Cyberix Startet 3.August.2022 Del på Facebook Startet 3.August.2022 Hei, Jeg lurer på om fabrikkmonterte aggregater/generatorer lader batteriene via egen dynamo? Eller er det slik at de kun forsyner ombordladeren med 230V som igjen lader batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Heisann og velkommen til Båtplassen De aggregatene jeg har vært borti har en vanlig 12V dynamo for å lade kun sitt eget batteri og leverer 230V til båtens el.system til f.eks. batterilader. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
baatglede Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 (redigert) Generatoren i båten min som er innebygget i eget kabinett i maskinrommet har ikke eget batteri,men benytter styrbord startbank. Den har ikke noe innebygget 12 volt dynamo, men forsyner båten med 230 volt og batteribankene lades da av ombord lader. Redigert 3.August.2022 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cyberix Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 Tusen takk for svar, da fikk jeg vite det jeg lurte på Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 På Fairline og Princess som kommer med Onan generator fra fabrikk er det eget startbatteri til generator som kun lades når generator går og ikke via landstrøm eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 mjo101 skrev 15 minutter siden: På Fairline og Princess som kommer med Onan generator fra fabrikk er det eget startbatteri til generator som kun lades når generator går og ikke via landstrøm eller lignende. Ja og generator leverer som normalt spenning inn på 230V el-anlegget der landstrømsladeren tar seg av lading av øvrig batteribank (er). Fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Cyberix Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 Takk! Var for ikke så lenge siden på en Princessbåt med Onan generator hvor det var lagt opp kabler mellom dette generatorbatteriet og resten av batteribanken. Det så helt klart ut som en etterinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Agregatet mitt har en 7amp lader som lader startbatteriet. Den har felles startbatteri med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Mitt Mase 8000 Mariner har eget startbatteri som lades fra innebygget 8 A lader. Har ikke separat dynamo for lading. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.