sjøge69 Startet 4.August.2022 Link til dette innlegget Startet 4.August.2022 Heisann! Skal på visning i morgen, lenke: https://www.finn.no/266171771 Båten er altså 37 fot og har 29 hk, blir dette for lite om man skal legge ut på langtur? Jeg har som regel god tid, men det finnes jo grenser... Ser det sitter på en 3 bladet propell så håper den drar litt. Går det evt an å gjøre en liten oppgradering på disse motorene til en grei prislapp slik at motoren yter bedre? I tilfelle båten ikke går framover. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Standard på Bavaria 37 er vel 29Hk. Noen (tyngre) 37-fotere har større motor. Min 36 Cruiser (samme skrog som dagens 37) er oppgradert fra standard 19 til 29 Hk, og det er ikke for mye. Du får ikke (særlig) høyere fart med fortrengningsskrog, men stor motor sikrer fremdrift også i motvind. Trebladet foldepropell bør gi god fremdrift på akseptabelt turtall, bedre enn min med Kiwiprop. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) Ja det blir for lite etter min mening. Vi har stanga Engelske kanal med 3 knops motstrøm. Vi har 75hk på 43 fot (vår båt veier mer enn en Bavaria) og det var bra å klare 6 knop på max da for å komme unna mye stor trafikk. Jeg kan tenke meg du hadde klart 2-3 knop der. det er egentlig kun i de tilfellene du vil savne mer motor, dvs når du virkelig trenger den. i vanlig bruk holder det nok helt greit. Redigert 5.August.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Bavaria 37 kom med 29 og 39 hk. Vil tru at den minste er tilstrekkelig del fleste dagane, men likevel er kjekt med dei ekstra kreftene når du har bruk for det. Alltid stas med godt med krefter når du t.d.skal manøvrere i ei trang og vindutsatte hamn. Elles så ser båten bra ut på bileta. Originale seil frå 2007 er sjølvsagt ikkje optimalt, men dei kan fungere til turseiling. Ta likevel med ein kostnad til nye seil etterkvart. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) Enig med Bitteliten. Jeg har hatt undermotorisert båt en gang, og aldri mer. Lite motorkraft betyr også mindre propell. Så i en trengt situasjon vil en liten propell uansett gi mindre fremdrift. Det krever derfor mer planlegging på hvor du kan gå og hvor du kan legge til/ankre. Satt og funderte. 29 hk er jo ikke sååå forbannet lite, i og for seg. Men på en båt som utrustet sikkert veier 7- til 8 tonn, så er det ikke en eneste hk for mye. Den båten vi hadde som var undermotorisert hadde 15 hk på 5 tonn. Og det var nokså håpløst. Det skulle ikke blåse mye før båten gikk feil vei. Men depl/hk er jo mye bedre på den båten du vurderer. Redigert 5.August.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) Jeg har en Bavaria 37(02), bytta maskin ifjor fra MD2030 til D1-30. Har en trebladet autoprop, og dette kan anbefales. Propellvalg har mye å si, har ikke savna mer "krefter". Nå skal det sies at jeg stort sett seiler, men kombinasjonen med seil/motor når du har autoprop er fantastisk. Igår hadde jeg 8-10 m/s med motvind og rotete strømsjø, valgte storseil + motor. Med 1800 o/min låg jeg da på 6-7 knop, noe som jeg betegner som respektabelt. Autopropens fordel er at den er selvjusterene på pitchen, så når du motorseiler og skrogfarten overstiger skyvekraften så pitcher den ned. Redigert 5.August.2022 av Fishermidas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Eit moment. Motorrommet blir ikkje større sjølv om motoren blir større. Tilkomsten blir såleis ofte dårlegare når motoren blir større. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Jeg hadde en Bavaria 36 med 28hk med flexofold i 11-12 år, og savnet aldri motorkraft. Dvs. Jeg kan komme på en gang, forbi Strømtangen i stor stampesjø og vind / strøm rett i mot, men da var det stamping som var problemet. Usikker på hvor mye det hadde hjulpet med større motor. Manøvrering var ikke noe problem. 28 hk i denne hadde ikke stoppet meg fra å handle om alt ellers er på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Nei, jeg støtter den siste. Er båten grei, ville ikke motoren stoppet meg fra å kjøpe båten. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) Snorre1 skrev for 11 timer siden: blir dette for lite om man skal legge ut på langtur? På langtur seiler du, eller går for motor i lite vind, og drivstoff-forbruk er en faktor. så da putler du på moderat / økonomisk turtall. Ser det er innlegg i tråden som nevner behov for motorkraft i kraftig motstrøm i engelske kanal, men på langtur er det ikke mange timene det er aktuelt. På langtur er det vel forhold som stueplass, plass for solcellepaneler, vann- og diesel tank-kapasitet etc som blir avgjørende. Hvor går ferden? Jeg har tilsvarende båt med 29 hk, har ikke savnet større motor. Går ikke båten forover er det fordi landstrømkabelen fortsatt står i, du står på grunn, undervannsskrog og / eller propell er begrodd, eller girkassen er i uorden. Redigert 5.August.2022 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Det er det som er problet, vet du @Code0. Det er ikke nok futt i motoren til å dra ut landstrømpluggen :-) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) B39 ble også orginalt levert med 29HK motor. B39 er 7400kg, B37 er 5360kg. Kjenner en som har en B39 med 29HK, de kommer seg på sjøen de også. https://sailboatdata.com/sailboat/bavaria-39 https://sailboatdata.com/sailboat/bavaria-37 Redigert 5.August.2022 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Ja vi hadde en 40 hk på 39 en. Vi bytta til 50 Hk i fjor, det ble en helt annen verden. Det er i motsjø og motsrøm du merker forskjellen. Nå er det krefter nok. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Spørsmålet er relatert til langtur. Prøv Irskesjøen i motstrøm eller opp Themsen mot tidevannet. Eller Patagonia, 1000nm med motvind. Om langtur er over fjorden til Skagen så er det annen vurdering ? å komme seg på vannet gjør man. Men liten motor blir et handicap. Jeg ville sett både på motorstørrelse og tank kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Og sånn er det vel med strøm også. Om Hulda går i to knop motstrøm blir SOG redusert. Uansett om jeg bruker 20 hk eller gasser på til 120 hk. Farten blir uansett redusert med to knop. Skjønner ikke denne filosofien om at maks skrogfart kan dramatisk endres på et fortrengerskrog ved å gi på mer pepper. Det begynner å ligne 'kondens på tanken'. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Tror girkasse og propellstørelse har svært stor betydning i skrogfart og under. Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 6.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Båten gjorde 6.5 knop på 2100 rpm, synes ikke det er alt for ille men var mye annet snacks som ikke fungerte. Så tror jeg står over for nå, takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Min går minst en knop senere, men det er snart to år siden den var på slipp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.