Jump to content

Hvordan få bort motorstøy fra gir/gass kabler?

Okkaby

Recommended Posts

Byttet til nye lavfriksjons kabler tidligere i år(Den blå typen fra Maritim)

Nu har jeg fått en jævla irriterende rasle/motorlyd oppe med gir/gass kontrollen, som kommer opp via kabler.

Hadde ikke dette(som jeg klare å huske) med de gamle kabler.

Så er der et smart triks for å få bort denne lyden?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det lurer jeg også på. Byttet gasskabel i fjor, og etter det har jeg irritert meg over at jeg hører motorlyden fra spaken... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har opplevd god effekt ved å stripse wire og kabler sammen der det er mulig. Så de ikke blir liggende alene og vibrere. Litt olje i strømpen hjelper også, men det er vanskelig å få inn da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Jeg har opplevd god effekt ved å stripse wire og kabler sammen der det er mulig. Så de ikke blir liggende alene og vibrere. Litt olje i strømpen hjelper også, men det er vanskelig å få inn da...

Kjøpt dyre lavfriksjons kabler. Så skal ikke forsøke å presse inn noe olje. Å kabler fungere som en drøm, uten om transport av støy. 

Men skal se om jeg kanskje kan finne noe isolering som passer på

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 46 minutter siden:

Kjøpt dyre lavfriksjons kabler. Så skal ikke forsøke å presse inn noe olje. Å kabler fungere som en drøm, uten om transport av støy. 

Nei, forstår den. Selv om det at de er tørre forsterker vibrasjonen. Men det skal ikke mye til for å bryte av lyden, om du fester kablene der det er naturlig og evt vikler en form for isolasjonsmateriale rundt dem så vil lyden ledes ut andre veier enn helt opp til spakene. Og i motorrommet er det som regel så godt isolert at det fanger opp evt lyd som ledes ut der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Okkaby skrev for 18 timer siden:

Så er der et smart triks for å få bort denne lyden?

Jeg har samme lyd fra kontrollboksen, som kommer via kablene. Det er en Morse kontrollboks, og røde kabler.

Dette er et kjent problem på utenlandske nettsider.

Morse har et "Morse Anti-Vibrations kit", som visstnok skal bøte på dette problemet.

Jeg har til nå ikke brydd meg om å anskaffe og prøve dette, da det i min båt er såpass mye annen støy at det omtrent overdøver støyen som kommer via kablene.

Men irriterende er det, da denne støyen skiller seg ut i fra annen støy i båten.

index skrev for 5 timer siden:

om du fester kablene der det er naturlig og evt vikler en form for isolasjonsmateriale rundt dem så vil lyden ledes ut andre veier enn helt opp til spakene.

Skjønner ikke hvordan lyden skal kunne ledes ut andre veier ved å vikle isolasjonsmateriale rundt, så lenge lyden forplantes via sammenhengende fast materiale, (kablene), fra motoren til kontrollboksen.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 2 timer siden:

Skjønner ikke hvordan lyden skal kunne ledes ut andre veier ved å vikle isolasjonsmateriale rundt, så lenge lyden forplantes via sammenhengende fast materiale, (kablene), fra motoren til kontrollboksen.

Innerkabelen vibrerer mot strømpen, så om du gjør strømpen i stand til å absorbere mer vibrasjonsstøy så blir det mindre igjen til kontrollboksen. Ikke verre enn det. Jeg hadde mye støy, nå merker jeg ingenting. 

Vet ikke om det betyr så mye,Men jeg hadde en Nissan Patrol  tdi. Med ca. 60 cm lang gearstang i stål.. om vinteren i 20 minus vart den selfølgelig like kald. Leenge! tredde nedpå sånn skumgummi-isolasjon til kobberrør i hus. med det resultate att ALL lyd fra motor/gear forplanta seg til gearkula å ut i bilen. trodde seriøst att hele drivlinja hadde tatt kveld ila. natta. Prøv med strips mot noe mykt.

Redigert av Muren Motorsport
Litt til.. (see edit history)
Martin_ skrev 1 time siden:

Mener jeg kjøpte de hos Temlo.no Søk på  Støydempende Feste, Seastar

Disse ga merkbart effekt, så vil anbefale å prøve dette. 

Går ut ifra det er disse da

https://www.telmo.no/stoydempende-feste-teleflex

Har 133 kabler, som jeg tenker er samme som 33 kabler, bare at de er lavfriksjons kabler å ikke standard.

index skrev for 16 timer siden:

Innerkabelen vibrerer mot strømpen, så om du gjør strømpen i stand til å absorbere mer vibrasjonsstøy så blir det mindre igjen til kontrollboksen. Ikke verre enn det. Jeg hadde mye støy, nå merker jeg ingenting. 

Javel. Jeg innbilte meg at det var støy fra motoren som forplantet seg via innerkabelen til kontrollboksen, på samme måte som lyd forplanter seg gjennom et skrujern, når du holder spissen av skrujernet mot motoren og den andre enden av skrujernet mot øret. 

Men om det er slik at støyen kommer fra innerkabelen som vibrerer mot strømpen så er det gode nyheter, når det da er slik at støyen blir borte ved å gjøre slik som du beskriver.

Hva slags isolasjonsmateriale benyttet du uten på strømpene?

Jannmar skrev 20 minutter siden:

Hva slags isolasjonsmateriale benyttet du uten på strømpene?

Jeg slapp unna med å feste wirene sammen med kabler og diverse mellom motor og spaker, slika t de ikke fikk vibrere fritt lenger. Brukte både strips og sånn kabelsamlerspiral fra Biltema. Sånn som man snurrer rundt. Etter dette var problemet borte. Men jeg vil tro at rørisolasjon eller annet viklet rundt strømpene vil gi noe av den samme effekten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...