skjønner at de skal komme seg litt unna, og det kan forsinke utrykningen ytterligere.

Fint det trenes på hurtig tilkomst uten for mye bølger da tid ofte er viktig, samtidig som bølger kan gi økt skade. husker et tv-program om redningsskøyter hvor de kom i god fart frem til en havarist som hadde gått på grunn og de laget noen kjempebølger som virket ganske brutalt for havaristen som lå på grunn, noe de innså når bølgene kom. Så fint å teste ut ulike måter å manøvrere på under kontrollerte forhold så man vet hvordan båt og bølger fungerer.

19 fot skrev 9 minutter siden:

Jeg synes forøvrig man skal tåle mer bølger og andre ulemper fra nødetatene enn fra vanlige folk da det faktisk er en god grunn til bølgene fra disse

Kunne ikke vært mer enig. Jeg ligger slik til at hver gang de kjører utrykning østover i Tromøysund,  så får jeg bølgene enten i siden eller i hekken. Alt etter hvor jeg ligger på kaia her på Havstad.  Når blålys blinker står jeg og heier på dem, å sikrer løse gjenstander etterpå??

Redigert av Bjørn Løvjomås
Red skriveleifer (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Havelle skrev On 30.7.2022 at 12.43:

Skjer nå på kanal 16. Vet ikke egen posisjon. 
Kystradio forsøker å lokalisere vedkommende nå. 

Kan det ha vært to hendelser ute i Skagerak på samme tid? Jeg satt og hørte på mye kommunikasjon på vhf på omtrent i samme tidsrom, og det jeg oppfattet etterhvert var at det ble observert en seilbåt med seil oppe, og ingen ombord. De også slet med å finne riktig posisjon. Kokte det bort til at det ble denne daycruiseren?

Var ute å seilte hele dagen å hørte hele seansen på K16.  Det var en tysk seilbåt med seil oppe som dro rett forbi daycruiseren uten at de viste seg i cockpit.

Kystradio sør var opptatt av å få logført navn og nummer på den seilbåten. 

dobsen62 skrev for 10 timer siden:

Denne båten er vel ikke godkjent til havseilas, så det vil vel være rart om de får noe fra forsikringsselskapet

Det var vel ikke bølger over 4 m som var problemet denne gangen. Mange som krysser til Skagen som ikke er klasse A, bare å kikke seg rundt i havna så ser man mye rart. Mitt forsikringsselskap spør ikke om klasse på båten,  men har begrensinger til seilingsområde og sesong. CE merking går på hva båten er designet for å tåle, du som båteier trenger ikke forholde deg til dette. Mulig båteier har en forsikring som sier han ikke skal gå uttaskjærs, det vet jeg ikke. Men er du grovt uaktsom (eller beruset / ruset), så kan det bli avkorting. og det kan jo bli  et tema.

Redigert av Code0 (see edit history)
dobsen62 skrev for 14 timer siden:
Okkaby skrev On 31.7.2022 at 10.29:

Har du forsikring, så vil de fleste dekke resterende utgifter til hjelp.

Denne båten er vel ikke godkjent til havseilas, så det vil vel være rart om de får noe fra forsikringsselskapet.

På min 15 fots With Vital stod det i forsikringsbetingelsene hvor forsikringa gjelder og det inkluderte blant annet overfart til Svalbard. Når det står så tydelig at forsikringa gjelder der så er det vel ikke helt umulig at en båt som er større og sannsynligvis bedre (men ikke nødvendigvis godt nok) egnet for havkryssing også har lov til å ta en kortere og mindre værhard havkryssing enn en overfart  til Svalbard vil være.

Men det virker som om forsikringsvilkår ofte blir satt uten at de ansvarlige setter seg særlig inn i hva som faktisk forsikres og hvilke krav som bør stilles (og ikek stilles). Etter en telefonsamtale tegnet jeg forsikrinng på en båthenger, men etterpå måtte jeg ringe dem på nytt og fortelle at jeg dessvere ikke ooppfylte kravene de etterpå stilte i det skriftlige dokumentet jeg mottok. Fikk da til svar at jeg kunne se bort fra kravet om at jeg måtte ha aircondition på båthengeren min (har forøvrig ikke sett andre som har det heller, så et litt rart krav å stille).

Så bør jeg kanskje sjekke om forsikringsselskapet har rettet opp feilen i ene båtforsikringa, hvor det stod at min båt på ca et tonn har 6 hk motor og en toppfart på 30 knop.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...