Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

mons skrev 35 minutter siden:

Hvis du har kort fallengde vil slik rekke vanligvis holde helt ok. Hvis du har for lang line kommer du så langt ned at du ikke kommer opp, og det er verre enn ingen line. Prøv å henge i den med hendene og se om det virker solid nok..

 

Skikkelig trinn langs styrhuset vil løse nesten hele problemet.

 

Hvis du vil ha ekstra sikkerhet strekker du en 6 mm wire el fra bakkant av rekka på styrbord, skrått over taket og til toppen av bøyla foran på BB (evt sveiser inn et syrefast rør)..

Da kan du ha sikring fra før du forlater cocpit til du har vært framme og arbeidet med motoren og tilbake igjen.

Da lar du sikringslinen henge i wiren hele tiden og hukker den inn på vesten før du går fram. Linen kan da være så kort at overkroppen aldri kan komme under fenderlista.

Sikringsliner som er så korte at man ikke får overkroppen under fenderlista vil vel bare fungere og gi nokb bevegelighet hvis man har en høy nok innfestning, som her ville betydd en solid skinne over normal hodehøyde (med de ulemper det medfører).

 

Selv vil jeg tro at en langsgående sikringsvaier som er lavt nede fort vil gjøre situasjonen verre enn alternativet hvis man n først ramler. Trådstarter skrev noe om at bevegeligheten ikke var helt på topp (ikke ordrett, kun fra hukommelsen). La oss da anta at han ramler og henger der med overkroppen ved fenderlista, da er det ikek nødvendigvis så lett å komme seg opp igjen g han kommer seg kanskje ingen vei og blir hengende. Så er det vel litt begrenset hvor lenge man kan henge i et seletøy før det blir dårlig blodomløp osv, husk at det kanskje strammer litt ekstra endel steder. Og kanskje henger man slik at man får hodet under vann når man får lite krefter. Og neppe lett å koble fra mens man henger der heller. Da kan det hende det er bedre med en tur uti vannet, 5 svømmetak, og en liten klatretur opp ei badetrapp (som må monteres først) og så en rask kjøretur hjem til ei varm stue.

 

Husk at opdriften i vannet kan du ha nytte av når du er nede i vannet, men ikke når du bare har føttene nedi og må dra deg opp etter armene uten at beina får tak i noe for å hjelpe til. Men med beina i ei badetrapp, da går det griere å løfte sin egen vekt enn om man bare må bruke armene.

 

Mange eldre (feks) vil nok lett klare å klatre opp en stige, men ikke å klatre opp en båtside de henger langs med ryggen ned og uten mulighet til å snu seg da de ikke rekker opp til noen håndtak.

 

En annen ting er jo om båten går rundt mens man er festet til sikkerhetslina, da kan man bli dratt med under.

 

En vaier i hodehøyde vil lett kunne dytte personen over bord når det gynger sideveis. Jeg merker jo når jeg står med hodet ut gjennom kalesjeåpningen så er det plagsomt me diverse dytt sideveis fra glassfiberveggen og delvis fra kalesja (men den må jeg være mer forsiktig med). En vaier vil ha samme virkning.

 

Jeg har mer tro på å lage en enkel løsning som gjør at han slipper å gå frem på dekk enn å lage en komplisert sikringsordning som skaper nye faremomenter.

19 fot

19 fot

mons skrev 33 minutter siden:

Hvis du har kort fallengde vil slik rekke vanligvis holde helt ok. Hvis du har for lang line kommer du så langt ned at du ikke kommer opp, og det er verre enn ingen line. Prøv å henge i den med hendene og se om det virker solid nok..

 

Skikkelig trinn langs styrhuset vil løse nesten hele problemet.

 

Hvis du vil ha ekstra sikkerhet strekker du en 6 mm wire el fra bakkant av rekka på styrbord, skrått over taket og til toppen av bøyla foran på BB (evt sveiser inn et syrefast rør)..

Da kan du ha sikring fra før du forlater cocpit til du har vært framme og arbeidet med motoren og tilbake igjen.

Da lar du sikringslinen henge i wiren hele tiden og hukker den inn på vesten før du går fram. Linen kan da være så kort at overkroppen aldri kan komme under fenderlista.

Sikringsliner som er så korte at man ikke får overkroppen under fenderlista vil vel bare fungere og gi nokb bevegelighet hvis man har en høy nok innfestning, som her ville betydd en solid skinne over normal hodehøyde (med de ulemper det medfører).

