Jump to content

Cummins Mercruiser 4,2 2007 ryker


imow

Recommended Posts

Etter dyseskifte eller trodde det var dysene så er problemet der fortsatt. Men viser seg at det ikke er alle dysene. Er ikke liv i sylinder 4 ., merkelige greier begynte med ingen respons på syl 2 og så ble det syl 3 og 4. Byttet om dysene på 3 og 4 men nå er det bare syl 4 som ikke reagerer. Ryker grå røyk og ufordøyd diesel kommer ut. Håper på noen med erfaring på dette, mistenker ventiler men har ikke fått sjekket kompresjon enda.

Link to post
imow skrev On 4.8.2022 at 16.41:

Er ikke elektroniske dyser er bare en dyse med ledninger på og det er nr 1 .

 

 

Med andre ord en svart motor, ikke hvit :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke nødvendigvis så dyrt i deler, men kan bli mye jobb.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 6 måneder senere...
imow skrev 6 minutter siden:

Da var problemet funnet, var en bit som var løsnet på en ventil. Turboen fikk seg også en trøkk og måtte skiftes, skiftet alle ventiler for sikkerhets skyld. Virker som det er mange som har ventilhavari på disse motorene.  Da er det bare og håpe på en fin sommer

.:drink:

 

Bra med oppdateri og bra du fant ut av problemet. Har eid et par av disse 4.2literene, aldri hørt om utpreget ventilahavari, men kan jo være tilfelle likevell ;)

Link to post
  • 1 år senere...

Fant et innlegg på facebook fra 2020, et verksted i Mandal som fikset ventilhavari på en slik svart motor fra litt utpå 2000-tallet. Så tydeligvis smart å bytte iallefall alle eksosventilene. 

De anbefaler å bytte fjærer også. Har ikke hørt om ventilhavari på innsugsventilene, så vet ikke om det er noe prekært å bytte dem også på en motor med relativt lavt timetall ( f.eks. 500-800 timer).

 

ventilskade2.jpg.796f1550c67735cbd46165807422d169.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...