Jump to content

sort røyk og mindre turtall

KAH77

Recommended Posts

Kan starte med å skrive jeg er ganske blank ift båtmotorer så jeg må nok uansett få noen til å se på motoren, men kanskje er det noen grep jeg kan gjøre selv om noen har tips på hva problemet kan være?

Har en Åra 28fot med motor volvo penta (1998) motor. Av forskjellige grunner så har båten ligget i ro på sjøen siden i vinter så det er først nå jeg skal bruke den igjen (tok den inn og la ny bunnsmurning denne uke).

Tidligere så gjorde båten 11-12 knop i maksfart med mellom 3000-3500 omdreininger, men nå får jeg kun 8 knop og maks 2300 omdreininger. Opplever at om jeg går til 7 knop så går båten normalt, men gir jeg mer gass får jeg ikke særlig mere fart, men masse sort røyk. 

Kan det være så enkelt at det er en del filte som bør skiftes? eller er det mest sannsynlig noe helt annet? og hvordan ser man om om et filter må skiftes? Tok bilde av diselfilteret og det ser svært grumsete ut for et utrent øye som meg? 

D30339F9-F3D7-4FF2-9ACB-6CA759D9825E (1).jpeg

Det glasset under filteret er der evt vann i diesel skal samle seg. Ideelt sett skal det være klar grønn diesel. At du ikke har fått motorstopp med det der, er nesten rart. Drener ut, vask glasset og bytt filter. Spørs om ikke tanken din må rengjøres. 

Når det gjelder sort røyk, er det primært for mye diesel i forhold til luft. Om du har turbo, kan det være denne sitter fast, eller tett luftfilter. Du kan ta av luftfilter, og kjenne om turbo kan snurres lett IKKE MED MOTOR IGANG. 

Det filteret så absolutt ut til å trenge en gjennomgang men jeg tviler på at det gir sortrøyk.

Har mer tro på turbo og/eller luftfilter.

Lagt i ro i et godt halvår med skitten diesel, muligens med vann i, så kan det jo være en dyse som henger og...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...