Jump to content

Demontere plast vifteblad til Onan mdkbh 4kw generator

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg har lurt litt på om det kan være at maskinen stopper, ikke på grunn av denne feilen,men en annen. Dermed så rekker den ikke bygge opp denne sense spenning.  

Jeg lurer på om det er noen måte å tvangskjøre den, forbikoble stopprele?  

Endelig ble det Bobåt

Da har jeg ikke så mye mer å bidra med.
Kanskje dette kan gi noen hint selvom pinnene ikke er riktig. Fant dette når jeg googlet feilkoden. 
VAC SENSE LOST—CODE NO. 27(The Controller lost VAC sensing during normal voltage regulation when the field was functioning nor-mally and frequency was at least 40 Hz)Corrective Action: Refer to Pages A-1, A-2 and A-3, as appropriate. 1.Disconnect harness connector P1 from the control board (p. 11-1) and check for electrical resistancebetween pins P1-33 and P1-34, which should be approximately 586 ohms (TX1 secondary winding,p. 11-5). Go to Step 2 if the secondary circuit of voltage sense transformer TX1 is good. If not, discon-nect the four harness leads from TX1 and test the transformer. Replace the transformer if either wind-ing is faulty. If the transformer is good, check wiring continuity in harness leads P1-33—TX1-REDand P1-34—TX1-GRN. Repair or replace components as necessary. Make sure connector pin sock-ets are not damaged or corroded and that they are fully seated and can’t be pulled out.2.Make sure the line circuit breaker (CB1/CB2) is OFF, disconnect the four harness leads from TX1and test the transformer. Replace the transformer if either winding is faulty. If the transformer is good,check electrical resistance between harness leads TX1-S1 and TX1-S2, which should be approxi-mately twice the individual winding resistances in Table 10-1 (T1−T2 + T3−T4). If not, check wiringcontinuity in harness leads CB1-LINE—TX1-S1 and CB2-LINE—TX1-S2 and for proper connec-tions of both sense leads and generator leads to the line terminals on CB1 and CB2. Repair, recon-nect or replace components as necessary.3.Replace the control board (p. 11-1).

Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden:

Jeg har lurt litt på om det kan være at maskinen stopper, ikke på grunn av denne feilen,men en annen. Dermed så rekker den ikke bygge opp denne sense spenning.  

Jeg lurer på om det er noen måte å tvangskjøre den, forbikoble stopprele?  

Der kan jeg ikke hjelpe men det kan jo være. 

Det var en del å tenke på i det forrige innlegget ditt @Princess V48 skal sjekke en del av de mulighetene der. Jeg frykter jo at selve styreenheten har tatt kvelden. Hvorfor aner jeg ikke, siden den virket greit før. Bortsett fra lagerlyd. Men elektronikkverden er jo ganske uforståelig sometimes ?

Endelig ble det Bobåt

Tenker vi litt i rekkefølge.
Når styringen "mener å se" at generatoren har intakt Field, og så må ha levert minst 40Hz,
for så å miste AC-signalet (som betyr har hatt) og leverer feilkoden for det,
da kunne jeg tenke at det skjer en forandring ganske rask etter oppstart.

Flere muligheter.
Ikke magnetisering, men kun ved oppstart. (står det spenning mellom rotorkontaktene?)
Når det trengs turtall (etter oppstart og må ha passert målbare 40Hz, men hvor lenge?) kan det f.eks. være at børstene mister kontakt (går ankeren rund? Børster henger ikke?) eller at enten vibrasjon eller G-kraft åpner en ledning, eller at sikringene er skadet, eller....

Når du er sikker på at alle ledninger er der dem skal være (forutsetter at du måler punkt-punkt for å sjekke at det faktisk finnes kontakt), ville jeg bruke Oscilloskop og måle de tre relevante krets. Tenker nok at vedkommende som måler kan isolere feilen ila. noen få oppstart ved å velge triggerne riktig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Lurer på om jeg kanskje nå fant feilen. Har forsøkt å sjekke kontakt mellom børster og rotor. Da har jeg målt forbindelse.  Men det var med koblinger på. Når jeg tok av begge ledningene på børstene, så får jeg ikle forbindelse.  Dermed går det jo ikle strøm til rotorvikling. Å den vil heller ikke lade. Dermed må vel antakelig alt demonteres igjen. Jaja.   Godt man er glad i å skru ?

De ble kontrollert av en kar som hat drevet med vikling tidligere, men noe må ha skjedd i ettertid. Hva vet jeg ikke. Men slik det ser ut nå må jeg nok ha ny Rotor og. ?

Endelig ble det Bobåt

Du bør nok kunne måle 3 Ohm eller noe der.

