Jump to content

Edit History

Roger jo

Roger jo

Lingefan skrev 1 time siden:

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

Het enig

Lingefan skrev 1 time siden:

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører

Danskene  greide det og mener at det greier skolene, men det må signaliseres i god tid så en kan starte tilling.

Het enig, men den biten faller inn under   Sjøfartsdirektoratet.  

 

Lingefan skrev 1 time siden:

Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Det er her Kystverket kan gjøre mye med skilting og merke ledene med de nye   Dirigens LUX og Dirigens MINI  lyktene

Lanternen på toppen er utstyrt med fotocelle. Anlegget er GPS-synkronisert, noe som muliggjør å justere flere lanterner i et område til å blinke i takt.

Utformingen av objektet er retningsvisende ved at kjegla peker i retning av trygt farvann. Etter mørkets frembrudd viser fargen på lanternen, på relativt lang avstand, hvilken side man skal passere installasjonen på. I tillegg er kjegla svakt opplyst og den varmhvite indirekte belysningen bidrar til at de sjøfarende bedre skal kunne gjøre riktig avstandsvurdering i mørket ved nærnavigasjon Kjegla har en refleks i samme farge som lanternen, og har påmontert et nummer på hver side av kjegla. Nummeret er likt med de to siste sifrene i fyrlistenummeret. Partall på babord (Rød) side av seilingsleia, og oddetall på styrbord (grønn) side i seilingsleias hovedretning. Tallene øker i leias seilingsretning, og gjør det mulig å identifisere den enkelte installasjon

 

 

Roger jo

Roger jo

Lingefan skrev 57 minutter siden:

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

Het enig

Lingefan skrev 1 time siden:

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører

Danskene  greide det og mener at det greier skolene, men det må signaliseres i god tid så en kan starte tilling.

Het enig, men den biten faller inn under   Sjøfartsdirektoratet.  

 

Lingefan skrev 1 time siden:

Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

 

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

 

Det er her Kystverket kan gjøre mye med skilting og merke ledene med de nye   Dirigens LUX og Dirigens MINI  jyktene

Lanternen på toppen er utstyrt med fotocelle. Anlegget er GPS-synkronisert, noe som muliggjør å justere flere lanterner i et område til å blinke i takt.

Utformingen av objektet er retningsvisende ved at kjegla peker i retning av trygt farvann. Etter mørkets frembrudd viser fargen på lanternen, på relativt lang avstand, hvilken side man skal passere installasjonen på. I tillegg er kjegla svakt opplyst og den varmhvite indirekte belysningen bidrar til at de sjøfarende bedre skal kunne gjøre riktig avstandsvurdering i mørket ved nærnavigasjon Kjegla har en refleks i samme farge som lanternen, og har påmontert et nummer på hver side av kjegla. Nummeret er likt med de to siste sifrene i fyrlistenummeret. Partall på babord (Rød) side av seilingsleia, og oddetall på styrbord (grønn) side i seilingsleias hovedretning. Tallene øker i leias seilingsretning, og gjør det mulig å identifisere den enkelte installasjon

 

 



×
×
  • Create New...