Grand Banks jr Startet 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2022 Jeg vet ikke helt årsmodell på denne. Kjøpte brukt i fjor med båten. Stpr sikkert på kontrakten, men den har jeg ikke her... Lurer på om det er noe mer å hente fra denne motoren? Slik at det er enklere å få mer kraft og evt mer fart på en Wester 360. Slik ser det ut ved gass-mekanikken Jeg har prøvd å lese meg opp på Yamaha 9,9 mtp fjerne "plombe", bytte av forgasser evt reedventil. Slike små bensinmotorer har jeg i grunnen ikke skrudd så mye på. Bare fikset noen ganger ved å bytte defekte deler. Forgasser har jeg faktisk ikke åpnet i voksen alder. Skal bytte propell uansett, så tenker det kan være kjekt å justere motor hvis mulig før det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Popeye70 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Hva sier motorskiltet? Har du et bilde av det? Via det kan man identifisere produksjonsår og motordetaljer som kan gjøre det enklere å si noe sikkert. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Korsfjord Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Hadde en slik for mange år siden. Den er en av grunnene til at jeg aldri lærte meg å skru, den bare virket Den hadde en skive med en tapp ytterst på den avbildete mekanikken, som hindret fullt utslag på gassen. Ved å fjerne denne ville motoren yte ca 13,5 hk, fikk jeg vite den gangen. Men den er allerede fjernet, ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 @Popeye70, glemte å ta vilde av det i stad. I mellomtiden har poden vært på tokt... Her er info: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Det står X nederst til høyre. Det viser til årsmodell. Så da er det en 1996 modell. Her er oversikt: For å få 15hk ut av motor må du åpen stopperne for reed ventilene. 1,3mm åpning er standard 9,9. 6mm åpning er 15hk. Se manual for hvordan måle. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 @oks81, takk. Du henviser til manual, er det manualen til en 1996 modell Yamaha du henviser til? Er dette bare en justeringsskrue til reedventilene i denne, eller er det å bytte ventiler? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Vet du forresten hva den burde yte nå? Ref bildene jeg postet tidligere ser jeg ingen sperre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Link til manual: Se side 58 og 59. Ser slik ut: Må bøye ut stålet og mål med skyvelær. Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Den yter vel en 12-13hk slik den er nå tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Takk igjen @oks81! Er det noe annet jeg bør passe på med det samme? Eller er det bare å bøye ut og tut og kjør? Finnes det noen god app for å "lese av" turtall på em påhengsmotor? Noe som analyserer lyden feks? Mtp å lese av topp turtall med nåværende propell? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 (redigert) Ikke annet å passe på enn bruk fornuft når skrur på ting og tang :) Men bør vel ha en skrustikke og to bolter, da kan du sette hele reedblokka fast før du begynner å bøye og måle. Kan kjøpe en slik enkel turteller som bare tvinner ledning rundt ene tennpluggledningen. Testet selv akkurat en slik en, fungerer helt greit det bare for å finne max turtall. :) Jeg kjøpte på ebay fordi ingen norske forhandlere hadde på lager akkurat da. Ellers kjøper jeg helst fra via norske butikker. Redigert 30.Juli.2022 av oks81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 oks81 skrev 15 minutter siden: Jeg kjøpte på ebay fordi ingen norske forhandlere hadde på lager akkurat da. Dette multimeteret fra Biltema har faktisk mulighet for å sjekke turtall? Fungerer utmerket, har selv brukt det på 3-, 4- og 8-sylindrede motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 (redigert) @Hakkannen, er det kun puls eller kan det brukes som tangamperemeter også? Så kun ut som puls, men i ig med at du har brukt det så vet du kanskje? Redigert 30.Juli.2022 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Hakkannen skrev 33 minutter siden: Dette multimeteret fra Biltema har faktisk mulighet for å sjekke turtall? Fungerer utmerket, har selv brukt det på 3-, 4- og 8-sylindrede motorer. Smart! :) Kjente jeg ikke til! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 oks81 skrev for 2 timer siden: Link til manual: Se side 58 og 59. Ser slik ut: Må bøye ut stålet og mål med skyvelær. Vil anbefale at en heller tolker med et bor i rett dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Om du går inn på Ebay får du kjøpt 15hk reed med 6mm bladåpning for 150kr. Har brukt disse selv, de er bra. Kan også bøye ut de orginale reed stopperne men om det ikke gjøres tilnærmet perfekt så vil motorn gå stygt på lav hastighet, jeg ville kjøpt en på Ebay, det ilag med å fjærne gasspådrags stopperen vil gi 15hk å "en ny" motor. Ved å fjærne stopperen på gassppdraget uten å bytte reed/tilføre mer luft så får du bare mer "forgasser lyd", ikke mer effekt, det fordi reed bladene likevel er begrenset av blad stopperne til å åpne kun 1mm. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Fornuftige innspill begge to! :) Det står i manualen at en bør bytte stopperne om de er utenfor specs, så da er det gjerne lurt å kjøpe. Heldig gjerne jeg da med mine hjemmebøyde stoppere på min 9,9. Den ble forøvrig bedre på alle områder. Også tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Så kun ut som puls, men i ig med at du har brukt det så vet du kanskje? Har kun brukt den tanga til turtallsmåling, så om det fungerer som tangamperemeter i tillegg vet jeg dessverre ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Jeg har hatt en slik Yamaha 9,9 1999 modell. Den hadde samme reedventiler som 15hk originalt, og ble 15hk når plomberingsblikket ble fjernet. Motoren vår var ikke en V-max. Jeg antar at det har med årsmodell å gjøre hvilke reedventiler som er montert, da det er erfaring med begge typer her på forumet. Jeg mener vi har en reedventil til 15hk i en skuff en plass. Jeg kan se om jeg finner den hvis det er interesse for det. Send i så fall en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 @Mort1, den hadde visst 15 hk reed. For anledningen hadde jeg ikke mitt skikkelige Skyvelære, men fant et i plastikk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Prøver nå å rense forgasser når jeg først har den oppe. Første gang jeg gjør det også på denne. Hva sier disse pluggene deg? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Kan det være justeringsfeil som gjør at den føles tam til å være 15 hk? Se bildet. Punkt 1 på gasser. Der er det fremdeles 2mm igjen før justeringen på forgasser "bunner". Antar at den skal bunne helt? Skal jeg da bare justere punkt 2 ved å løsne og skli staget litt lenger bakover, slik at justeringen treffer både tomgangsskrue og maks sperre? @Mort1 og @oks81 og @Hakkannen, har dere innspill her? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oks81 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Ja, løsne punkt 2 så du får helt inntil på punkt 1! Kjøp nye tennplugger og ha et par i reserve. Reed stopperne er åpnet som for en 15hk ja :) Har du sjekket stigning på propell? Redigert 31.Juli.2022 av oks81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 @oks81 propell var neste på sjekklisten. Her er den 9 1/4 - 10 1/2 - J Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
oks81 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Ja da har den 10 1/2" stigning. Vil du ha mer aks så må du ha propell med lavere stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.