Jump to content

Fjord Consul 26 levert med BMW 190D?

Fjordcruiser26

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kommet over en Fjord Consul 26 (ukjent årsmodell) med en BMW 190D motor på 165HK. Jeg ser at det flere steder står at denne typen båt ble levert med to Volvo Penta motorer på 130HK hver. Er det noen som kan svare på om dette er en ombygging eller om det var en kombinasjon som er kjent. Båten har vært i fjæra og motorrommet har vært delvis under vann. Må totalrenoveres hele båten, og i tillegg må skroget repareres med glassfiber i baupartiet. Er dette et dødfødt prosjekt? Får båten rimelig, men ser jo at båtdeler ikke er billig. 

En arb. kollega har en Consul, den er utstyrt med 1 stk Volvo AQAD 41 m/ DP.  Så den har jo fått ny motor en eller annen gang men hva som sto i originalt tør jeg ikke si

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Consul var en båtmodell som ble lansert i siste halvdel av 60-tallet og gikk vel ut av produksjon tidlig på 70-tallet.

BMW Marine 190D ble vel lansert i 1982, altså ca 10 år etter at Consul gikk ut av produksjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Beskrivelsen du leverer for prosjektet, heller mot at akkurat denne båten bør innta evig hvile.

Men, om du har en haug med penger du ikke vil ha tilbake, et ekteskap å ofre og ingenting annet å foreta deg de neste 8 årene, så kan du tilføre deg selv en del dyrekjøpt kunnskap og pynte oppkjørselen med et smykke av en båt i samme perioden. Det gir i det minste en viss sosial status i nabolaget.

Åtte år for å fikse opp en 26 foter? Det var da i overkant pessimistisk! 

Om målet er å få seg en billig båt er det kanskje feil utgangspunkt, men om man ønsker å ta vare på en gammel klassiker er det slett ikke feil. Så det er litt opp til hva man ser for seg. Men sånn generelt så synes jeg det er lurt å ha noe å ta seg til på fritiden, så man ikke råtner bort foran TV'en...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har vurdert en gammel Fjord engang, som var i dårlig stand, dog ikke så dårlig som den du vurderer. Må ærlig innrømme at jeg ikke husker om det var en Consul, eller om den het noe annet. Den var på omkring 27 fot og uten akterkabin, og hadde en 3liters volvo rekkesekser. Jeg synes den hadde en for upraktisk løsning til at jeg orket å nedlegge masse arbeid i den. Det var en nokså stor kabin fremme, som utgjorde mye av båten  men var litt for lav i takhøyden. Byssa var liten i en krok oppe omkring førerplass på dekk, hvor det ikke er fast tak, men kun kalesje. Det er selvfølgelig smak og behag, men jeg kom til at for mye av båten kun var beregnet på avslapping på finværsdager, og lite egnet til variert bruk. Dessuten er det jo en stor slugger med mulighet for et heftig drivstoff-forbruk, som lett drar ut noen tenner av lommeboka hvis man ved et uhell dulter borti gasshendelen.

Tusen takk for mange gode svar og betraktninger angående min forespørsel. Jeg synes vel og at plassen ved siden av styreplassen der kokebluss var plassert var veldig upraktisk. Tror jeg står over dette prosjektet. Også litt usikker informasjon om hvor mye av motor/hekkaggregat som har vært under vann. 

Fjordcruiser26 skrev 18 minutter siden:

Også litt usikker informasjon om hvor mye av motor/hekkaggregat som har vært under vann. 

da må man nok ta høyde for at alt har vært druknet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis du tenker at du ikke skal legge mer penger i denne enn det du kan selge den for når du er ferdig, så må du i beste fall få båten gratis...

Flott båt, men om du ikke har en haug kontakter og kan gjøre absolutt alt selv slik at det kun er materialer og deler du skal betale for, så kanskje du greier å bruke mindre penger enn det du kan få for den når du skal selge den.

Dette forutsetter at du greier å gjøre arbeidet med en slik standard at det er salgbart. Ser dessverre alt for mange prosjekter hvor den som pusser opp ikke har de kvalifikasjoner som trengs for å få et skikkelig resultat.

Kommer man derimot over et slikt prosjekt som er ferdig og til salgs og utført på skikkelig måte, så er det mulig å greie å få mye båt for pengene...:smiley: 

Overtok selv en båt for knapt det motorene var verdt. Men når jeg er ferdig vil jeg trolig ikke være i nærheten av å få igjen det jeg har lagt ut, og da er ikke timebruk tatt med i beregningen...

Og selv om båten har vært "oppgradert" til BMW D190, så er jo ikke akkurat det en moderne motor lenger. Med vann litt opp i motorrommet kan den sannsynligvis avskrives, uansett. Da står du igjen med svært lite av verdi og et uendelig behov for arbeid, tid og penger.

Men noen har gjort dette før deg. Her er en tråd for inspirasjon:)

HansH skrev for 18 timer siden:

Og selv om båten har vært "oppgradert" til BMW D190, så er jo ikke akkurat det en moderne motor lenger. Med vann litt opp i motorrommet kan den sannsynligvis avskrives, uansett. Da står du igjen med svært lite av verdi og et uendelig behov for arbeid, tid og penger.

Men noen har gjort dette før deg. Her er en tråd for inspirasjon:)

Den tråden inneholdt også link til en finn annonse på en båt helt lik Fjord Consul som er pusset opp med relativt ny kraftig dieselmotor som fungerer. Denne stod til salgs for 100 000,- Dette understreker poenget mitt i mitt første innlegg...:smiley:

Men for min egen del er det jo noe eget med noe man selv har bygget opp, så det med å gå ut i pluss er ikke noe jeg tenker på. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...