Jump to content

Finst det grøne eller gulgrøne bøyer?

skorpo

Recommended Posts

skorpo skrev for 2 timer siden:

Vi har lagt ut eit par bøyer for å markere to grunner i innseglinga til hamna vår. Begge raudoransje. Men den eine burde vore grøn, sidan folk skal halde babord.

Finst det grøne eller gulgrøne

blåser, eller vil vi lykkast om vi måler den eine blåsa?

Storelva fra Tyrifjorden og opp til Hønefoss er merket med rød og grønne bøyer, så da er konklusjonen at det finnes. Hvem som leverer dem vet jeg ikke, men vil tippe at hvis du tar kontakt med de som driver båten Dronning Tyra så vet de det. Ragnar Braata tror jeg kanskje det er han heter om jeg ikke husker helt feil.

Dette er litt store blåser egnet for tidvis stri elv.

Du nevner rødoransje blåse som markering av grunne, men jeg synes at man bør holde seg til rød og grønn på slike markeringer og holde seg unna disse fargene når det gjelder fortøyningsbøyer osv. Jeg har selv kjørt Storelva hvor man mange steder skal holde seg ganske nært land og holdt meg p årett side av rød bøye for så å oppdage at jeg er på vei over et tau som er spent mellom rød bøye og land. Dette var ikke en bøye for å markere hvilken side man skal kjøre på, men en rød bøye brukt til fortøyning og med tau inn til land for å hale båt ut og inn. Det gikk bra denne gangen.

Angående maling så sitter jo bunnstoff lett i et år eller flere på båter, så ikke umulig det kan sitte lenge på en bøye også om den ikke er for myk og bøyer seg for mye.

Hvis du skal satse på billig-varianten så mener jeg å huske å ha sett noen grønne kanner med vaskemiddel, ta en kikk neste gang du er i butikken.

Men om du ikke får tak i noe passende til en vettug pris så er det hvertfall bedre med en halvgod merking (farge som ikke er rød og grønn) enn ingen merking. Da kan hvertfall folk tenke seg til hvorfor det er  bøyer der og folk som har hørt om grunnene kan nå se hvor de er.

Det er også røde og grønne bøyer fra Arendal sentrum og til Nidelva og videre ut i det utløpet som går vestover mot saltvannn. Og om man følger Nidelva oppover så langt man kommer (til der det er skiltet med krafttunnel, hold avstand) så er det et parti når man er kommet nesten opp som er steinete og det bare er en smal passasje som er ryddet dypt nok. Den er merket med noen små bøyer av noe slag som vel muligens var kanner eller lignende som sannsynligvis er billig-varianten (er ei båthavn og båtrampe oppi der, så viktig å merke ok).

Bensinkanne Trio 5ltr. Plast Rød - C A Leschbrandt

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 35 minutter siden:

Bensinkanne Trio 5ltr. Plast Rød - C A Leschbrandt

Dette synes jeg er en god ide. To identiske kanner i rød/grønn vil gjøre det litt enklere for båtførere å skjønne hva det er snakk om, enn om man har to bøyer med forskjellig fasong og størrelse som «hvem som helst» kunne ha lagt ut av to helt forskjellige årsaker.

Jo likere de er, jo enklere blir det å forstå at de «henger sammen».

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vet at Polyform produserer grønne blåser, men har bare sett de i utlandet, søk på green polyform buoy, og trykk på bilder, så finner man flere som selger disse, men det blir fort noen kroner ekstra med frakt og moms da.. Bør jo kunne skaffes i norge og men kanskje bare i større kvanta.

Redigert av PolarLi (see edit history)
skorpo skrev for 8 timer siden:

Takk for gode innspill. Likte forslaget om å bruke raud og grøn bensinkanne.

Bensinkanner hørtes ut som en god ide ja. Litt rart jeg ikke tenkte på det selv da jeg har slike kanner (men som 20 liters) ombord nå i begge farger.

Jeg tror det kan være lurt å merke kannene tydelig med navn på båtforening eller lignende da det antakelig finnes langfingrede folk som ser ellers på dette som gratis bensinkanner. Dessuten er det jo greit å vise frem hvem som har stått for oppmerkinga som en slags positiv reklame for dere.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...