 

Selv vil jeg tro at en langsgående sikringsvaier som er lavt nede fort vil gjøre situasjonen verre enn alternativet hvis man n først ramler. Trådstarter skrev noe om at bevegeligheten ikke var helt på topp (ikke ordrett, kun fra hukommelsen). La oss da anta at han ramler og henger der med overkroppen ved fenderlista, da er det ikek nødvendigvis så lett å komme seg opp igjen g han kommer seg kanskje ingen vei og blir hengende. Så er det vel litt begrenset hvor lenge man kan henge i et seletøy før det blir dårlig blodomløp osv, husk at det kanskje strammer litt ekstra endel steder. Og kanskje henger man slik at man får hodet under vann når man får lite krefter. Og neppe lett å koble fra mens man henger der heller. Da kan det hende det er bedre med en tur uti vannet, 5 svømmetak, og en liten klatretur opp ei badetrapp (som må monteres først) og så en rask kjøretur hjem til ei varm stue.

 

Husk at opdriften i vannet kan du ha nytte av når du er nede i vannet, men ikke når du bare har føttene nedi og må dra deg opp etter armene uten at beina får tak i noe for å hjelpe til. Men med beina i ei badetrapp, da går det griere å løfte sin egen vekt enn om man bare må bruke armene.

 

Mange eldre (feks) vil nok lett klare å klatre opp en stige, men ikke å klatre opp en båtside de henger langs med ryggen ned og uten mulighet til å snu seg da de ikke rekker opp til noen håndtak.

 

En annen ting er jo om båten går rundt mens man er festet til sikkerhetslina, da kan man bli dratt med under.

 

En vaier i hodehøyde vil lett kunne dytte personen over bord når det gynger sideveis. Jeg merker jo når jeg står med hodet ut gjennom kalesjeåpningen så er det plagsomt me diverse dytt sideveis fra glassfiberveggen og delvis fra kalesja (men den må jeg være mer forsiktig med). En vaier vil ha samme virkning.

19 fot

19 fot

mons skrev 20 minutter siden:

Hvis du har kort fallengde vil slik rekke vanligvis holde helt ok. Hvis du har for lang line kommer du så langt ned at du ikke kommer opp, og det er verre enn ingen line. Prøv å henge i den med hendene og se om det virker solid nok..

 

Skikkelig trinn langs styrhuset vil løse nesten hele problemet.

 

Hvis du vil ha ekstra sikkerhet strekker du en 6 mm wire el fra bakkant av rekka på styrbord, skrått over taket og til toppen av bøyla foran på BB (evt sveiser inn et syrefast rør)..

Da kan du ha sikring fra før du forlater cocpit til du har vært framme og arbeidet med motoren og tilbake igjen.

Da lar du sikringslinen henge i wiren hele tiden og hukker den inn på vesten før du går fram. Linen kan da være så kort at overkroppen aldri kan komme under fenderlista.

Sikringsliner som er så korte at man ikke får overkroppen under fenderlista vil vel bare fungere og gi nokb bevegelighet hvis man har en høy nok innfestning, som her ville betydd en solid skinne over normal hodehøyde (med de ulemper det medfører).

 

Selv vil jeg tro at en langsgående sikringsvaier som er lavt nede fort vil gjøre situasjonen verre enn alternativet hvis man n først ramler. Trådstarter skrev noe om at bevegeligheten ikke var helt på topp (ikke ordrett, kun fra hukommelsen). La oss da anta at han ramler og henger der med overkroppen ved fenderlista, da er det ikek nødvendigvis så lett å komme seg opp igjen g han kommer seg kanskje ingen vei og blir hengende. Så er det vel litt begrenset hvor lenge man kan henge i et seletøy før det blir dårlig blodomløp osv, husk at det kanskje strammer litt ekstra endel steder. Og kanskje henger man slik at man får hodet under vann når man får lite krefter. Og neppe lett å koble fra mens man henger der heller. Da kan det hende det er bedre med en tur uti vannet, 5 svømmetak, og en liten klatretur opp ei badetrapp (som må monteres først) og så en rask kjøretur hjem til ei varm stue.

 

Husk at opdriften i vannet kan du ha nytte av når du er nede i vannet, men ikke når du bare har føttene nedi og må dra deg opp etter armene uten at beina får tak i noe for å hjelpe til. Men med beina i ei badetrapp, da går det griere å løfte sin egen vekt enn om man bare må bruke armene.

 

Mange eldre (feks) vil nok lett klare å klatre opp en stige, men ikke å klatre opp en båtside de henger langs med ryggen ned og uten mulighet til å snu seg da de ikke rekker opp til noen håndtak.

 

En annen ting er jo om båten går rundt mens man er festet til sikkerhetslina, da kan man bli dratt med under.



×
×
  • Create New...