Jump to content

Hvilken maling anbefales til å merke ankerkjetting?

Renzir

Recommended Posts

Lingefan skrev 11 minutter siden:

Tips - det finnes metertellere (chain counter) til baugvinsjer. Det er uvurderlig. Koster 6-7000kr å installere.

En sprayboks med fluoriserende maling koster 75.- hos Biltema. Det er 1/80 til 1/100 av prisen på en kjettingteller. Jeg må uansett stå på dekk for å operere min ankervinsj, så da kan jeg like gjerne se på kjettingen mens den går ut.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Tips - det finnes metertellere (chain counter) til baugvinsjer. Det er uvurderlig. Koster 6-7000kr å installere.

Hva med å lage til en enkel teller selv på de vinsjene der det er anledning til?

Sette på en gjengestang på vinsjen og en mutter på enne som skrus frem og tilbak når vinsjen opereres. or hver omdreining vinsjen tar så skrus mutteren en gjenge bortover og da får man feks ca 1 cm pr meter kjettig og en halvmeter blir feks hele kjettingen på 50 meter. Da kan man let se på skalaen og man kan merke at 5-10-15m eter osv. Mutteren stiles inn så den er i ene enden når hele kjettingen er inne (evt noen runders margin så ikke gjengestana vris av om kabularet en gang slurer litt).

Man får ikke lest av helt eksakt med denne metoden, men får jo et godt inntrykk av hvor mye kjetting osm er ute.

Kan vel sikkert også mekke istand  (skal ikke ha HBO max) et telelverk for feks sykkel (gammelt mekansik) som teller frem og tilbake ettersom man vinsjer opp og ned. Et moderne digitalt kan også brukes, men da må det nullstilles tripteller for hver bruk og hvis man kjører det litt opp underveis så vil det telle som ekstra meter ut. Så kan man stille inn ppassende hjuldiameter, sannsynligvis ikke en som passer, men evt så det blir enkelt med 10-gangen eller noe sånt som er lett å regne om.

Eller, siden hensikten som regel er å få korrekt vinkel på kjettingen basert på en kjent dybde så kunne man jo bare slippe ut og flytte båten litt og se o det ble en passende vinkel eller om man skal slippe ut litt mer.

Redigert av 19 fot (see edit history)
19 fot skrev 3 minutter siden:

Eller, siden hensikten som regel er å få korrekt vinkel på kjettingen basert på en kjent dybde så kunne man jo bare slippe ut og flytte båten litt og se o det ble en passende vinkel eller om man skal slippe ut litt mer.

Jeg ser ikke kjettingen fra styreposisjon. Jeg må på dekk for å senke/heve anker, mens jeg må bak til styreposisjon for å kjøre fast ankeret og belaste kjettingen. Det er derfor vanskelig å se noen relevant vinkel på kjettingen med litt belastning.

Den vurderingen vil jeg heller ikke overlate til kona. «Kjettingen går skrått ut nå, sånn litt mer enn i stad, men ikke så mye som den gangen ved Kalvön da det blåse litt. Tror jeg.» :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 6 minutter siden:
19 fot skrev 14 minutter siden:

Jeg ser ikke kjettingen fra styreposisjon. Jeg må på dekk for å senke/heve anker, mens jeg må bak til styreposisjon for å kjøre fast ankeret og belaste kjettingen. Det er derfor vanskelig å se noen relevant vinkel på kjettingen med litt belastning.

Den vurderingen vil jeg heller ikke overlate til kona. «Kjettingen går skrått ut nå, sånn litt mer enn i stad, men ikke så mye som den gangen ved Kalvön da det blåse litt. Tror jeg.» :giggle:

Sett opp ei enkel gradskive også i baugen med skala fra 0 vannrett) til 90 grader (loddrett) så kan kona di si at "Kjetkingen går skrått, omtrent like skrått som der det står 38 grader". Etterhvert kan dere gå litt videre og hun vet at hun skal slippe ut kjetting til det ved oppstramming blir like skrått som feks der det står 30 grader (og du kanskje i tillegg har satt på en rød strek for å være ekstra presis.

