Jump to content

Edit History

Taskeladden

Taskeladden

index skrev 42 minutter siden:

 

Ok? Dette må jeg nok studere litt..

 

 På min mercury 40hk fra 98 med oljetank så blir oljen injisert på trykksiden av bensinpumpen. Altså blandet før forgasserene. 

På moped med 2 takt motor så er det mer vanlig med injeksjon av 2 takts olje rett i innsug etter forgasser.

Lurer på om forskjellen muligens ikke kan ligge i at en moped ofte ikke har bensinpumpe (noen 4 taktere har vel en liten membranpumpe kanskje men bruker jo ikke oljeblanding) og det er lettere å blande oljen i bensinen inn i innsug etter forgasser. Stortsett bare 1 sylinder og 1 forgasser og tenke på også. 

Påhengsmotorer av litt størrelse, har stortsett bensinpumpa som lager god turbulens i drivstoffet til å få det blandet skikkelig med oljen og at det da er før forgasser som er den den gunstigste plassen  å blande den inn i bensinen

Når man har 2-3 forgassere og like mange sylindere så vil jeg tenke meg til at det er bedre med innblanding før forgassere, for å få en gjevn fordeling av olje/bensin i hver sylinder.   

 

Kun spekulasjon fra min side :)

 

Taskeladden

Taskeladden

index skrev 41 minutter siden:

 

Ok? Dette må jeg nok studere litt..

 

 På min mercury 40hk fra 98 med oljetank så blir oljen injisert på trykksiden av bensinpumpen. Altså blandet før forgasserene. 

På moped med 2 takt motor så er det mer vanlig med injeksjon av 2 takts olje rett i innsug etter forgasser.

Lurer på om forskjellen muligens ikke kan ligge i at en moped ofte ikke har bensinpumpe (noen 4 taktere har vel en liten membranpumpe kanskje men bruker jo ikke oljeblanding) og det er lettere å blande oljen i bensinen inn i innsug etter forgasser.
Påhengsmotorer av litt størrelse har stortsett bensinpumpa som lager bra  turbulens i drivstoffet til å få det blandet skikkelig med oljen og at det da er gunstigere å blande den inn før forgasser.

Når man har 2-3 forgassere og like mange sylindere så vil jeg tenke meg til at det er gunstigere med innblanding før forgassere for å få en gjevn fordeling av olje/bensin i hver sylinder.   

 

Kun spekulasjon fra min side :)

 

Taskeladden

Taskeladden

index skrev 39 minutter siden:

 

Ok? Dette må jeg nok studere litt..

 

 På min mercury 40hk fra 98 med oljetank så blir oljen injisert på trykksiden av bensinpumpen. Altså blandet før forgasserene. 

På moped med 2 takt motor så er det mer vanlig med injeksjon av 2 takts olje rett i innsug etter forgasser.

Lurer på om forskjellen muligens ikke kan ligge i at en moped ofte ikke har bensinpumpe (noen 4 taktere har vel en liten membranpumpe kanskje men bruker jo ikke oljeblanding) og det er lettere å blande oljen i bensinen inn i innsug etter forgasser.
Påhengsmotorer av litt størrelse har stortsett bensinpumpa som lager bra  turbulens i drivstoffet til å få det blandet skikkelig med oljen og at det da er gunstigere å blande den inn før forgasser.  

 

Kun spekulasjon fra min side :)

 

Taskeladden

Taskeladden

index skrev 31 minutter siden:

 

Ok? Dette må jeg nok studere litt..

 

Hmm, vet ikke helt. På min mercury 40hk fra 98 med oljetank så blir oljen injisert på trykksiden av bensinpumpen. Altså blandet før forgasserene. 

På moped med 2 takt motor så er det mer vanlig med injeksjon av 2 takts olje rett i innsug etter forgasser.




Lurer på om forskjellen muligens ikke kan ligge i at en moped ofte ikke har bensinpumpe (noen 4 taktere har vel en liten membranpumpe kanskje men bruker jo ikke oljeblanding) og det er lettere å blande oljen i bensinen inn i innsug etter forgasser.
Påhengsmotorer av litt størrelse har stortsett bensinpumpa som lager bra  turbulens i drivstoffet til å få det blandet skikkelig med oljen og at det da er gunstigere å blande den inn før forgasser.  

 

Kun spekulasjon fra min side :)

 



×
×
  • Create New...