Jump to content

Solcelleregulator som fungerer dårlig fra Biltema?

JRK

Recommended Posts

Hei,

Har denne regulatoren fra biltema. Den fungerer som den skal, men har en mistanke om at den har en uheldig funskjon som kan ødelle batteriene mine. Monterte et par av disse i fjor og koblet de til hvert sitt solcellepanel. Når jeg kommer ned i båten kan spenningen være oppe i 14-14,3 volt lenge. Dette liker ikke mine AGM batterier ikke og lurer på om jeg kan ha skadet disse gjennom sommeren, da jeg mener kapasiteten har gått ned, Ser også at spenningen dropper raskere ne før ved belastning 

Som sagt den fungerer som den skal. Første trinn kjører den på til spenningen er 14,4, så skal den rugulere ned til 13,8, noe som også batteriladerne mine gjør. Men problemet mitt er at solcellene lader med maks 4 ampere og med 500 AH batteribank klarer den nesten  aldri og toppe batteriene til 14,4 og derfor ligger spenningen for høyt hele tiden. 

Noen andre som har erfaring med denne?

25-5076_xxl_1.jpg

JRK skrev 58 minutter siden:

Monterte et par av disse i fjor og koblet de til hvert sitt solcellepanel. Når jeg kommer ned i båten kan spenningen være oppe i 14-14,3 volt lenge.

Har du for stort forbruk elle for små panel?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fant ikke tall for den regulatoren, men hadde tidligere en annen regulator som helst ikke skulle ha over 300Ah batteri å lade.

Vet ikke hva som skjer da.

Ved å bytte til mppt antar jeg at du vi få ut ca 5A i forhold til 4 A på PWN regulator.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Haizea skrev for 16 timer siden:

Hvilket Batteri Typ er det?

Har du den Datasheet som spesifikserer ladespenning.

Bilbatteri lader jo også til 14,5V og det er også den spenning min båtmotor-dynamo lader.

Det står i innlegget mitt, AGM (Ritar) Denne batteritypen skal ha vedlikeholdspenning på maka 13,8 Volt

Roger jo skrev for 16 timer siden:

Har du for stort forbruk elle for små panel?

Nei, har tidligere ligge5 i 5 - 6 dager uten annen lading en solcelle. Men etter bytte av regulator i fjor virker det som att batterispenningen faller fortare en tidligere

Cerberus skrev for 14 timer siden:

Ka med å heller kjøpe en skikkelig MPPT regulator gjerne med AGM program og slutte tulle med desse tulleregulatorane der. Du har to, det er ikkje mange kronene unna en skikkelig en type som nevnt over. 

Uaktuelt, Da må jeg også legge opp tykkere Kabler. Dagens regulator er laget for AGM, Med unntak av mindre tap i regulator, samt seriekobling av paneler er det vel egentlig ikke noen fordeler generelt med MPPT fremfor PWM regulatorer

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Fant ikke tall for den regulatoren, men hadde tidligere en annen regulator som helst ikke skulle ha over 300Ah batteri å lade.

Vet ikke hva som skjer da.

Ved å bytte til mppt antar jeg at du vi få ut ca 5A i forhold til 4 A på PWN regulator.

Det står ikke om begrensning på s5ørrelse av batteribank her.

Det er en kjent sak at AGM er følsom for høy vedlikeholdspenning. Diskutert flere ganger her på båtplassen. Det kan se ut som jeg er der, med denne regulatoren, og lurte bare på om noen hadde erfaring med denne. Problemet kan jo også være at batteriene eldes naturlig 

JRK skrev 13 minutter siden:

Uaktuelt, Da må jeg også legge opp tykkere Kabler. Dagens regulator er laget for AGM, Med unntak av mindre tap i regulator, samt seriekobling av paneler er det vel egentlig ikke noen fordeler generelt med MPPT fremfor PWM regulatorer

Du trenger ikke skifte ledninger men du KAN ha en fordel av å seriekoble ved å få høyere spenning/mindre strøm inn til en MPPT regulator. Ulempen med seriekobling er om du får skygge på det ene panelet så hjelper det ikke om det er sol på det andre, da er det nokså dødt uansett. Det panelet med minst sol er "sjefen".

JRK skrev for 17 timer siden:

Men problemet mitt er at solcellene lader med maks 4 ampere og med 500 AH batteribank klarer den nesten  aldri og toppe batteriene til 14,4 og derfor ligger spenningen for høyt hele tiden. 

Ligger spenningen på 14.4V så er allerede batteriene > 80% fulle...

Jeg mistenker at selve ladeforløpet med bulk-absorption-float kanskje starter på nytt hver gang solen slukker og at du derfor stadig havner i bulk-absorption fasen og aldri kommer til float, kommer en sky forbi så starter ladeforløpet på nytt igjen. Tror jeg ville tatt kontakt med noen som kan disse sakene, f.eks. provolt.no

Uten å vite noe om solsellene dine vil jeg tro at denne er RIKELIG stor nok: https://provolt.no/product/970979/victron-smartsolar-mppt-75-10

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 51 minutter siden:

Jeg mistenker at selve ladeforløpet med bulk-absorption-float kanskje starter på nytt hver gang solen slukker og at du derfor stadig havner i bulk-absorption fasen og aldri kommer til float, kommer en sky forbi så starter ladeforløpet på nytt igjen. Tror jeg ville tatt kontakt med noen som kan disse sakene, f.eks. provolt.no

Her er nok en sansynlig forklaring. (Det burde jeg jo tenkt på selv :yesnod:)Da kan man jo faktisk ikke unngå problemet med denne type regulator.

