Jump to content

Gardiner skrått sidevindu

Timmeeh

Recommended Posts

Tenkte å ordne gardiner til min tresfjord, men ser ikke helt hvordan jeg skal få dekt hele sidevinduet. Hvordan er dette løst rundtom? Må være flere med såpass skråe vindu. Lager jeg en gardin som dekker hele vinduet, så må jo fremste hjørne festes med borelås/annen løsning, og henges opp når den trekkes tilbake? Bedre forslag mottas med takk :thumbsup:

161DF11E-B498-437E-B37D-688A2AA35F4E.jpeg

Formsy en gardin som passer til vinduet. Sy på en liten hekte nede i spissen med en motpart som festes i vindusrammen eller noe. Verre er det vel ikke?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja, tenkte det Brigg. Men må evt henge den opp når jeg drar den tilbake da, for den er 90cm lang «hypotenusen» fremover og 55cm høy. Blir jo da hengende 30 cm ish nedfor resten med mindre man henger den opp. 

men som akvanauten sier så går det jo å ha snor i begge ender. 

det er opprinnelig sånn u-skinne i alu, med klips. Men enkelte steder satt på en sånn strekkvaierstrømpe (det har sikkkert et navn), så det er også mulig å gjøre det på den måten. 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Tenkte å ordne gardiner til min tresfjord, men ser ikke helt hvordan jeg skal få dekt hele sidevinduet. Hvordan er dette løst rundtom? Må være flere med såpass skråe vindu. Lager jeg en gardin som dekker hele vinduet, så må jo fremste hjørne festes med borelås/annen løsning, og henges opp når den trekkes tilbake? Bedre forslag mottas med takk :thumbsup:

Bildet viser ikke hvordan vinduet er i bakkant. Hvis det er rett der kan du jo ha skinne eller snor og trekke gardina bakover til den rette kanten når den ikke er i bruk.

Selv synes jeg det er greit å ha gardiner når jeg sover i båten, men ved kjøring er de bare iveien, for når jeg sitter og kjører (står normalt, men ikke hvis jeg skal kjøre fort) så ser jeg gjennom kupeen og da liker jeg å ha fri sikt.

Båten min Skibsplast Familyship ble kjøpt med gardiner som hang på skinner med minst 100 små hemper til gardinene, altså utrolig utungvint å ta gardinene av og på. Hvis jeg trakk til side gardinene og slapp dem så var ca 1/3 av vinduene fortsatt dekket.

Så her ville jeg forenkle prosessen med å ta gardinene av og på. Fant ut at de dekket omtrent dobbelt opp, så ved å fjerne halvparten av gardinene og la resten være stramme passet størrelsen bra. Tok noe ståltråd og bøyde til noen kroker som minner litt om fiskekroker og festet disse i hvert hjørne og et par ekstra oppe på sidevinduene. Mens foran ble det en i hvert hjørne og en i midten oppe og nede, så totalt 18 kroker. Disse hekter jeg på gardinene på mindre enn 5 minutter. Noen steder har jeg strikk for å få litt elastisitet og passe stramming, for ellers ville det lett blitt for stramt til å få på eller for slakt når det var på. Strikkene fikk jeg tak i ved å manøvrere meg inn i ukjent farvann, i en sybutikk (er vel egentlig buksestrikk, slik som småunger har).

Blir noen små åpninger, feks nede fremme i spissen, men det er kun fordi gardinene er firkantede (de med skrå front var vel sikkert for korte antar jeg, husker ikke helt). Hadde man giddet å sy så kunne man jo tilpasset dette til vindusmålene.

Blir nok å ha de hengende fast ja, passer fint å skyve de helt bak og samle de der. Har og vært inne på tanken å ha firkantet gardin frem til skråen, så en trekant man fester med feks borelås helt fremst. Er jo bare når man skal sove der og forlate båten over tid de kommer til å bli brukt så. Tenkte bare det var noe jeg hadde oversett, det er jo flere båter med vinduer som min… slippe å finne opp hjulet på nytt liksom. 

109AF996-19C2-4185-81B2-5DE30ADA572F.jpeg

Timmeeh skrev 18 minutter siden:

slippe å finne opp hjulet på nytt liksom. 

Jeg slipper å finne opp hjulet på nytt, men jeg må skrive innlegget på nytt da det forsvant (siden kan ikke vises).

Beste gardinløsningen jeg har settt for å fjerne gardiner er på enkelte Skibsplast Familyship. Der er det på veggen ved hvert hjørne av vinduene satt på en rund knott som minner om et trinsehjul. Rundt gardinene er det strikk så man bare hekter dette på trinsehjulene. Så da får man på gardinene på få sekunder og vekk igjen enda raskere.

Eneste grunnen til at jeg ikke kopierte denne løsningen er at det ville vært vanskelig å feste disse. Et mykt skrogtrekk er ikke så grei å lime fast noe på. Og skruer i en tynn glassfbervegg kan lett gi merker utvendig og lekkasjer inn. Har noen slike allerede på steder der noe er festet på innsiden.

Min løsning ble kroker festet til skinenne som var der. Litt mer tungvint enn trinsehjul, men en ok middelvei.

Da jeg skrev innlegget først kom det en reklmae og dekket til det jeg skrev.

Så da kom jeg på at den besste løsnigne mot innsyn i båten må være å ha en stor og kjedelig reklame på siden av båten så alle snur seg vekk:

"Kjøp Lurium 82, hjelper mot hårtap, grå stær, lekkasje i båter, nysgjerrige naboer og alt annet"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...