Er du usikker på måleinstrumentet?
Bruk ordentlig prøvelampe (ikke LED, men med lyspære eller bare lyspære).
Frakoble begge ender fra generatoren sett batterispenning på den ene børste/kontakt, 
koble prøvelampa mellom andre kontakt og minus (-).
Lampa skal lyse.

Lyser den da har du målefeil med multimeteren.
Finn så fram en annen, og mål motstand igjen.

Ved romtemperatur må du kunne måle litt motstand.
Både for mye, eller ingenting tyder på brudd enten i rotoren eller kabel/koblinger/børster.
For å undersøke det måtte man enten bruke Growler (spør du hva det er da har du ikke).

NB: Jeg mener å huske at du dro med avtrekker eller sånt uten å vite hvordan sleperingene skal deminteres på denne. Det finnes forskjell, så kanskje problemet ligger der.

Lykke til.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker
Feil i desimalen (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

NB: Jeg mener å huske at du dro med avtrekker eller sånt uten å vite hvordan sleperingene skal deminteres på denne. Det finnes forskjell, så kanskje problemet ligger der.

Det er nok dette som er problemet.  Jeg kommer ikke til å få målt skikkelig på viklingene der generator står nå. Så jeg må nok demontere igjen. 

Jeg sjekket samtidig pris på ny rotor hos leverandør her i Norge.  De skulle ha en pris jeg fikk totalt bakoversveis av. Så jeg får håpe jeg klarer å få liv i den jeg har. 

Skulle det vise seg å bli vanskelig,  kjøpte jeg nettopp et brukt likt genset på finn..  det kostet mindre enn ny rotor ?

Endelig ble det Bobåt

Viste ikke du et bilde som viser Field-kontaktene?
Mener å huske at disse bare kunne dras ut, men jeg kan tar feil.

Finnes det ikke noe ordentlig vikleverksted der du bor?
Det er nok ofte noe ørlite forskjell mellom å få liv i noe, eller å reparere riktig (dvs holtbart).
Ellers tror jeg at Komodo anbefalte Fredrikstad Vikleverksted allerede.
God anbefaling. De fikser det nok, og kan trolig testkjøre i alle fall den reparerte generatoren
slik at du kan montere den med viten i lomma at i alle fall den virker.

:fishing:

Field kontakten ser slik ut

20220910_171622.jpg.51be18501f1ddff869035632207a6e03.jpg

Her er sleperingene trekt ut, ved hjelp av feilplassert avdrager. 

20220809_174611.jpg.60afc4a7bac0e9e170eb6f5fa4a3efe8.jpg

Så har jeg forsøkt å tilpasse den riktig i forhold til børstene. Den bommer litt, men skal ta et bilde som viser nedi holderen til børstene. 

Vikleverksted er nok kanskje en god ide ?

20220809_174558.jpg

Endelig ble det Bobåt

Ja, men da kommer du jo til kontaktene.
Er det spadekontakter da er det jo bare å dra dem ut, eller ser jeg feil?
Så videre og måle som jeg sa.

Når den nederste børsten legger seg på plasten da står den nok isolert.
Men da i så fall er det spørs hvorfor overvåkningen så 40Hz, og måle intakt Field, så sant det stemmer.

Nå fikk jeg og målt direkte på sleperinger. 

20220913_170741.jpg.b7a9d4a4a2c7fe9741fdefee7b3dcb62.jpg

Uendelig motstand mellom ringene. Dermed kan jeg nok slå fast at det ligger en feil her. 

Det er også, som dere ser, ikke helt sentrert i forhold til børstene. Så jeg må trekke den ca 2 til 3 mm lenger inn mot viklingene.  

Endelig ble det Bobåt

Da er det fryktelig gøy å rapportere at aggregatet er blitt løftet ombord igjen

20220914_101510.jpg.05ac9a251eb51aa179ebbde0430a4bf6.jpg

Nok en gang hjelp av gamle erverdige Ragni Berg.

Å det beste er, nå sviver aggregatet,  det lader strøm. Å alt er bare fryd og gammen.

Tusen hjertelig takk for hjelp. Båtplassen er helt uvurderlig ???

Endelig ble det Bobåt

:flag_bp:

Trykte for tidelig på knappen.
Så tilføyer her: 30 Ohm synes litt mye for meg.
Det er jo mulig med en kilometer kabel, men siden du har et aggregat for å sammenlikne med kunne du like greit ta noe måling på den for å sammenlikne.

Bortsett av det tenker jeg at det er lite sannsynlig at et par hundredeler av en millimeter lengre inn skal være det som er beregnet av fabrikken på et aggregat som pleier å vibrere ganske mye.

Dette ville jeg anbefale å sjekke, før du havner i trøbbel igjen.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...