Swingswong Startet 4.August.2022 Link til dette innlegget Startet 4.August.2022 Stengene som holder kalesjen oppe ligger inntil kalesjevindu. Der den ligger inntil er vindu blitt brunt og stivt. Gjelder kun siden som er mot solen og der stengene sannsynligvis blir varme. Jeg vurderer å få tak i noe stretchmateriale med borrelås for å forhindre det. Andre forslag? Vindu må byttes da det er sprekt der den ene stangen ligger inntil. Jeg ser det er forskjellige leverandører og tykkelser på vinduene. Hva velger man? Er det noen som har byttet vindu selv, eller bør man sette bort jobben? Har sydd en pute i båten, men er ikke noen sy-ekspert for det…. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Det er en post på forumet fra en fyr som hadde gjort jobben selv. Finner den ikke i farta. Ellers har jeg gode erfaringer med Maryna Ravska (www.marinerendalen.com). Hun syr kalesjer etc. i det kjente båteldoradoet Rendalen. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lars H. Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 (redigert) Skal du skifte vindu selv, så husk at det trenges en litt kraftig symaskin for å sy gjennom tykk markiseduk og seig plast. Jeg har sendt kalesjen til produsenten av kalesjen for å få gjort jobben profesjonelt. Redigert 4.August.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
seilbaaten Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Hvis du har symaskin som klarer jobben så er det mulig å gjøre dette selv. Vær klar over at det kan bli mye kalesjestoff under armen på maskinen, litt avhengig av hvor på kalesjen dette er. Er det mange løse paneler så er det selvsagt enklere. Husk at hvis du skal bytte vindu så sy fast det nye FØR du fjerner det gamle. På den måten unngår du at kalesjen vrir/strekker seg og at du får skrukker i vinduet og dårlig passform. Du har trolig 2 sømmer på vinduet i dag. Sprett opp den ytterste og trim bort "overskytende" vindu. Sy så på plass det nye vinduet der sømmen på det gamle var. Sprett så opp den innerste sømmen og fjern det gamle vinduet før du syr den innerste sømmen på det nye vinduet. Jeg sydde en sprayhood for 2 år siden. Benyttet 0,4mm kalesjevindu. Det har holdt fint så langt. Er redd at om jeg hadde valgt tykkere så ville det bli vanskelig å pakke sammen sprayhooden. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Swingswong Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Det var smart. Da kommer jeg til å teste selv. Sydde inn borrelås i taket i vinter for å feste lys. Det gikk fint. Å pakke bort 0,6 eller 0,4 går nok greit hos meg. Hvorfor skal man velge 0,6 fremfor 0,4, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 En annen ting. Er det kvalitetsforskjeller på forskjellige leverandører? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Utfordringer med symaskiner er mangel på avstand på stingene, jeg har industri maskin, men største sting avstand er 4mm, og det er lite på kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Swingswong skrev 44 minutter siden: En annen ting. Er det kvalitetsforskjeller på forskjellige leverandører? Dette lurer jeg på også. Har kalesje fra Agder Kalesje produsert i 2019, og der er allerede flere av vinduene klare for utskifting nå til vinteren. Det må vel være litt for dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Ang kvalitet så vet jeg ikke. Jeg kjøpte den de har på Maritim når jeg sydde sprayhood, men fikk for lite og supplerte med noe jeg kjøpte fra kalesjemaker. Etter to år klarer jeg ikke å se noen forskjell. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Swingswong Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Kjelli skrev 11 minutter siden: Utfordringer med symaskiner er mangel på avstand på stingene, jeg har industri maskin, men største sting avstand er 4mm, og det er lite på kalesjen. Så det er lurt med litt lengre stinglengde når man syr vinduer? Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Tror ikke jeg benyttet mer enn 4mm stinglengde rundt vinduene mine, men symaskinen min kan sy opp til 6mm. Men kan du ikke bare ta frem en linjal og måle stingene som er der originalt? Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Swingswong Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Det kan jeg jo gjøre :) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Dette gjør du enkelt selv. Da kan du vurdere å sy inn en kalesjestripe der den ligger an mot stangen. Du kan også kle stangen med hvit krympeslange. Slike dimensjoner fås på ebay. Men litt rart ser det jo ut. En Singer 201k eller lignende gjør lett den jobben for deg, og maskinen koster bare noen hundringser på nettet. Er en del tråder om egnede symaskiner her på forumet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.