Eller kanskje det er mulig å montere et speil eller kamera så du kan se ankerkjettingvinkelen fra førerplass?

Sjekk dybden på ekkoloddet.

Legg ut 5x dybden, eller mer om det er god plass og meldt dårlig vær. Fest avlasteren og bakk fast til to faste punkt på land ikke beveger seg i forhold til hverandre lenger. Jekk øl.

Om man skal være vitenskapelig, er det beste å legge ut kvadratroten av dybden opp til ankerrullen på høyvann ganger 12.

Å begynne å sjekke grader på vinkelen blir bare surr. Det kommer jo helt an på hvor mye vekt man har i kjettingen, hvor mye man har ute og hvor mye kraft man bakker med.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 57 minutter siden:

Sjekk dybden på ekkoloddet.

Legg ut 5x dybden, eller mer om det er god plass og meldt dårlig vær. Fest avlasteren og bakk fast til to faste punkt på land ikke beveger seg i forhold til hverandre lenger. Jekk øl.

Om man skal være vitenskapelig, er det beste å legge ut kvadratroten av dybden opp til ankerrullen på høyvann ganger 12.

Å begynne å sjekke grader på vinkelen blir bare surr. Det kommer jo helt an på hvor mye vekt man har i kjettingen, hvor mye man har ute og hvor mye kraft man bakker med.

Enig, legger ut det som trengs basert på dybden, plass og forhold. Merker opp 10, 20, 30, 40 og 48 meter. Det holder mer enn nok. Mer avansert er unødvendig. Vinkel er helt tull for meg. Skal en del vind/kraft til for at kjetting skal bli strekt. Bakker alltid godt fast uansett. 

74,90 brukt på orange flouriserende spray på biltema. 

Redigert av Renzir (see edit history)
Lingefan skrev 3 minutter siden:

Vel - jeg foretrekker å bruke 6-7000kr - bruker chain counter hele tiden. 

Sikkert kjekt det og, har tenkt tanken. Men seil, daviter til jolle og fikse baugthruster som har stoppet stod/står foran på listen i år…

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Vel - jeg foretrekker å bruke 6-7000kr - bruker chain counter hele tiden. 

Men så har vel du en inntekt som ligger endel over gjennomsnittet og kan dermed handle inn båtutstyr uten å tenke så mye på pris.

Selv kjører jeg rundt i en båt jeg betalte 45.000 kr for, og dropper dyre oppgraderinger (bortsett fra ny motor, men den spares nok inn på et par år i reduserte drivstoffkostnader).

Ankerkjettingen min er på 4-5 meter og der er det merket av med en sjakkel så man ser litt hvor mye som er ute (neida, det er bare to kjettingbiter som er skjøtet sammen). Og angående hvor mye tau som skal ut så pleier jeg rett og slett å bruke mest mulig tau (har vel ca 30 meters dreggtau) til dreggen når jeg ankrer opp inn mot land. Så jeg passer på å slippe dreggen i en avstand fra land tilsvarende ca taulengda. Da kan jeg hale meg litt ut fra land før jeg sovner og har dermed mer margin i forhold til faren for å dunke mot land om dreggen slipper litt.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Brukte farget strips fra Biltema, i kombo med antall fargede ledd med strips. Dette så jeg innenfra og fra Flybridge på min Fairline 36 Turbo uten å ha spesielt godt syn, og jeg trengte vel kanskje å bytte en strips hvert 10. år. De gikk fint over / igjennom vinsjen. Tre-fire strips  på et ledd = et farget ledd = 10 meter. To fargede røde ledd pluss 1 grønt var 10 pluss 10 pluss 5   Lik 25 meter. Veldig enkelt, veldig billig og veldig varig.

Jeg merka opp kjettingen i helgen. Brukte hvIt CRC spray lakk kjøpt på CO. Ca 1 m merket hver 10. meter. 

de små plastmerkene er ubrukelige for oss. Må ha noe som funker i all slags vær og lys/mørke. 

med dekkslys på ser man meget godt de hvite feltene om natta

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...