Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk):

 

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

Alkoholgrenser strengere enn 0,8 vil bare irritere de som oppfører seg og de som ikke oppfører seg og bryter grensene vil gjøre det uansett, da risikoen for å bli tatt er relativt lav. Så det vil ikke hjelpe.

 

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører og et økt antall politibåter og kontroller. Det vil koste mye, men jeg tror det er det som skal til om man ønsker å få gjort noe med dette.

Alternativet er å la det flyte og gå som det pleier og la det som skjer skje…

 

I tillegg kan det på godt og vondt gjøre at færre folk ønsker seg båt, da de føler de kan for lite og det blir for mye tiltak å skaffe seg en.

Jeg merker selv at jeg ikke lenger ser på båter som går over 50 knop ihht produsentens lister som de sender inn til registreret. De kreves det jo høyfarts-sertifikat på nå. Det er sikkert lurt å ta det for andre også, men selvfølgelig kun nødvendig hvis man skal føre båt over 50 knop.

 

50 knop er uansett ikke lovlig innenfor jomfruland så når det er snakk om Kragerø er det uansett dødfødt. Men det gir nok de fleste bengen i. Fra min hytte ser jeg masse båter hele tiden og det er utrolig mange som ikke bryr seg km 30 knops grensen. Og for meg er det helt ok, jeg liker å se båter kjøre kjapt. Og det er utrolig teit at noen rapporterer inn speedbåter som koser seg i åpen oversiktlig fjord. I kv.no ble en speedbåt outet med video, sånt synes jeg er litt lavmål.

Lingefan

Lingefan

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk):

 

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

Alkoholgrenser strengere enn 0,8 vil bare irritere de som oppfører seg og de som ikke oppfører seg og bryter grensene vil gjøre det uansett, da risikoen for å bli tatt er relativt lav. Så det vil ikke hjelpe.

 

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører og et økt antall politibåter og kontroller. Det vil koste mye, men jeg tror det er det som skal til om man ønsker å få gjort noe med dette.

Alternativet er å la det flyte og gå som det pleier og la det som skjer skje…

 

I tillegg kan det på godt og vondt gjøre at færre folk ønsker seg båt, da de føler de kan for lite og det blir for mye tiltak å skaffe seg en.

Jeg merker selv at jeg ikke lenger ser på båter som går over 50 knop ihht produsentens lister som de sender inn til registreret. De kreves det jo høyfarts-sertifikat på nå. Det er sikkert lurt å ta det for andre også, men selvfølgelig kun nødvendig hvis man skal føre båt over 50 knop.

Lingefan

Lingefan

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk):

 

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

Alkoholgrenser strengere enn 0,8 vil bare irritere de som oppfører seg og de som ikke oppfører seg og bryter grensene vil gjøre det uansett, da risikoen for å bli tatt er relativt lav. Så det vil ikke hjelpe.

 

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører og et økt antall politibåter og kontroller. Det vil koste mye, men jeg tror det er det som skal til om man ønsker å få gjort noe med dette.

Alternativet er å la det flyte og gå som det pleier og la det som skjer skje…

Lingefan

Lingefan

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk):

 

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

 

Men dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører og et økt antall politibåter og kontroller. Det vil koste mye, men jeg tror det er det som skal til om man ønsker å få gjort noe med dette.

alternativet er å la det flyte og gå som det pleier og la det som skjer skje…

Lingefan

Lingefan

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk):

 

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikie overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. ,an fører ikie båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

Lingefan

Lingefan

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene: 

 

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikie overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. ,an fører ikie båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

Lingefan

Lingefan

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikie overholder grensene. Det er uteolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. ,an fører ikie båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

Lingefan

Lingefan

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikie overholder grensene. Det er uteolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

Lingefan

Lingefan

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikie overholder grensene.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.



×
×
  • Create New...