Jump to content

Bytte av kalesjevindu, kvalitet og gjøre det selv?

Swingswong

Recommended Posts

Stengene som holder kalesjen oppe ligger inntil kalesjevindu. Der den ligger inntil er vindu blitt brunt og stivt. Gjelder kun siden som er mot solen og der stengene sannsynligvis blir varme. 
Jeg vurderer å få tak i noe stretchmateriale med borrelås for å forhindre det. Andre forslag?

Vindu må byttes da det er sprekt der den ene stangen ligger inntil. 
Jeg ser det er forskjellige leverandører og tykkelser på vinduene. Hva velger man?

Er det noen som har byttet vindu selv, eller bør man sette bort jobben?

Har sydd en pute i båten, men er ikke noen sy-ekspert for det….

Skal du skifte vindu selv, så husk at det trenges en litt kraftig symaskin for å sy gjennom tykk markiseduk og seig plast. Jeg har sendt kalesjen til produsenten av kalesjen for å få gjort jobben profesjonelt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis du har symaskin som klarer jobben så er det mulig å gjøre dette selv.  Vær klar over at det kan bli mye kalesjestoff under armen på maskinen, litt avhengig av hvor på kalesjen dette er.  Er det mange løse paneler så er det selvsagt enklere.

Husk at hvis du skal bytte vindu så sy fast det nye FØR du fjerner det gamle.  På den måten unngår du at kalesjen vrir/strekker seg og at du får skrukker i vinduet og dårlig passform.  Du har trolig 2 sømmer på vinduet i dag.  Sprett opp den ytterste og trim bort "overskytende" vindu.  Sy så på plass det nye vinduet der sømmen på det gamle var.  Sprett så opp den innerste sømmen og fjern det gamle vinduet før du syr den innerste sømmen på det nye vinduet.
Jeg sydde en sprayhood for 2 år siden.  Benyttet 0,4mm kalesjevindu.  Det har holdt fint så langt.  Er redd at om jeg hadde valgt tykkere så ville det bli vanskelig å pakke sammen sprayhooden.

Swingswong skrev 44 minutter siden:

En annen ting. Er det kvalitetsforskjeller på forskjellige leverandører?

Dette lurer jeg på også. Har kalesje fra Agder Kalesje produsert i 2019, og der er allerede flere av vinduene klare for utskifting nå til vinteren. Det må vel være litt for dårlig?

Kjelli skrev 11 minutter siden:

Utfordringer med symaskiner er mangel på avstand på stingene, jeg har industri maskin, men største sting avstand er 4mm, og det er lite på kalesjen. 

Så det er lurt med litt lengre stinglengde når man syr vinduer?

Dette gjør du enkelt selv. Da kan du vurdere å sy inn en kalesjestripe der den ligger an mot stangen. Du kan også kle stangen med hvit krympeslange. Slike dimensjoner fås på ebay. Men litt rart ser det jo ut. 

En Singer 201k eller lignende gjør lett den jobben for deg, og maskinen koster bare noen hundringser på nettet. Er en del tråder om egnede symaskiner her på forumet. 

Lykke til

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...