Jump to content

Ombyggingssett for gass og gir til 2002 modell Yamaha 25HK to takt

Sinvano

Recommended Posts

Hei 

Jeg har nettopp kjøpt meg en Yamarin 415 Big fish med styrekonsoll.

Har en Yamaha 25HK 2-takt, men denne har jeg bare brukt med rorkult til nå.

Har rattkonsoll med kabel i båten, men jeg behøver remotekontroll, vaiere, og ombyggingssett til motoren.

Er det noen som har erfaring og veldig gjerne bilder av oppsett på tilnærmet samme motor, og kan hjelpe meg med dette?

Som alltid så er det lurt å oppgi motorkode når du ønsker svar på tekniske spørsmål. Uten motorkoden så skaffer du de som vil hjelpe deg mye ekstraarbeid og sjansen for grove feil øker...

Du kan sjekke Yamaha montasjekit delenummer 6J8-48501-03-4D om det passer til din motor

Siden du ikke opplyser om du har elstart eller ikke så er det vrient å foreslå riktig kontroller til deg (det hadde vi også sett om du hadde delt motorkode)

Del riktig informasjon = få gode svar

Supert, med motorkoden så er det lett å finne info  

Manualen anbefaler Yamaha 701 kontrollboks.

Når du ikke har elstart så kan du også bruke 703 som kanskje mange vil synes er lit stiligere..

På side 42 i delekatalogen finner du delenummeret om du vil kjøpe nytt eller til å søke på ebay.

https://www.marmom-marine.com/parts_catalogs/yamaha/pc_20d_03.pdf

Gi oss et lite tips om du ønsker alt nytt, eller brukt, eller ikke ønsker å bruke mer enn nødvendig :thumbsup:

Takker for svar. Ser jo også at 703 ser noe mer moderne ut, men hvis prisforskjellen er veldig stor kan enn like gjerne gå for 701.

Tenker kanskje å kjøpe alt nytt så er enn sikker på at det fungerer som det skal.

Det jeg tenker mest på er egentlig kit'et som monteres på motor. Er det mye jobb og vanskelig å få montert?

Sinvano skrev for 2 timer siden:

Det jeg tenker mest på er egentlig kit'et som monteres på motor. Er det mye jobb og vanskelig å få montert?

Alltid vrient å bedømme om noe er vanskelig for andre men min mening er at det er noe av det enkleste en kan gjøre på en påhenger.

Ta med et bilde av skiltet på din motor til yamaha forhandler og kjøp kvalitet. 

Hvor lange gir/gass kabler du trenger beregner du enkelt ved hjelp a guide som du finner på feks Maritim.no. Yamaha kablene er ikke dyre, lite å spare på andre merker.

• 2 uker senere...

Da har jeg fått kit til motor og kontrollboks.

Jeg valgte å vente med gir/gass kabel da jeg hadde det liggende men sjekket nå at de var altfor lange.

Skal jeg bare måle ca cm fra motor til kontrollboks for å finne lengden på jeg trenger på nye kabler?

Jeg hadde Ultraflex C8 14" liggende. Disse er jo 427cm..

Husker ikke, det er lenge siden jeg monterte flere om dagen. Men jeg mener at Yamaha også gir anbefaling til lengde på kontrollkablene. Det ringler noe med lengde 7 fot langt bak i tåka. Det skulle bli drøye to meter. Et lite råd, kjøp deg en tube med aluminiumpasta og sett inn alle gjengepartiene med dette stoffet. 

Fikk ordnet meg et par kabler og alt lovet godt til dette ble montert sammen.

Ser ut til at jeg har fått push to open kontrollboks men skulle hatt pull to open.

Jeg må ha WOT for å få festet gassvaier på motor. 

Jeg får sjekke om enn kan endre inni boksen senere ikveld.

Sinvano skrev for 4 timer siden:

Her er boksen innvendig. Må jeg borre løs den delen som er klinket sammen her som jeg har merket?

Det er mulig å klare en slik ombygging, men da skal du ha gode maskiner, og du må være dyktig på maskinering. Dette er ikke en batteridrilljobb.

Om du skal prøve så anbefaler jeg å file ned overhøyde på "klinkene" og bore 4.2mm hull i senter, og gjenge M5 gjenger. Så kan du tilpasse en skive som er stor nok til at ikke faller ut. Jeg forsenket hullet i skiva og brukte en senkehodeskrue. Denne settes fast med sterk gjengelåsing slik at skiven ikke klemmer.

Vil anbefale deg å kjøpe ombygningsdel 

Eller å selge den du har som er feil og kjøpe en som er riktig, da får du det originalt, uten slark og du unngår at kontrolleren låser seg under bruk. 

Jeg tror nok jeg skal se om jeg kan få tak i ombyggingsdelen så kan jeg beholde push til en senere anledning eller selge den.

Hadde ikke så lyst å begynne å fikle med boksen når den er helt ny.

Men vi er enige om at feilen ligger der da? Gasstaget på motor skal bli dratt fremover for WOT, pull to open. Men nå blir gassvaier skyvet bakover altså push to open 

Redigert av Sinvano (see edit history)
Sinvano skrev 26 minutter siden:

Hadde ikke så lyst å begynne å fikle med boksen når den er helt ny.

Men vi er enige om at feilen ligger der da? 

Om jeg forholder meg kun til bildet ditt av 703 kontrolleren innvendig, så trenger du denne delen for å endre funksjon.

Ser delen koster fra 250 til 1500kr..

Forsikre deg om at lenkearmen står i det andre hullet i forhold til den du har.

https://www.ebay.com/itm/115273628653

https://www.ebay.com/itm/142098484963

Da fikk jeg tak i ombyggingsdelen igår, og fikk skiftet denne. Nå ser det ut til å være slik det skal være. 

Jeg får starte opp ikveld og sjekke ordentlig med gir/gass, og evt en testtur.

DSC_0341.JPG.c1fa70033b0ac446e6e34b6d8aff507a.JPGDSC_0340.JPG.d981dfc998d201e54d616b818f0ad1e9.JPG

Her er bilde som viser monteringskit utvendig på motor.

DSC_0344.JPG.0035d742b4488f41078095536058173a.JPG

Fikk startet opp og testet nettopp. Det virket.. nesten...

Eneste problemet var at når jeg har gasset på og skal slakke av og sette i fri så går ikke gassvaier helt tilbake slik at den sviver meget høyt. Må manuelt sku gassvaier tilbake på selve motoren.

Hvordan får jeg justert dette?

Vil du forklare litt nærmere?

Da høres det ut som du ikke har fått låst strømpa på gasskabelen

en kontrollkabel består av en ytterdel, strømpe, som må sitte fast i hver ende, og en innerdel, wire, som glir fritt i ytterdelen og overfører bevegelse fra den ene enden til den andre. 

Om ikke strømpa sitter fast, så blir overføringen unøyaktig.

På bildet ser det veldig bra ut på motorsiden. Vil du sjekke om den sitter like fint fiksert på kontrollboks siden?

Ja, jeg kan få sjekket dette senere, men mener på at vaiere ble låst skikkelig i kontrollboksen.

Først girkabel nedi sporet så en liten gummipakning og til slutt gassvaier og lokk skrudd fast.

Disse endestykkene man kan justere i enden av kablene, kan det være de som forårsaker problemer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...