Jump to content

Hvordan hente ut forsvarlig maks av Yamaha 9,9 totakter?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jepp, bare synes den drar litt dårlig. Litt dårlig fart på den rett og slett i forhold til hva jeg forventer. Men nå er ikke jeg lenger vant til 9,9 hk/ 15 hk. 

Jeg får ikke justert den til å både ha maks pådrag på forgasser samtidig som den får riktig tomgang. Vurderer å bøye stangen slik at forgasserspjeld "bunner" i både bunn og topp.

Men jeg fant at propellen har ett blad som har avvik fra de andre. Det er to blader som er ganske slitt i lakken, og ett som ikke er slitt nesten i det hele tatt. Det som nesten ikke er slitt peker litt mer akterover enn de andre. Tipper derfor den har litt deformering fra en grunnkjenning eller slikt.

Er vel ca 1000 for ny propell, så vurderer det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

stussa litt på at de brukte større på GH11 enn på GH10.    Jeg tror også at 12" vil bli i tyngste laget - da ville jeg kanskje heller prøvd å gått ned i stigning..   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@dieselfan, nei. Jeg er åpen for alle jeg. :yesnod: Men jeg tagget de to som har vist mest hjelp her i denne tråden, samt Ivar som jeg har inntrykk har skrudd en del på påhengser. Stod i garasjen og skrudde da jeg skrev den posten, og tenkte at alle liker en tråd som "beveger seg raskt". Der og da kunne jeg teste ut ting kjapt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis  spjeldet i forgasseren blir tilnærmet vannrett, så er det ikke noe å hente på justering av lenkearmer til forgasser. Vi hadde motoren i 22 år, byttet plugger en gang, da var den 17 år, merket ingen forskjell, byttet bare pga alder. Det må sies at motoren var meget lite brukt de første 14 år.

Vi hadde motoren på en Askeladden 14 motorvennlig. Den føltes kvikk, relativt sett, med en person ombord. Toppet da 21 knop på GPS.  Jeg husker ikke propelldimmensjonen.  Båtens vekt var 150kg. Dette bare til sammenligning. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...