Jump to content

Kan totaktsolje bli for gammel?

index

Recommended Posts

Jeg har hatt en del forgassertrøbbel med påhengeren i år. Mariner 30hk totakt fra 1995. Flottørkammeret fylles med blålig geleaktig substans, som jeg gikk ut fra har noe med etanol i bensinen å gjøre. Men så kom jeg til å tenke på om totaktsoljen kan ha noe med saken å gjøre? Motoren har oljetank, og jeg toppet opp tanken med en god halvliter da jeg kjøpte båten for 5-6 år siden. Før det hadde båten vært lite i bruk pga eiers alder. Og etter kjøpet har jeg egentlig bare brukt den noen få ganger i året jeg også. Så forbruket av olje er ikke stort. Så hvor gammel oljen egentlig er vet jeg lite om. Kan det være at oljen på tanken har begynt å levre seg, slik at det er den som klusser det til?  Jeg skal snart av med forgasseren for femte gang i år, og kjenner at jeg begynner å bli litt lei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er nok ikke noe fasitsvar på det. Er masse forskjellige oljer med mange forskjellige tilsetninger, og det er mye mulig at noen oljer kanskje hadde begrenset/kort holdbarhet. Er jo enkelt nok å bytte for sikkerhets skyld. Hvis vi antar at oljen blir sprutet inn før forgasser, som egentlig ikke er så vanlig, så tror jeg kanskje mer på at den kan få for mye olje? Har du sjekket at overføring til pumpe beveger seg normalt med gasspådrag?

En Finastasjon la ned i 78, kjøpte det som ikke ble solgt ut ifm salget. Fant 2T olje (43år) fra det partiet i våres som jeg har kjørt på i juni. Yamaha 15D. Ikke hatt problemer med separasjon. 

For egen del er jeg mest skeptisk til de mørke grønne oljene og vinterbruk med separatsmøring. 

De bruker jeg til å tilsette i diesel for å spare dieselpumpa 1dl/100liter

PolarLi skrev for 3 timer siden:

Har du sjekket at overføring til pumpe beveger seg normalt med gasspådrag?

Aner ikke hvordan disse oljepumpegreiene funker egentlig. Men det ser ut til at den blander rett i forgasseren.

Eurus skrev 1 time siden:

Er nok lurt å kjøre forgasser tom for bensin før vinteropplag.

Enig i det. Men nå er dette femte gang siden april i år da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
dieselfan skrev 30 minutter siden:

De bruker jeg til å tilsette i diesel for å spare dieselpumpa 1dl/100liter

Jeg har noen flasker Yamaha totaktsolje fra åttitallet som jeg bruker til det samme. Tør ikke bruke det på påhenger... 

Oljen blir uansett injisert etter forgasseren, så tvilsomt at den er synderen.

Har tatt en del forgassere for folk de siste årene, og ser det er mye sukkerspin-aktig rusk i både 2 takt og 4 takt.

Hører mindre om dette når det kommer til utstyr som går på land, plenklippere, jordfres osv. Så lurer på om det er noe med den saltholdige lufta som gjør at moderne bensin reagerer....

Fjordland skrev 1 time siden:

Oljen blir uansett injisert etter forgasseren, så tvilsomt at den er synderen.

Hvor skjer dette da? Er det en dyse i innsuget eller noe?

Fjordland skrev 4 minutter siden:

Ikke dyse, bare en slangestuss i innsugsmanifolden, og-eller flere steder rundt om på motoren

Ok? Dette må jeg nok studere litt..

index skrev 42 minutter siden:

Ok? Dette må jeg nok studere litt..

På min mercury 40hk fra 98 med oljetank så blir oljen injisert på trykksiden av bensinpumpen. Altså blandet før forgasserene. 

På moped med 2 takt motor så er det mer vanlig med injeksjon av 2 takts olje rett i innsug etter forgasser.