Tenker jeg rettnå ? Problemet er for høy vedlikeholds spenning. Om jeg skaffer en regulator med temperatursensor så vil vel denne også begrense ladingen om batteriene blir varme og det er kanskje det som skader batteriene?

JRK

JRK skrev 1 minutt siden:

Om jeg skaffer en regulator med temperatursensor så vil vel denne også begrense ladingen om batteriene blir varme og det er kanskje det som skader batteriene?

Hmmmm... blir batteriene varme så har de nok blitt ladet for mye for lenge allerede... i alle fall med de små strømmene solsellene gir.

Vil fremdeles råde deg til å ta kontakt med provolt.no. Jeg har ikke annet med de å gjøre enn at jeg har fylt på kontoen deres med noen titusen og de karene VET hva de snakker om og er hjelpsomme så det holder. Om du er på Fakebook så finnes der en gruppe som heter noe sånt som Skanbatt der Øyvind Raaen er på 24/7/365

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tipper batteripakken er for stor slik at regulator aldri går til float fordi ‘halestrømmen’ i absorpsjon er større enn kriteriet. Normalt skal regulator skifte til float når ladestrømmen ved 14.4V går under en viss prosent av max. Det burde kunne løses med regulator som kan konfigureres fritt.

Det er vel ved seriekopling av panelene der MPPT virkelig har en fordel? Nettopp fordi innkommende Volt blir høyere enn 14,4. Mine 3  paneler er stadig på 21 V.

Det at det ikke er oppgitt en maks anbefalt Ah størrelse på batteribanken i manualen til regulator betyr ikke at den ikke har en maks anbefalt Ah bank... Andre rimelige regulatorer jeg har sett på har gjerne en maks på rundt 300 Ah. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

JRK skrev for 2 timer siden:

Om jeg skaffer en regulator med temperatursensor så vil vel denne også begrense ladingen om batteriene blir varme og det er kanskje det som skader batteriene?

Vet ikke om tepsensor vil hjelpe har det på den ene banken 2X185 Sønak SF 1853

160W panelet ladet noen dage før det tok kvelden  10 timer ut til Høyre Batteri temp på 17 grader hele tiden.

Kurven er ikke til å bli klok på

image.png.a330dd3ec5b8fe2ec39a2a458c5e098b.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hadde helt klart gått for en Victron 75/15 mppt regulator.  
Da kan du justere det du ønsker å unngår ødelagte batterier.  I tillegg vil du få bedre lading enn ved pwm regulator. PWM skulle vært forbudt.

Du kan laste ned appen og velge en som demo produkt og se hvilke innstillinger som er der.  

SveinHa skrev for 7 timer siden:

Hmmmm... blir batteriene varme så har de nok blitt ladet for mye for lenge allerede... i alle fall med de små strømmene solsellene gir.

Vil fremdeles råde deg til å ta kontakt med provolt.no. Jeg har ikke annet med de å gjøre enn at jeg har fylt på kontoen deres med noen titusen og de karene VET hva de snakker om og er hjelpsomme så det holder. Om du er på Fakebook så finnes der en gruppe som heter noe sånt som Skanbatt der Øyvind Raaen er på 24/7/365

De har neppe vært varme. Men med temperaturstabilisewring er man jo sikret. Er i dialog med ProVolt Takker for tipset

Det de så langt har skrevet er at så høy ladespenning vil skade denne type batterier over tid. Så jeg må nok ha en ny regulator

Fantino skrev for 7 timer siden:

Tipper batteripakken er for stor slik at regulator aldri går til float fordi ‘halestrømmen’ i absorpsjon er større enn kriteriet. Normalt skal regulator skifte til float når ladestrømmen ved 14.4V går under en viss prosent av max. Det burde kunne løses med regulator som kan konfigureres fritt.

Jeg tro du er inne på noe. Takker for svar

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

Det er vel ved seriekopling av panelene der MPPT virkelig har en fordel? Nettopp fordi innkommende Volt blir høyere enn 14,4. Mine 3  paneler er stadig på 21 V.

Det at det ikke er oppgitt en maks anbefalt Ah størrelse på batteribanken i manualen til regulator betyr ikke at den ikke har en maks anbefalt Ah bank... Andre rimelige regulatorer jeg har sett på har gjerne en maks på rundt 300 Ah. 

Takker for svar

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Vet ikke om tepsensor vil hjelpe har det på den ene banken 2X185 Sønak SF 1853

160W panelet ladet noen dage før det tok kvelden  10 timer ut til Høyre Batteri temp på 17 grader hele tiden.

Kurven er ikke til å bli klok på

image.png.a330dd3ec5b8fe2ec39a2a458c5e098b.png

Takker for svar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...