Popeye70
I løpet av sommeren har det blitt klart at vår MD2040D går varm hvis den kjøres opp mot vanlig marsj-RPM på ca 2800 RPM. Det kommer mindre kjølevann og desto mer damp ut, og alarmen for kjøling har gått én gang i løpet av sommeren. Vi har dermed lunket rundt på max 2000-2200 RPM (når vi ikke har seilt), og da jobber motoren varmt, men overkommelig.
Jeg har gått over det jeg har kunnet, og har sjekket inntak, sjøvannsfilter, har byttet impeller, toppet opp kjølevæske og motorolje, så nå står jeg snart bare igjen med varmeveksleren.
Hvor stor jobb er det å få renset varmeveksleren, egentlig? Bør den demonteres og håndteres utenfor motorrommet (da kan det også jobbes mekanisk på vekslepenger om ønskelig), eller er det like greit å kjøre gjennom en eller annen form for systemrens og la stå i kjølekretsen en stund (timer/dager)?
Hva sier ekspertene?