Jump to content

Evinrude E-Tec 130, spenningsfall målt på motorinstrument


Interal error

Recommended Posts

Jeg har slitt litt med spenningsfall og røyk en starter som jeg byttet. Startbatteriet er et par måneder gammelt. Det fikk problemer med å dra i gang allerede etter noen turer og 3 uker stillestående. Startbatteri er AGM Start 950CCA/120AH, mer enn nok. Motor er Evinrude E-Tec 130 2009.

 

Ladet batteriet for noen dager siden. Renset og skrapt kabelskoene. Det holdt 13,2v målt direkte på batteri før start nå. Målte også på kabelsko bak bryter og fikk samme spenning. Går frem og vrir tenning til strøm (trinnet før start). Instrument kommer opp og bensinpumpa starter. Da viser motorinstrumentet variabel spenning fra 12,79-12,63-12,71-12,66 etc. Har koblet fra forbrukspolene.

 

Når jeg vrir om faller spenning på instrumentet. Nå startet den på første forsøk og opp i ladespenning på 14,47. Men de gangene jeg ikke skulle få start på første sliter jeg med at spenning blir for lav. Føler det er første kaldstart dette gjelder. Vet også flere har slitt med spenningsfall på Evinrude/OMC uten å bli klok på det.

 

Det kommer to tykke + og - fra motor. Minus går direkte til batteri og Pluss går til hovedstrømsbryter. Nå har jeg for enkelhets skyld satt på vingemutter siden jeg kobler av og på hele tiden for feilsøk, så det er ikke grunnen.

 

Hva er av elektronikk bak tenningsnøkkelen? Kan det være årsak? Hvor måler instrumentet spenning? Direkte på motor eller det den får inn i instrumentet?

 

Kan det være bensinpumpen som trekker ekstra strøm ved kaldstart og er ustabil?


Kabel fra motor til batteri/bryter

 

 

Variabel spenning på instrument 

 

 

Link to post

Koblet rett på batteriet nå. Nå har den vært startet den siste timen. Spenning viser da 13,1-13,0. Vrir om og får spenningsfall på instrumentet til 11,5 i det den starter. Nå er det ikke den variable spenningen og bensinpumpe som primer. Hvorfor slår den inn først når motor er kald? Virker som det er den som gir variabel spenning på kaldstart.

 

Variabel og fallende spenning fra 13,0 ned til 11,5 under tilt av motor også. Er det bare instrumentet som ikke klarer å måle riktig når det trekkes strøm? Får ikke målt direkte med voltmeter da jeg er alene

Redigert av _André_ (see edit history)
Link to post

Mål spenning over boltene på hovedbryter når den er påslått, før du slår på tenning, med tenning på og i startøyeblikket (greit å få hjelp fra en kamerat til det). Det skal i prinsippet aldri være noe særlig spenning der når bryter er påslått, men dersom hovedbryter er dårlig vil det være det. Mer enn 0.5-1.0V i startøyeblikket = bytt hovedbryter. Samme teknikk kan du bruke på alle ledningsstrekk. Der du finner spenningsfall har du feilen. 

Link to post

Målte på den ene siden av pluss hovedbryter (motsatt av batteriet,) og til minus på batteriet. Altså gjennom bryter til batteri. Dette skal vel vise samme spenning som batteriet? Forstod ikke det du mente at det ikke skal være spenning der med bryter påslått.

 

Er det forskjell om jeg måler på bolten og kabelsko? Disse har jo forbindelse og vil være sluttet krets med batteri når bryter er påslått? Eller skal det først bli spenning når tenning går på og motor skal ta i mot på den ene kabelen?

Redigert av _André_ (see edit history)
Link to post

Poenget er å måle ved belastning, dvs at det går strøm. Uten belastning er det lett å bli lurt. En bryter skal ikke lede strøm når det er avslått, dvs du skal kunne måle batterispenning mellom boltene bak på hovedbryter. Når den er _påslått_ skal den lede strøm bortimot uten motstand - og det skal derfor ikke være noen nevneverdig spenning å måle mellom boltene da. Er bryter dårlig blir det motstand og dermed spenningsfall over bryter som du kan måle for å avsløre dette. Men det forutsetter at det trekkes strøm gjennom bryter. Du ser jo på instrumentene dine at bare det å slå på tenningen gir et spenningsfall. Finn ut hvor dette spenningsfallet oppstår så har du trolig funnet problemet. 

Link to post

Når tenning vris på starter bensinpumpen og går i ca 10 sekunder på kald motor. Men dette skjer ikke om motor har vært startet tror jeg. Kun den første kaldsstarten. Samme skjer når jeg tilter opp motor. Da droppet den til 11,5 eller noe på slutten. Og steg opp igjen til 12,9-13,0. (Dette var koblet direkte på batteriet uten hovedstrøm. 

Link to post

Så lenge du har samme feil med bortkoplet hovedbryter så er jo den ute av bildet. Har du målt spenning direkte på batteriet når du setter på tenning og ser at spenning dropper på instrumentene? Bør gjøres for å eliminere delvis brudd i batteri men trolig lite sannsynlig siden det er nytt. Det som gjenstår da er vel kabling på motoren. Finn ut hvor den pumpa forsynes fra og hvordan dette punktet forsynes med strøm. Lukter en dårlig kopling et eller annet sted.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...