Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Du får kanskje lese startinlegget ditt en gang til.

Uansett, installasjonen av motoren er slik at båteier ikke bør bruke båten. Det kan du vel formidle til vedkommende. Jeg vet ikke hva slags 'autorisasjon' dette vekstedet har. I Norge er det Statens Vegvesen som styrer autorisasjonsregimet for bil. Det er for meg ukjent at tilsvarende regime eksisterer for båt. Noen båtverksteder smykker seg med f.eks. 'Autorisert Mercuryforhandler' etc.  Hvilket i beste fall forteller at de innehar rep.manualer og spesialverktøy. Men de er ikke underlagt et offentlig kontrollregime når det gjelder teknisk kompetanse eller evne.

Story: Kom til å tenke på en sak i fjern fortid. Jeg var teknisk leder ved et spesialverksted. Hadde av hjulene på et tyngre kjøretøy. Oppdaget farlig montasjefeil på trykkluftsystemet til bremsene. Kontaktet det autoriserte bilverkstedet, som i sin tur nektet å kortigere og ba meg dra et varmt sted. Jeg kontaktet Biltilsynet og rapporterte hendelsen. Dagen etter kom tre mann fra Biltilsynet og sjekket verkstedet fra A til Å. Pålegg utferdiget med tidsangivelse og trussel om at man ville kunne stenge driften. 

Jeg har ikke opplevd noe slikt innen båtverdenen. Selv ikke da jeg jobbet hos et autorisert 'Yamaha og Volvo'-verksted. Men dette er lenge siden. Ting kan ha endret seg.

Hulda

Hulda

Du får kanskje lese startinlegget ditt en gang til.

Uansett, installasjonen av motoren er slik at båteier ikke bør bruke båten. Det kan du vel formidle til vedkommende. Jeg vet ikke hva slags 'autorisasjon' dette vekstedet har. I Norge er det Statens Vegvesen som styrer autorisasjonsregimet for bil. Det er for meg ukjent at tilsvarende regime eksisterer for båt. Noen båtverksteder smykker seg med f.eks. 'Autorisert Mercuryforhandler' etc.  Hvilket i beste fall forteller at de innehar rep.manualer og spesialverktøy. Men de er ikke underlagt et offentlig kontrollregime når det gjelder teknisk kompetanse eller evne.

• Create New...