Grand Banks jr Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Denne boksen er helt utrolig effektiv. Ta av lokket og plasser den i skott som lukter ig som du ikke får luktfri. Boksen varer lenge. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringsprodukter/luktabsorbent-2000019183 Før jeg fikk byttet isolasjonen i motorrommet så holdt det med én slik der. Da ble lukten borte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: Denne boksen er helt utrolig effektiv. Ta av lokket og plasser den i skott som lukter ig som du ikke får luktfri. Boksen varer lenge. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringsprodukter/luktabsorbent-2000019183 Før jeg fikk byttet isolasjonen i motorrommet så holdt det med én slik der. Da ble lukten borte. Takker. Skal teste ut den der. Får prøve det før ozonbehandling tenker jeg. Hvor stor er den maskinen du har? (styrke altså) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Mener det var en liknende denne @Goddis77: https://www.ebay.com/itm/383494113972 Jeg betalte den gangen i 2020 kr 600 inkl mva, sendt fra Tyskland. Fant eposten nå. Oppgitt til 24 g/ time. Mulig det er oppskrytt mengde. Hva som er korrekt vet ikke jeg, men den fungerer godt i alle fall. Lukt blir borte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Da bestilte jeg en sånn en. Får se når den dukker opp i posten. Estimert August - Oktober. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Ha ha! I dagens transportverden så kan det jo raskt bli oktober... De boksene fra Biltema fungerte fint for meg før jeg hadde maskin. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Sikkert nevnt tidligere i tråden, men husk at ozon er fryktelig skadelig for lungene, så ikke gå inn uten at det er luftet skikkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Det er viktig det @Gullfiskskriver! Jeg lufter alltid godt ut av biler etter å ha behandlet dem. I båten er det viktig å la "alt stå oppe" og helst ned gjennomtrekk etterpå. Som regel lar jeg maskinen gå 10-15 minutter, og deretter lar jeg bilen stå lukket i opptil 1 time. Deretter åpner jeg opp alt og lufter ut alt. Aldri opphold deg i et rom der maskinen går. Det står også i manualen (på min). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goddis77 Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Skal huske på det under bruk ja Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2022 Da er to av de beholderne fra Biltema satt bak i akterkabinen. En nede i brønnen i området rundt eksospotter og slikt, samt en oppe på skap der lukten har vært verst. Får ikke sjekket mer hvordan det er før neste helg. Blir spennende å se Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 (redigert) Vask innvendig på skroget alle steder du kan komme til. Undersiden av dørken, og baksiden av alt innvendig treverk er garantert noe som holder på lukt. Jeg har alltid avfukteren på. Har en Sandstrøm fra Elkjøp. Den har en ionizer funksjon som fjerner noe lukt, men ikke som en ozon generator. Skaff deg en 20liters dunk til å samle vann fra avfukteren om du ikke har annen mulighet. En tørr båt lukter mindre. Men spørsmålet er jo også hvilken lukt det er. Er det oljeaktig? Da kan det være olje som har satt seg i treverk under dørken, og som er vanskelig å få vasket vekk. Lukten kan da smitte over på alle andre materialer som tre og tekstiler. Har du lakket treverk, eller er det oljet? Oljet treverk vil trekke til seg mer lukt. Tekstiler kan vaskes, men tar til seg lukt om ikke kilden er fjernet. Redigert 12.August.2022 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Tenker å ta et sjau i vinter med bytting av isolasjon i motorrommet osv. Har hatt fokus på å få motoren tett først. Det er verst bak i akterkabin, og der er det ikke mye fuktighet og slikt generelt sett. Men tidligere eier har jo lekt med grease i en olje pakkboks, vært vann i brønnen der en del og det har vært vann litt forskjellige steder under dieseltank osv. Mye av dette er tørket opp av meg, og avfukter er i bruk. Men jeg ser at lukt henger igjen der enda. Håper det bedrer seg etter vinteren Har vært veldig lite bruk av båten denne sesongen, men håper på bedring av dette neste sesong. Timing med dårlig vær, nytt hus og prosjekter der, samtidig med en røyk lekkasje som jeg ikke fant ut av, gjorde sommerferien amputert. Sitér dette innlegget Link to post
Selius M Svart 14.September.2022 Del på Facebook Svart 14.September.2022 Hei. Jeg kjøpte en 1980 Nidelv 24 i sommer med mye lukt. Den største synderen der var septik systemet. Gamle septikslanger ink lufting kan stinke noe voldsomt, og det sprer seg i hele båten. Slanger som ser ut som gjennomsiktige hageslanger brukt i systemet er ikke gasstette og vil slippe ut lukt. Det samme gjaldt gummimembran på pumpen. Den luktet helt forferdelig. Det siste jeg fant nå var en vannslange som hadde ligget intil septikslangene. Den stinket også veldig og er nå ute. Det hjalp mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.