Jump to content

Isoterm 49l kjøleskap med liten fryseboks går lenge før den stopper?

Seesnake

Recommended Posts

Hei. Noe jeg syntes er rart med mitt skap er at det samme problemet hadde jeg også med mitt forrige skap av samme modell. Jeg har riktige kvadrat på strøm tilførsel og ikke gass lekkasje. Men det jeg undres over er om enden på termostaten sitter feil i skapet. Noen som kan fortelle meg om denne skal sitte inne på veggen i fryseren eller under fryseren? Eller et annet sted? Legger også merke til at ytterst på termostaten så er den isolert med en gummislange på 5 cm. Står ingen ting om at denne skal fjernes noe sted på nett eller i manualen. Har ikke sett på andre like kjøleskap men kanskje noen her ute har samme skap og vet hva som er riktig. Hilsen seesnake

Seesnake skrev 1 time siden:

Heeeeeelt enig. Men d er plasseringen av føleren jeg er ute etter ?

Og den føleren skulle være feil plassert i dine skap og ikke i alle de andre som fungerer 100% så sant de får nok kjøling og ordentlig strømtilførsel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Batterispenningen er på topp. Ikke noe problem. Jeg bare lurer litt jeg Lars H.  Noe jeg skal prøve er å flytte føleren til under fryseboksen. Nå sitter den inne i fryseboksen innerst i veggen.  Bare for å prøve.  Kulda synker jo så vi får se om teorien min holder.

Det må du gjerne gjøre, men jeg ville målt spenningen med et multimeter helt inne mot kjøleskapet. Hva batterispenningen på batteriet er, er uinteressant om den ikke er svært lav. Uansett kabling, om ikke kablene er ekstremt tykke, vil spenningen ved skapet være lavere. Hadde det vært riktig å ha føleren under fryseboksen, tror du ikke produsenten hadde vurdert det selv? Kulda synker forresten ikke, det er varmen som stiger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har et Isotherm CR49 installeret.

Det kører naturligvis ganske længe (har ikke taget tid, men over en kvart skal det nok være), når det lige er blevet tændt efter længere tids fravær.

Når temperaturen i skabet er lav nok, kører det ca 50/50. Termostaten sidder på den indvendige side af frostboksen og skabet er i stand til at køle ned til frost i hele boksen ... alle 49 liter.

Mine tilledninger er ca 2,5m lange / 4 mm2.

I dit tilfælde ville jeg måle spændingen ved skabet under drift ... som foreslået.

Seesnake skrev for 17 timer siden:

Kan nevne at kjøleskapet gikk i nesten 17 minutter før det stoppet. Det er det samme som det tidligere kjøleskapet jeg hadde av samme modell. Har god utlufting bak skapet

Jeg synes ikke dette hørtes så lenge ut. Hvor lang tid går det for det starter igjen etter å ha stoppet?

Hvis du flytter temperaturføleren fra inne i fryseboksen til under vil det sannsynligvis ikke stoppe før du har minusgrader i hele kjøleskapet.

Ellers har selvfølgelig utetemperaturen og temperaturinnstillingen mye å si for hvor lenge det går til det stopper, samt hvor mange lunkne øl du har satt til kjøling . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har kjøleskapet ditt god lufting i bakkant? Jeg har samme skap og det blir godt og kalt på "1" hvis det jeg putter inn er kaldt i fra før. Men blir det for varmt rund skapet, så kan det tulle det til. Jeg har laget lufting nede til venstre og oppe til høyre. Da suger det ny luft inn nederst og den varme lufta går ut øverst. Brukte hullbor og dekket til med syrefaste ventilhetter etterpå. (Dette hindrer også skapet i å ruste.)

Lufta inni boksen er kaldere og tyngre enn lufta utenfor, så kald luft renner ut i bunn og det etterfylles med varm luft på toppen. Mer rim i skapet med stadig gjennomtrekk. Det er engrunn til at kjøleboks er bedre enn kjøleskap, åpner du lokket ligger den kalde lufta nede i boksen. Åpner dudøra raser kald uft ut og ned på gulver. Men et sidespor…

At den kalde luften "raser ut" når en skal hente seg en pils er et marginalt problem. Luft har veldig lav varmekapasitet, og det skal veldig lite til for å få ned temperaturen på luften igjen. Men spiser man frokost og har melkekatongen på bordet i et kvarter før den settes inn igjen kreves det mye energi for å få den kald igjen. Det med at boks er så mye bedre enn et skap, er en myte så lenge en ikke lar døren stå oppe så lenge at matvarene får en høyere temperatur. Det var en tråd med tallverdier om dette her en gang i Båtplassens barndom, men den finner jeg ikke.

Code0 skrev 4 minutter siden:

… sort gummihette…. på eller av…?

Det står det ikke noe om. Er en på. Regner med den skal være der. Står at ledningen ikke må komme i berøring med fordamperen eller sugeledningen på andre steder enn der den er festet på fordamper. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

hei. beklager sein tilbakemelding. Skapet mitt har god utlufting. Bra med strøm. Eller topp strøm. Jeg har flyttet denne føleren litt rundt. Nå har jeg lagt enden på føleren inne i fryseboksen ned mot bunnen. Å jo da! det hjalp betraktelig. Før gikk kjøleskapet i ett i ca 17 minutter før det stoppet. Nå går det bare i 3,20 minutter før det stopper. og da er kjøleskapet stille i ca 6 minutter. Jeg skal prøve meg litt mere frem i morgen. Føleren min sitter nå inne i fryseboksen i bunnen og ikke på bakre vegg i fryseboksen. jeg har termostaten på 1. Har ikke noe i skapet akkurat nå. Kanskje det blir enda bedere dersom jeg plaserer den under fryseboksen opp mot bunnen slik at den har kontakt. Kulda synker jo ned i bunnen av fryseboksen og ned på føleren som sitter under.(gjennomslag fra fryseboksen) Selvfølgelig skjønner jeg også at kulda fra frysa velter ned i resten av skapet. til info så trekker bare skapet 0.34 amp. Men egentlig er jeg fornøgd med resultatet så langt. så ja det hjalp for meg å flytte føleren :yesnod:

Code0 skrev On 4.8.2022 at 16.27:

Lufta inni boksen er kaldere og tyngre enn lufta utenfor, så kald luft renner ut i bunn og det etterfylles med varm luft på toppen. Mer rim i skapet med stadig gjennomtrekk. Det er engrunn til at kjøleboks er bedre enn kjøleskap, åpner du lokket ligger den kalde lufta nede i boksen. Åpner dudøra raser kald uft ut og ned på gulver. Men et sidespor…

Kan ikke si at jeg har dette problemet i mitt skap, verken i båten eller hjemme. Innholdet og innsiden av skapet er jo kaldt, så selv om jeg er enig i teorien din, så fungerer det ikke sånn i praksis.

Lars H. skrev On 4.8.2022 at 16.43:

At den kalde luften "raser ut" når en skal hente seg en pils er et marginalt problem.

Code0 skrev On 4.8.2022 at 16.51:

Lufta skiftes ut, ny varm og fuktig luft kommer inn, kondenserer / fryser på fordamper. Mitt poeng var at det ikke går varm luft ut oppe, for iforhold til omgivelsen er den kald. Og som jeg sa, et sidespor…

Billed sakt, det blir som at skapet er fylt med erter, åpne døra og se hvor mye erter det er igjen.

Målte forbruket  i 2010  på  Isotherm 85 ltr ASU skap.

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet
eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A"

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...