Sinvano Startet 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2022 Skal det være lik vinkel eller kan styrewire ha mindre vinkel når man svinger motor til høyre og venstre side kontra rorkult? Mitt eksempel her, Yamarin 415 med Yamaha 25HK. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 tenker det helst bør være likt. Men i praksis kan det bli mindre utslag, samt ulikt til høyre/venstre. ref øverste bildet hvor styrestaget omstrent stopper i motorbrønnen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Hvis du tar med påhengsmotor i overskriften så er det nok flere innen det området som leser tråden og kommer med svar. Selv driver jeg mest med påhengsmotor og antok denne tråden og rorkult eller vaier var for snekker og lignende med fast aksel, men tenkte jeg kunne kike innom selv om snekker ikke er helt det jeg har mest erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Her syen jeg du hadde vledig lite utslag styreutslag på motoren. Du har jo en begrenset lengde på armen, og da må du sørge for at andre enden er festet lenger bakover på motoren, altså nærmere punktet den svinger om. Braketten på motoren har en arm som peker bakvoer på ooversiden av løftehåndtaket. Snu denne så den er under løftehåndtaket, men fremdeles peker bakover. Sjekk om det kan passe med hullet langt bak eller om det blir altfor langt bak og du bør bore et hull litt lenger fremme (men fremdeles bak løftehåndtaket). Om du får hullet lenger bak vil du få større utslag på sving, men også litt tyngre sving. Med en viss svingvinkel tilgjengelig så synes jeg det er best å ha ca like mye utlag til begge sider, dette kan justeres ved å plassere hullet til siden for senter. Nå har du jo hullet som brukes langt til siden, men det er fordi du ved å feste så angt fremme får armen på skrå og dermed taper mye lengde inn mot senter. Jeg har selv gjort litt endringer på hvor innfestningen blir da jeg byttet til samme typen vaierstyring som du har (hadde før sånn arm festet i siden på motorbrønn). Fikk litt kort utslag fordi armen gikk i veggen på motorbrønnen (akkurat som hos deg, bare at jeg har smalere motorbrønn) og måtte dermed feste armen lenger bak på motoren for å få nok svingutslag på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 1.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Ja, da får jeg prøve å snu brakett og muligens fjerne den ekstra platen som stag er festet i nå. Altså bare borre nytt hull en plass på brakett og se om det kan fungere. Slik det er montert nå er svingen ganske lik på begge sider, men jeg var usikker på om det var nok sving til begge sider. Virker jo som det var litt lite. Har ikke mye erfaring med styrekonsoll da det stortsett har gått i rorkult på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 1.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Gjorde som @19 fot nevnte, og dette ble mye bedre. Fjernet ekstra braketten og skrudde styrearm rett i den ene braketten. Eneste er at platen står fremover men ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.