Jump to content

Hentetråd Bergen(Alversund) - Molde

nilsn61

Recommended Posts

Vi skal hente en Sea Ray 275 Sundacer ved Bergen(Alversund) fredag midt på dag/ettermiddag. Vi blir 3 stk. Meg - båtkjøper, min sønn på 15 og en kamerat. Vi satser på å komme oss til Selje Fredag ettermiddag/kveld. Dårlig meldinger på Stad fredag/lørdag, og ikke all verden med tid, så vi har bestilt bilfrakt fra Selje til Vannylvsfjorden. Litt spent på den saken… så er det noen gode råd på vegen så takker vi for det. 

Bilfrakt der oppe? er det Kjell Kjøde?

Der er jo mange steder dere får rugga godt på dere opp langs kysten, Følger du ruta du får av Bjørn er du så innaskjærs du kan bli opp til Måløy/Selje. Den følger leia som Hurtigbåtene går stort sett.

Er litt usikker på om den ut Vanylvsfjorden går på innsida av Kvamsøya, gjennom Åramsundet og opp Rovdefjorden og vidare Vartdalsfjorden slik at du kommer på innsida av Ålesund, og slipper å gå Breisundet. men dette er jo greit rett fram.og 

Gode råd? Gjør dere godt kjent langs ruta på kartet.  Topplade batterier på brett og mobiler slik at dere får navigert om plotter faller ut.  Gulesider på sjøen er et greit, nesten gratis program til navigering på tlf/brett. VHF, selvsagt! helst med distress/posisjonsangivelse.

God tur!

Redigert av dude (see edit history)
Bjørn Løvjomås skrev On 4.8.2022 at 1.17:

Sendte en rute som går via Fosnavåg. Men det er jo en enkel sak å dreie inn ved Stålet og gå fjordene dersom der er rusk.

Hey, check what I did using the Navionics Boating app! #Navionics #BoatingApp
https://boating.page.link/xXhq9wipARWGn44g6

Prøver å legge inn link til ruta her og, det har jeg faktisk aldri gjort før. 

Veldig bra det du sendte til meg. Har brukt det aktivt sammen med div annet - og kommet oss til askvoll nå. Blir kjørt til Selje i kveld. 

Da er vi kommet til Måløy. Ligger her til kl 6 lørdag morgen og så videre nordover til Selje - for å bli fraktet over eidet med lastebil. Litt for mye rusk på Stad for oss. Fint vær i starten - men dro seg til med litt vind og en god del regn etterhvert. Båt og navigering( på enkel måte) har fungert veldig bra. Tanket i Askvoll som en av de stedene jeg ble tipset om her på forumet. 

Da er vi kommet frem etter en ok tur men litt ruskete vær fra Askvoll og Nordover. Ruta Bjørn sendte fulgte vi i stor grad og var svært detaljert og bra, så mange takk til han. Vi gikk vartdalsfjorden og solavågen, vegsundet grunnet litt sjø. Greit der. Vi lå på en snitt fart på noe rundt 18-20 knop kan jeg tenke meg. Opp i 24-25 på topp og 12-15 på set laveste. Båten går svært bra i sjøen. Sea Ray 275 Sundancer. Og med delvis en god del ruskevær fikk vi prøvd båten på ulike forhold. Brukte anslagsvis 450 liter bensin. Så kostnads messig er det nok ikke særlig mye forskjell på å hente på lastebil mot å kjøre hjem selv. Men turen fra Bergen til Molde er en meget fin tur som jeg er glad jeg tok selv med delvis noe dårlig vær. Takker alle for gode innspill 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...