Jump to content

Volvo Penta D3-190 med «unidentifiable error» på dyse 2 og 5

SondreT

Recommended Posts

Hei, jeg har en scarani daycruiser 22, med Volvo penta D3-190 fra 2007. Den har 2 feilkoder som ikke lar meg starte motor. Mid 128 sid 2 fmi 11 og

Mid 128 Sid 5 fmi 11.

først litt om båten. Båten har vært under vann (saltvann). Båten ble tatt opp og alt av elektronikk ble skylt grundig med ferskvann og elektronikk rens. Når det gjelder motor ble denne også spylt grundig i ferskvann. Fylte motoren med kjølevæske på oljepåfyllingen, til det var helt fult. Da blander den seg med saltvannet og legger seg i bunn av motoren. Tømte så hele motoren for olje og vann, åpnet alle dysene og kjørte starteren for å få ut det resterende. Fylte ny olje og koblet til diesel. Den startet relativt fort og alt virket som det skulle motor messig. Så ble hullet i skroget støpt igjen og båten ble sjøsatt. 

første turen utpå stoppet motoren ved pådrag, men kunne kjøre litt over tomgang. Kjørte fra separat kanne med litt liten slange. Mistenker at det var diesel tilførsel det sto på da. For det var bare å pumpe litt på slangen så startet den igjen. Dette var på høsten 2021. 

Nå i år ville den ikke starte i det hele tatt.

Men hvis jeg sletter feilkodene klarer den å starte, men stopper etter 1-2 sekunder.

Kjøpte Vodia fra Kina, og fikk lest ut feilkildene. Feilkodene viser feil på dyse 2 og 5. har byttet om på dyse 2 og 3, og 4 og 5 uten at feilen flytter seg. Det tyder på at dysene i seg selv er ok, men det er noe galt med ledningene. Målt etter kortslutning men finner ingen. Og jeg syntes det er rart motoren går som normalt frem til feilkodene stopper motoren. 

trenger noen ideer, innspill til hva jeg bør gjøre videre. 

3F72EF73-A4FE-4710-870E-405B3336A538.png

069D1D68-030B-4E0D-9737-9681C4178CCA.jpeg

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...