Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Jannmar skrev 58 minutter siden:
mons skrev for 8 timer siden:

Jeg jobber i sele ca 180 dager i året, men har på 35 år ikke hørt om noen som har hatt seriøse problemer med blodomløpet.

 

Jobbet i sele 180 dager i året,- i 35 år,- og aldri hørt om hengetraume?

 

Makan til useriøs dritprat.

Takk for navn på problemet med manglende blodomløp når man blir hengende lenge i en sele, etter googling av hengetraume fikk jeg blant annet dette treffet:

 

https://forstehjelp.net/hengetraume.html

 

Der står det også at skaden kan skje etter 15 minutter. Mens man lett kan bli hengende lengre enn det hvis man ikke er sterk i armene og får dratt seg opp igjen i båten. Og avbildet ser man seler som er mye bedre egnet til å henge i enn det en normal flytevest er, der man gjerne bare har noen få tynne stropper for å kunne holdes oppe i vannet mens man har mye oppdrift selv, og for et kjapt løft ombord.

 

Skrittstroppen som også går oppetter ryggen er jo ganske tynn å henge hele vekta i. Og blir man liggende litt på siden (feks med magen inn mot fenderlista) i forsøket på å få en fot opp på dollbord) så kan det lett bli til at denne tynne stroppen rundt et bein skal bære nesten hele vekta, i motsetning til i hengetraume-saken der man fordeler bekta på stropper rundt to bein. Og det som er ekstra ille er at man stopper blodomløpet på akkurat det (øverste) beinet som gir et visst håp om å komme opp der fremme i baugen.

 

Det kan let hende at beste overlevelsesmetoden i en slik situasjon er å frigjøre seg fra flytevesten (løse ut spenna hvis ikke den er hektet gjennomgående som på RS sine nye vester med metallhempe er nå, har prøvd en slik i år), evt bruke kniv til å skjøre av en stropp, eller rett og slett skli ut av vesten, og svømme noen tak mot badestigen bak (som man har montert før uhellet). Men et sikkerhetsopplegg som går ut på å bruke vest ombord, som så tas av idet man skal uti vannet (etter å a fått litt redusert blodomløp pga vesten) blir litt rart synes jeg og om man nå skulle ramle ut fra baugen så måtte det vel vært bedre å slippe å bli hengende hjelpesløs og heller havne en snartur i vannet med vest og kjapt til badetrappa og opp. Henger man lenge og får redusert blodomløp og nedkjøling osv så øker ikke akkurat det sjansene for at man klarer en tung klatreprosess som sannsynligivs er mye vanskeligere enn turen opp badetrappa.

 

Men hvis man skal vippe ned eller opp dorgemotoren der fremme og kan velge mellom ulike metoder, hva ville dere valgt?

 

1.

Stå ved førerplass og løsne et tau og stramme et annet.

 

2.

Klatre frem på dekk via smalt dollbord med sikring som fører til at du blir hengende hjelpesløs om du ramler.

 

3.

Klatre frem på dekk via smalt dollbord uten vaiersikring (men evt med vest) sånn at hvis du havner i vannet så kan du kjapt svømme til badestigen bak og klatre opp i båten.

 

Selv ville jeg foretrukket metode 1, mens metode 3 blir andrevalget mitt.

 

Men hver enkelt skal jo selvfølgelig få velge for seg selv basert på egne meninger og ferdigheter (bortsett fra at andre har bestemt at vi skal tvinges til å ha på vest når vi sitter i båten en stille finværsdag, men ikke når vi er uti vannet).

19 fot

19 fot

Jannmar skrev 32 minutter siden:
mons skrev for 7 timer siden:

Jeg jobber i sele ca 180 dager i året, men har på 35 år ikke hørt om noen som har hatt seriøse problemer med blodomløpet.

 

Jobbet i sele 180 dager i året,- i 35 år,- og aldri hørt om hengetraume?

 

Makan til useriøs dritprat.

Takk for navn på problemet med manglende blodomløp når man blir hengende lenge i en sele, etter googling av hengetraume fikk jeg blant annet dette treffet:

 

https://forstehjelp.net/hengetraume.html

 

Der står det også at skaden kan skje etter 15 minutter. Mens man lett kan bli hengende lengre enn det hvis man ikke er sterk i armene og får dratt seg opp igjen i båten. Og avbildet ser man seler som er mye bedre egnet til å henge i enn det en normal flytevest er, der man gjerne bare har noen få tynne stropper for å kunne holdes oppe i vannet mens man har mye oppdrift selv, og for et kjapt løft ombord.

 

Skrittstroppen som også går oppetter ryggen er jo ganske tynn å henge hele vekta i. Og blir man liggende litt på siden (feks med magen inn mot fenderlista) i forsøket på å få en fot opp på dollbord) så kan det lett bli til at denne tynne stroppen rundt et bein skal bære nesten hele vekta, i motsetning til i hengetraume-saken der man fordeler bekta på stropper rundt to bein. Og det som er ekstra ille er at man stopper blodomløpet på akkurat det (øverste) beinet som gir et visst håp om å komme opp der fremme i baugen.

 

Det kan let hende at beste overlevelsesmetoden i en slik situasjon er å frigjøre seg fra flytevesten (løse ut spenna hvis ikke den er hektet gjennomgående som på RS sine nye vester med metallhempe er nå, har prøvd en slik i år), evt bruke kniv til å skjøre av en stropp, eller rett og slett skli ut av vesten, og svømme noen tak mot badestigen bak (som man har montert før uhellet). Men et sikkerhetsopplegg som går ut på å bruke vest ombord, som så tas av idet man skal uti vannet (etter å a fått litt redusert blodomløp pga vesten) blir litt rart synes jeg og om man nå skulle ramle ut fra baugen så måtte det vel vært bedre å slippe å bli hengende hjelpesløs og heller havne en snartur i vannet med vest og kjapt til badetrappa og opp. Henger man lenge og får redusert blodomløp og nedkjøling osv så øker ikke akkurat det sjansene for at man klarer en tung klatreprosess som sannsynligivs er mye vanskeligere enn turen opp badetrappa.

 

Men hvis man skal vippe ned eller opp dorgemotoren der fremme og kan velge mellom ulike metoder, hva ville dere valgt?

 

1.

Stå ved førerplass og løsne et tau og stramme et annet.

 

2.

Klatre frem på dekk via smalt dollbord med sikring som fører til at du blir hengende hjelpesløs om du ramler.

 

3.

Klatre frem på dekk via smalt dollbord uten vaiersikring (men evt med vest) sånn at hvis du havner i vannet så kan du kjapt svømme til badestigen bak og klatre opp i båten.

 

Selv ville jeg foretrukket metode 1, mens metode 3 blir andrevalget mitt.



×
×
  • Create New...