white money Startet 28.November.2005 Link til dette innlegget Startet 28.November.2005 For kort tid siden leste jeg en plass at det er mulig å eliminere en del av giringen under fart ved å endre kontra funksjonen på rorplaten. (Dvs. den del av rorplatene som er foran rorstammen.) Har selv en Marex 32 som jeg er "plaget" med at hun girer fra side til side under fart. Har dere ærende medlemmer i Baatplassen noen kunnskap om rorteori, eller egne erfaringen fra samme båttype, eller samme problem som kan hjelpe meg med å løse dette? Mvh. Skipper på "White Money" Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 28.November.2005 Link til dette innlegget Svart 28.November.2005 Jeg har ca 5 cm fra forkant av roret og til akslingen, båten min går på skinner i alle hastigheter (max 8 kn.) I sommer traff jeg en med helt lik båt som var helt håpløs på styringa, den eneste forskjellen på våre båter var at rorakselen hans satt helt i forkant av roret. Så det kan vel kanskje være en pekepinn, men det er sikkert noen her med flere teorier Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.November.2005 Link til dette innlegget Svart 28.November.2005 Min sandvik 25 giret mye til jeg fikk mer ballast i den. Nå går den dønn stabilt... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.November.2005 Link til dette innlegget Svart 28.November.2005 For kort tid siden leste jeg en plass at det er mulig å eliminere en del av giringen under fart ved å endre kontra funksjonen på rorplaten.Hva ble oppgitt som forklaring på at dette skulle gi mindre giring? Sitér dette innlegget Link to post
white money Svart 28.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2005 Det var ikke noen teoretisk forklaring annet enn at roret ble flyttet 2 cm akterover slik at kontradel effekten ble mindre. Mere en dette vet jeg faktick ikke...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.