Jump to content

Suzuki DT25 raser opp i turtall på tomgang


kveitefanger

Recommended Posts

Hei! har en gammel 1998 suzuki DT25C som har problemer med å gå på tomgang.

Ved kaldstart må man bruke choken med noen runder start og stopp før den går uten choke.

Etterhvert som motor blir varm ruser den seg opp noe VOLDSOMT, da er det såvidt at den vil stoppe med dødmannsknappen. 

Er ikke så veldig erfaren med båtmotorer, men noen som har anelse på hva dette kan være?

Har fått tips om å sjekke drivstoffpumpe og evt rense forgasser/flottør

Redigert av kveitefanger (see edit history)
Link to post
kveitefanger skrev 23 minutter siden:

Får prøve det, må vell kanskje ha ny pakning mellom blokk og forgasser da?

 

Ja, dersom den gamle tærer opp en del kan det være fordel med ny men ikke helt sikkert du trenger det.

Har du sjekket at gassvaier ikke har hengt seg opp eller er defekt på noe vis?

Link to post
Sinvano skrev for 8 timer siden:

Ruser den seg opp både på tomgang og i gir?

 

Kun vært på tomgang som jeg har lagt merke til, er ikke helt fortrolig med å ta motoren ut på testtur enda.

 

 

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Oppsto feilen etter at du byttet gassvaier ?

Det tror jeg ikke. Den har bestandig vært sånn i mitt eie. 

Link to post
dieselfan skrev 36 minutter siden:

Har du tatt av dekselet og sett etter om spjelet i forgasseren beveger seg når den ruser? 

har hatt av dekselet, men har ikke fulgt med. Skal ta en ny runde i morgen å se når jeg har bedre tid. 

Spjeldet du snakker om er det samme som lukker seg ved bruk av choke?

Link to post
kveitefanger skrev 1 time siden:

Spjeldet du snakker om er det samme som lukker seg ved bruk av choke?

Nei, det er choke spjelet, det skal normalt stå fullt åpent etter start. 

Det er et spleld lengre inne i forgasseren også, det regulerer gassen, nyttig om du kan se om det beveger seg når motoren ruser, eller om det står dønn stille. Gass stagene er festet til gassspjeldet også. De skal også stå stille om du ikke rører gassen. 

Link to post

Oppdatering: 

Har fått motor til å gå som normalt, forgasser var faktisk ren. 

Justeringen derimot var helt på trynet. 

Lufteskrue, tomgangsskrue og stag til gass var helt ute av der det burde vært.

Derimot støtte jeg på nye problemer:

 

Litt dårlig vakuum i bensinpumpe og et helt defekt undervannshus neste :crazy:

Så om noen har et komplett girhus liggende og evt en bensinpumpe så er det av interesse!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...