Lurer på om forskjellen muligens ikke kan ligge i at en moped ofte ikke har bensinpumpe (noen 4 taktere har vel en liten membranpumpe kanskje men bruker jo ikke oljeblanding) og det er lettere å blande oljen i bensinen inn i innsug etter forgasser. Stortsett bare 1 sylinder og 1 forgasser og tenke på også. 

Påhengsmotorer av litt størrelse, har stortsett bensinpumpa som lager god turbulens i drivstoffet til å få det blandet skikkelig med oljen og at det da er før forgasser som er den den gunstigste plassen  å blande den inn i bensinen

Når man har 2-3 forgassere og like mange sylindere så vil jeg tenke meg til at det er bedre med innblanding før forgassere, for å få en gjevn fordeling av olje/bensin i hver sylinder.   

Kun spekulasjon fra min side :)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Her er det en forgasser og to slanger inn. Jeg har gått ut fra at det er en for bensin og en for olje.  Og at det blandes i flottørhuset. Hvis ikke så forstår jeg ikke helt hva den andre slangen skal være til. Ikke retur, da hadde den gått til tanken...

Eurus skrev for 4 timer siden:

Er nok lurt å kjøre forgasser tom for bensin før vinteropplag.

Motoren stopper når ca halvparten av bensinen er brukt opp. Så om du tror at du "kjører motoren tom" så er det en myte og IKKE fakta.

Jeg har i 12 år forsøkt å minne brukerne her på Forumet om at grunnen til at Forgasserprodusentene lager en kostbar drenering på alle forgassere jeg vet om, er at det er viktig å drenere forgasseren.

Det er kun ved å drenere at en får ut driten av forgasseren.

Det er KUN ved å drenere forgasseren at en tømmer forgasseren helt.

Taskeladden skrev 26 minutter siden:

oljen går fra oljetank via en oljepumpe så i bensinen, finner du oljepumpen så finner du nok løsningen på hele mysteriet :)

Oljen blir vanligvis pumpet ut i små dyser i veivhuset. Der blir den så blandet med luft/bensinblandingen og smører lagrene og sylindrene. Iallefall var det slik på min 3-syl Rotax snøscootermotor med forgassere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Fjordland skrev for 3 timer siden:

Hører mindre om dette når det kommer til utstyr som går på land, plenklippere, jordfres osv. Så lurer på om det er noe med den saltholdige lufta som gjør at moderne bensin reagerer....

Tror helt klart at din teori er riktig.

Har samme erfaring fra sørøstlandet. Eneste motor på land jeg har finne mye mjød i var en Honda GX270 som står på en sjøvannspumpe som jeg støvsuger  sjøbunnen med. Den står på brygga... 

index skrev for 10 timer siden:

Kan det være at oljen på tanken har begynt å levre seg, slik at det er den som klusser det til? 

Hva med å tappe ut litt (evt all) olje fra tanken og se om den har levret seg eller om den ser helt fin ut?

Beste er vel om det er ne slange ut i bunn som du kunne koblet fra og tappet t der. Evt kunne du få ut nesten alt ved å suge det opp med en slange (Går sikkert an  bruke ketchupflaske med slange på i flere omganger hvis det skal gjøres på lavbudsjett).

Jeg passer på å kjøpe inn så jeg har litt totaktolje, men den blir ikke så gammel. Akkurat hvor mye man trenger for en sesong vet man jo ikke nøyaktig på forhånd, så fort gjort å bomme litt på innkjøpt mengde, som feks da jeg kjøpte 3x4 liters kanner et år, men ikke verre problem enn at jeg korrigerte det ved å kjøpe ei kanne til litt senere den sommeren når det viste seg jeg hadde litt for lite.

På mine motorer bruker jeg 1% oljeblanding rett i bensinen (har autolube på en motor, men den er koblet fra og tanken er tatt vekk av tidligere eier).

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Eneste motor på land jeg har finne mye mjød i var en Honda GX270 som står på en sjøvannspumpe som jeg støvsuger  sjøbunnen med. Den står på brygga... 

Leter du etter gull slik som disse ("støvsuging" vist feks fra 1:30)?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...