kveitefanger Startet 5.August.2022 Link til dette innlegget Startet 5.August.2022 (redigert) Hei! har en gammel 1998 suzuki DT25C som har problemer med å gå på tomgang. Ved kaldstart må man bruke choken med noen runder start og stopp før den går uten choke. Etterhvert som motor blir varm ruser den seg opp noe VOLDSOMT, da er det såvidt at den vil stoppe med dødmannsknappen. Er ikke så veldig erfaren med båtmotorer, men noen som har anelse på hva dette kan være? Har fått tips om å sjekke drivstoffpumpe og evt rense forgasser/flottør Redigert 5.August.2022 av kveitefanger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Begynn med en skikkelig rens av forgasser så skal du se det kommer seg :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
kveitefanger Svart 5.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Får prøve det, må vell kanskje ha ny pakning mellom blokk og forgasser da? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 kveitefanger skrev On 5.8.2022 at 2.38: Får prøve det, må vell kanskje ha ny pakning mellom blokk og forgasser da? Vis hele sitatet Ja, dersom den gamle tærer opp en del kan det være fordel med ny men ikke helt sikkert du trenger det. Har du sjekket at gassvaier ikke har hengt seg opp eller er defekt på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 5.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 har akkurat byttet gassvaier, så denne er fin. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Ruser den seg opp både på tomgang og i gir? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Høres ut som om den trekker falsk luft et sted. Sjekk at pakning mellom forgasser og blokk er OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 kveitefanger skrev On 5.8.2022 at 3.11: har akkurat byttet gassvaier, så denne er fin. Vis hele sitatet Oppsto feilen etter at du byttet gassvaier ? Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 5.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Sinvano skrev On 5.8.2022 at 5.20: Ruser den seg opp både på tomgang og i gir? Vis hele sitatet Kun vært på tomgang som jeg har lagt merke til, er ikke helt fortrolig med å ta motoren ut på testtur enda. dieselfan skrev On 5.8.2022 at 8.05: Oppsto feilen etter at du byttet gassvaier ? Vis hele sitatet Det tror jeg ikke. Den har bestandig vært sånn i mitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Har du tatt av dekselet og sett etter om spjelet i forgasseren beveger seg når den ruser? Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 5.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 dieselfan skrev On 5.8.2022 at 15.10: Har du tatt av dekselet og sett etter om spjelet i forgasseren beveger seg når den ruser? Vis hele sitatet har hatt av dekselet, men har ikke fulgt med. Skal ta en ny runde i morgen å se når jeg har bedre tid. Spjeldet du snakker om er det samme som lukker seg ved bruk av choke? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Er alle stag/overføringer til forgasseren skikkelig på plass? Jeg hadde lignende symptomer på min Johnson 30 hk etter at jeg hadde hatt ute forgasseren, og et stag var litt ute av stilling. Da responderte den ikke som den skulle på gassen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 kveitefanger skrev On 5.8.2022 at 15.46: Spjeldet du snakker om er det samme som lukker seg ved bruk av choke? Vis hele sitatet Nei, det er choke spjelet, det skal normalt stå fullt åpent etter start. Det er et spleld lengre inne i forgasseren også, det regulerer gassen, nyttig om du kan se om det beveger seg når motoren ruser, eller om det står dønn stille. Gass stagene er festet til gassspjeldet også. De skal også stå stille om du ikke rører gassen. Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 6.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Oppdatering: Har fått motor til å gå som normalt, forgasser var faktisk ren. Justeringen derimot var helt på trynet. Lufteskrue, tomgangsskrue og stag til gass var helt ute av der det burde vært. Derimot støtte jeg på nye problemer: Litt dårlig vakuum i bensinpumpe og et helt defekt undervannshus neste Så om noen har et komplett girhus liggende og evt en bensinpumpe så er det av interesse! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.