Jump to content

Motorstørrelse bavaria 37,2006 modell

sjøge69

Recommended Posts

Heisann! Skal på visning i morgen, lenke:

https://www.finn.no/266171771

Båten er altså 37 fot og har 29 hk, blir dette for lite om man skal legge ut på langtur? Jeg har som regel god tid, men det finnes jo grenser... Ser det sitter på en 3 bladet propell så håper den drar litt. Går det evt an å gjøre en liten oppgradering på disse motorene til en grei prislapp slik at motoren yter bedre? I tilfelle båten ikke går framover. 

Standard på Bavaria 37 er vel 29Hk. Noen (tyngre) 37-fotere har større motor. Min 36 Cruiser (samme skrog som dagens 37) er oppgradert fra standard 19 til 29 Hk, og det er ikke for mye. Du får ikke (særlig) høyere fart med fortrengningsskrog, men stor motor sikrer fremdrift også i motvind. Trebladet foldepropell bør gi god fremdrift på akseptabelt turtall, bedre enn min med Kiwiprop. 

Ja det blir for lite etter min mening. Vi har stanga Engelske kanal med 3 knops motstrøm. Vi har 75hk på 43 fot (vår båt veier mer enn en Bavaria)  og det var bra å klare 6 knop på max da for å komme unna mye stor trafikk. Jeg kan tenke meg du hadde klart 2-3 knop der. 
det er egentlig kun i de tilfellene du vil savne mer motor, dvs når du virkelig trenger den. 
i vanlig bruk holder det nok helt greit. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bavaria 37 kom med 29 og 39 hk. Vil tru at den minste er tilstrekkelig del fleste dagane, men likevel er kjekt med dei ekstra kreftene når du har bruk for det. Alltid stas med godt med krefter når du t.d.skal manøvrere i ei trang og vindutsatte hamn. Elles så ser båten bra ut på bileta. Originale seil frå 2007 er sjølvsagt ikkje optimalt, men dei kan fungere til turseiling. Ta likevel med ein kostnad til nye seil etterkvart.

Enig med Bitteliten. Jeg har hatt undermotorisert båt en gang, og aldri mer. Lite motorkraft betyr også mindre propell. Så i en trengt situasjon vil en liten propell uansett gi mindre fremdrift. Det krever derfor mer planlegging på hvor du kan gå og hvor du kan legge til/ankre.

Satt og funderte. 29 hk er jo ikke sååå forbannet lite, i og for seg. Men på en båt som utrustet sikkert veier 7- til 8 tonn, så er det ikke en eneste hk for mye. Den båten vi hadde som var undermotorisert hadde 15 hk på 5 tonn. Og det var nokså håpløst. Det skulle ikke blåse mye før båten gikk feil vei. Men depl/hk er jo mye bedre på den båten du vurderer. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg har en Bavaria 37(02), bytta maskin ifjor fra MD2030 til D1-30. Har en trebladet autoprop, og dette kan anbefales. Propellvalg har mye å si, har ikke savna mer "krefter". Nå skal det sies at jeg stort sett seiler, men kombinasjonen med seil/motor når du har autoprop er fantastisk. Igår hadde jeg 8-10 m/s med motvind og rotete strømsjø, valgte storseil + motor. Med 1800 o/min låg jeg da på 6-7 knop, noe som jeg betegner som respektabelt. Autopropens  fordel er at den er selvjusterene på pitchen, så når du motorseiler og skrogfarten overstiger skyvekraften så pitcher den ned.

Redigert av Fishermidas (see edit history)

Jeg hadde en Bavaria 36 med 28hk med flexofold i 11-12 år, og savnet aldri motorkraft. Dvs. Jeg kan komme på en gang, forbi Strømtangen i stor stampesjø og vind / strøm rett i mot, men da var det stamping som var problemet. Usikker på hvor mye det hadde hjulpet med større motor. Manøvrering var ikke noe problem. 28 hk i denne hadde ikke stoppet meg fra å handle om alt ellers er på stell. 

Snorre1 skrev for 11 timer siden:

blir dette for lite om man skal legge ut på langtur?

På langtur seiler du, eller går for motor i lite vind, og drivstoff-forbruk er en faktor. så da putler du på moderat / økonomisk turtall. Ser det er innlegg i tråden som nevner behov for motorkraft i kraftig motstrøm i engelske kanal, men på langtur er det ikke mange timene det er aktuelt.  På langtur er det vel forhold som stueplass, plass for solcellepaneler, vann- og diesel tank-kapasitet etc som blir avgjørende. Hvor går ferden? Jeg har tilsvarende båt med 29 hk, har ikke savnet større motor. Går ikke båten forover er det fordi landstrømkabelen fortsatt står i, du står på grunn, undervannsskrog og  / eller propell er begrodd, eller girkassen er i uorden.

Redigert av Code0 (see edit history)

Spørsmålet er relatert til langtur. Prøv Irskesjøen i motstrøm eller opp Themsen mot tidevannet. Eller Patagonia, 1000nm med motvind. Om langtur er over fjorden til Skagen så er det annen vurdering ?

å komme seg på vannet gjør man. Men liten motor blir et handicap. Jeg ville sett både på motorstørrelse og tank kapasitet. 

Og sånn er det vel med strøm også. Om Hulda går i to knop motstrøm blir SOG redusert. Uansett om jeg bruker 20 hk eller gasser på til 120 hk. Farten blir uansett redusert med to knop. 

Skjønner ikke denne filosofien om at maks skrogfart kan dramatisk endres på et fortrengerskrog ved å gi på mer pepper. Det begynner å ligne 'kondens på tanken'.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...