Jump to content

Bytte av strøminntak fra 32A til 16A landstrøm

frankive

Recommended Posts

Hei.

Disclaimer:

Vet at utførelsen av dette skal gjøres av elektriker. Spørsmål handler utelukkende om å sjekke ut litt på forhånd for å være sikker på at "this is the way". 

På min Beneteau Antares 7.80 2017 er det installert 32A landstrømsinntak. Tenkte jeg skulle investere i en "gul" landstrømskabel, regnet med pris på rundt 2500,-.

Finner dog ut at man må ha spesialkabel til dette inntaket opp mot 9000,- for 32A. "Typisk Fransk inntak", sier en leverandør som anbefaler meg å bare bytte ut inntakspluggen fra 32A til 16A som skal passer fint i eksisterende hull. Jeg har ikke vært nedi båten og sjekket enda, men jeg ser for meg at kablingen på baksiden også vil være mer enn 2,5mm2, kanskje 4-6mm2 med tanke på at det skal kunne ta 32A strøm.  Med min flaks vil jeg anta at det nye inntaksstikket på 16A ikke støtter mer plass enn 2,5mm ledinger.

Spørsmålet mitt er da:

Er det noe annet som må gjøres enn å bytte selve plugge og koble på + - jord ledningene? (for elektrikeren..)

Når dette er gjort, får jeg tilgang til langt rimeligere landstrømskabler, selv i beste kvalitet. En ny inntakskgntakt koster rundt 1,5 båtlapper.

IMG_3684.jpeg

IMG_3685.jpeg

IMG_3686.jpeg

frankive skrev 14 minutter siden:

Med min flaks vil jeg anta at det nye inntaksstikket på 16A ikke støtter mer plass enn 2,5mm ledinger.

Der pleier å være plass til 2 eller kanskje til og med 3 stk 2.5mm2 i de kontaktene så da er du nok berget.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det 32A landstrømsinntaket du har er jo veldig bra. Ser ut til å være samme som jeg hadde, i syrefast stål. Var av veldig god kvalitet. Lokket i stål  med gummipakning tetter helt når inntaket ikke er i bruk. Ville bare laget en overgang. 

Jeg har samme kontakt i en Jeanneau.

I min båt er alt 16A etter inntaket. 16a jordfeilautomater, 16 ah skille og 2.5mm2 kabler. 

Jeg ville også bare beholdt kontakten. Hvis du ønsker gul/oransj pur kabel, så selges dette også på metervare forskjellige steder. 

Du kan sikkert også levere inn kontakten som fulgte med å få noen til å sette det sammen for deg hvis du ikke ønsker å gjøre det selv.

Thomas_h skrev for 17 timer siden:

Jeg har samme kontakt i en Jeanneau.

I min båt er alt 16A etter inntaket. 16a jordfeilautomater, 16 ah skille og 2.5mm2 kabler. 

Jeg ville også bare beholdt kontakten. Hvis du ønsker gul/oransj pur kabel, så selges dette også på metervare forskjellige steder. 

Du kan sikkert også levere inn kontakten som fulgte med å få noen til å sette det sammen for deg hvis du ikke ønsker å gjøre det selv.

Hvilken kabel har du som går fra 32A inntak til 16A kabel?

frankive skrev for 1 time siden:

Hvilken kabel har du som går fra 32A inntak til 16A kabel?

Jeg har fått laget en vanlig sort (kabeltype tilsvarende nevnt over) med den 32a kontakten som fulgte med båten. Dette var pga ferien stod for dør og hadde ikke tid å vente på PUR kabel. 

Men den jeg fikk laget var bare 10 meter, så tenkte å få laget en ny gul/oransje på 20 meter. De er litt bedre da de ikke farger av og er noe bedre mot vann over tid. 

husky dane 85 skrev 6 minutter siden:

Skift kabelen du og bruk landstrøms inntaket som da er,er jo ikkje noko feil på da.

Ja så enkelt kan det gjøres. (Så vidt jeg, som slett ikke er noen elektriker, skjønner).

Og det har du vel lov til å gjøre selv også?

Jens_P skrev 12 minutter siden:

Problemet kommer om kabelen blir brukt annet sted der det er mulig å belaste med 32A. Da er kabel for tynn og en potensiell brann-fare.

Fungerer så lenge du bruker kabelen på din båt.

Det er nok ikke et problem.

For det første, så monters det vanlig blå 3-pin 16A kontakt i andre enden. Den kan ikke plugges i et sted som leverer mer enn 16A, og i norge er det sjelden mer enn 8A på gjestebrygger (som deles på flere stk via diverse forgrenere ?).

For det andre er det nok 99%sikkert at det er en 16A jordfeilautomat som sitter på innsiden i båten, så du kan ikke overbelaste så mye før den slår ut. (Bør sjekkes ut hva som er der)

Redigert av Thomas_h (see edit history)

Dette er en kontakt som er godkjent for maks 32 ampere. Det vil ikke si at kabel osv må være dimensjonert for 32 amp.

Som Thomas_h skriver så står det helt sikkert maks en 16 amp sikring på land. Ofte 6 eller kanskje 10. Derfor et en 2.5kvmm kabel helt OK å bruke dammen med denne kontakten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...