Jump to content

Demontere plast vifteblad til Onan mdkbh 4kw generator


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Da har jeg ikke så mye mer å bidra med.
Kanskje dette kan gi noen hint selvom pinnene ikke er riktig. Fant dette når jeg googlet feilkoden. 
VAC SENSE LOST—CODE NO. 27(The Controller lost VAC sensing during normal voltage regulation when the field was functioning nor-mally and frequency was at least 40 Hz)Corrective Action: Refer to Pages A-1, A-2 and A-3, as appropriate. 1.Disconnect harness connector P1 from the control board (p. 11-1) and check for electrical resistancebetween pins P1-33 and P1-34, which should be approximately 586 ohms (TX1 secondary winding,p. 11-5). Go to Step 2 if the secondary circuit of voltage sense transformer TX1 is good. If not, discon-nect the four harness leads from TX1 and test the transformer. Replace the transformer if either wind-ing is faulty. If the transformer is good, check wiring continuity in harness leads P1-33—TX1-REDand P1-34—TX1-GRN. Repair or replace components as necessary. Make sure connector pin sock-ets are not damaged or corroded and that they are fully seated and can’t be pulled out.2.Make sure the line circuit breaker (CB1/CB2) is OFF, disconnect the four harness leads from TX1and test the transformer. Replace the transformer if either winding is faulty. If the transformer is good,check electrical resistance between harness leads TX1-S1 and TX1-S2, which should be approxi-mately twice the individual winding resistances in Table 10-1 (T1−T2 + T3−T4). If not, check wiringcontinuity in harness leads CB1-LINE—TX1-S1 and CB2-LINE—TX1-S2 and for proper connec-tions of both sense leads and generator leads to the line terminals on CB1 and CB2. Repair, recon-nect or replace components as necessary.3.Replace the control board (p. 11-1).

Link to post

Tenker vi litt i rekkefølge.
Når styringen "mener å se" at generatoren har intakt Field, og så må ha levert minst 40Hz,
for så å miste AC-signalet (som betyr har hatt) og leverer feilkoden for det,
da kunne jeg tenke at det skjer en forandring ganske rask etter oppstart.

Flere muligheter.
Ikke magnetisering, men kun ved oppstart. (står det spenning mellom rotorkontaktene?)
Når det trengs turtall (etter oppstart og må ha passert målbare 40Hz, men hvor lenge?) kan det f.eks. være at børstene mister kontakt (går ankeren rund? Børster henger ikke?) eller at enten vibrasjon eller G-kraft åpner en ledning, eller at sikringene er skadet, eller....

Når du er sikker på at alle ledninger er der dem skal være (forutsetter at du måler punkt-punkt for å sjekke at det faktisk finnes kontakt), ville jeg bruke Oscilloskop og måle de tre relevante krets. Tenker nok at vedkommende som måler kan isolere feilen ila. noen få oppstart ved å velge triggerne riktig.


:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Lurer på om jeg kanskje nå fant feilen. Har forsøkt å sjekke kontakt mellom børster og rotor. Da har jeg målt forbindelse.  Men det var med koblinger på. Når jeg tok av begge ledningene på børstene, så får jeg ikle forbindelse.  Dermed går det jo ikle strøm til rotorvikling. Å den vil heller ikke lade. Dermed må vel antakelig alt demonteres igjen. Jaja.   Godt man er glad i å skru ?

De ble kontrollert av en kar som hat drevet med vikling tidligere, men noe må ha skjedd i ettertid. Hva vet jeg ikke. Men slik det ser ut nå må jeg nok ha ny Rotor og. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Du bør nok kunne måle 3 Ohm eller noe der.

Er du usikker på måleinstrumentet?
Bruk ordentlig prøvelampe (ikke LED, men med lyspære eller bare lyspære).
Frakoble begge ender fra generatoren sett batterispenning på den ene børste/kontakt, 
koble prøvelampa mellom andre kontakt og minus (-).
Lampa skal lyse.

Lyser den da har du målefeil med multimeteren.
Finn så fram en annen, og mål motstand igjen.

Ved romtemperatur må du kunne måle litt motstand.
Både for mye, eller ingenting tyder på brudd enten i rotoren eller kabel/koblinger/børster.
For å undersøke det måtte man enten bruke Growler (spør du hva det er da har du ikke).

NB: Jeg mener å huske at du dro med avtrekker eller sånt uten å vite hvordan sleperingene skal deminteres på denne. Det finnes forskjell, så kanskje problemet ligger der.

Lykke til.

:fishing:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker
Feil i desimalen (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

NB: Jeg mener å huske at du dro med avtrekker eller sånt uten å vite hvordan sleperingene skal deminteres på denne. Det finnes forskjell, så kanskje problemet ligger der.

Det er nok dette som er problemet.  Jeg kommer ikke til å få målt skikkelig på viklingene der generator står nå. Så jeg må nok demontere igjen. 

Jeg sjekket samtidig pris på ny rotor hos leverandør her i Norge.  De skulle ha en pris jeg fikk totalt bakoversveis av. Så jeg får håpe jeg klarer å få liv i den jeg har. 

Skulle det vise seg å bli vanskelig,  kjøpte jeg nettopp et brukt likt genset på finn..  det kostet mindre enn ny rotor ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Viste ikke du et bilde som viser Field-kontaktene?
Mener å huske at disse bare kunne dras ut, men jeg kan tar feil.

Finnes det ikke noe ordentlig vikleverksted der du bor?
Det er nok ofte noe ørlite forskjell mellom å få liv i noe, eller å reparere riktig (dvs holtbart).
Ellers tror jeg at Komodo anbefalte Fredrikstad Vikleverksted allerede.
God anbefaling. De fikser det nok, og kan trolig testkjøre i alle fall den reparerte generatoren
slik at du kan montere den med viten i lomma at i alle fall den virker.

:fishing:

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ja, men da kommer du jo til kontaktene.
Er det spadekontakter da er det jo bare å dra dem ut, eller ser jeg feil?
Så videre og måle som jeg sa.

Når den nederste børsten legger seg på plasten da står den nok isolert.
Men da i så fall er det spørs hvorfor overvåkningen så 40Hz, og måle intakt Field, så sant det stemmer.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

:flag_bp:


Trykte for tidelig på knappen.
Så tilføyer her: 30 Ohm synes litt mye for meg.
Det er jo mulig med en kilometer kabel, men siden du har et aggregat for å sammenlikne med kunne du like greit ta noe måling på den for å sammenlikne.

Bortsett av det tenker jeg at det er lite sannsynlig at et par hundredeler av en millimeter lengre inn skal være det som er beregnet av fabrikken på et aggregat som pleier å vibrere ganske mye.

Dette ville jeg anbefale å sjekke, før du havner i trøbbel igjen.

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...