
Taskeladden
index skrev 42 minutter siden:
Ok? Dette må jeg nok studere litt..
På min mercury 40hk fra 98 med oljetank så blir oljen injisert på trykksiden av bensinpumpen. Altså blandet før forgasserene.
På moped med 2 takt motor så er det mer vanlig med injeksjon av 2 takts olje rett i innsug etter forgasser.
Lurer på om forskjellen muligens ikke kan ligge i at en moped ofte ikke har bensinpumpe (noen 4 taktere har vel en liten membranpumpe kanskje men bruker jo ikke oljeblanding) og det er lettere å blande oljen i bensinen inn i innsug etter forgasser. Stortsett bare 1 sylinder og 1 forgasser og tenke på også.
Påhengsmotorer av litt størrelse, har stortsett bensinpumpa som lager god turbulens i drivstoffet til å få det blandet skikkelig med oljen og at det da er før forgasser som er den den gunstigste plassen å blande den inn i bensinen
Når man har 2-3 forgassere og like mange sylindere så vil jeg tenke meg til at det er bedre med innblanding før forgassere, for å få en gjevn fordeling av olje/bensin i hver sylinder.
Kun spekulasjon fra min side :)