Jump to content

Edit History

Ghiblien

Ghiblien

Ikke helt det samme, men en erfaring/løsning som kan være relevant:

Jeg har opplevd at en baugthruster fikk et voldsomt spenningsfall, men at det ikke var noe tilsynelatende logisk mønster i når det oppstod, samt at batteriet var i helsemessig god stand. Etter å ha feilsøkt en hel del så endte jeg opp med å bytte hovedstrømbrytere. To av disse viste seg å være ganske ustabile (Forbruk og Emergency bryterene) og var derfor mest synnsynlig årsaken til at thursteren hadde et voldsomt spenningfall ved bruk da denne gikk på forbruksbanken.

Med ustabile så mener jeg at om man testet de med multimeter så var det litt bingo om de faktisk kutta kretsen og dermed strømmen når du skrudde de av, så det var åpenbart noe slitent i bryterene. Det jeg konkluderte med var at siden bryterene var ustabile så kunne man oppleve at de hadde problemer med å levere god nok spenning ved høyt amperetrekk. - Litt samme teori som om det er dårlige kabler eller koblinger på batteripoler eller andre steder i verdikjeden. 

Så det kan være lurt å ta en sjekk av hovedstrømbryter(e) også, det er jo som oftest veldig enkelt å sjekke ut og er gjort på få minutter. :smiley:

Ghiblien

Ghiblien

Ikke helt det samme, men en erfaring/løsning som kan være relevant:

Jeg har opplevd at en baugthruster fikk et voldsomt spenningsfall, men at det ikke var noe tilsynelatende logisk mønster i når det oppstod samt at batteriet var i helsemessig god stand. Etter å ha feilsøkt en hel del så endte jeg opp med å bytte hovedstrømbrytere. To av disse viste seg å være ganske ustabile (Forbruk og Emergency bryterene) og var derfor mest synnsynlig årsaken til at thursteren hadde et voldsomt spenningfall ved bruk. Med ustabile så mener jeg at om man testet de med multimeter så var det litt bingo om de faktisk kutta kretsen og dermed strømmen når du skrudde de av, så det var åpenbart noe slitent i bryterene. Det jeg konkluderte med var at siden bryterene var ustabile så kunne man oppleve at de hadde problemer med å levere god nok spenning ved høyt amperetrekk. - Litt samme teori som om det er dårlige koblinger på batteripoler eller andre steder i verdikjeden. 

Så det kan være lurt å ta en sjekk av hovedstrømbryter(e) også, det er jo som oftest veldig enkelt å sjekke ut og er gjort på få minutter. :smiley:

• Create New...